راهنمای خرید

راهنمای خرید لپ‌تاپ برای تمام گروه های کاربری

راهنمای خرید لپ‌تاپ برای تمام گروه های کاربری

تهیه و خرید یک لپ‌تاپ مناسب همیشه کاری سخت و طاقت‌فرسا به شمار می‌رود. وجود هزار و یک فاکتور بزرگ و کوچک و سخنان ضد و نقیض فراوان در افزایش سردرگمی و عدم اتخاذ تصمیم درست و در نتیجه خرید دستگاهی که به هیچ عنوان با معیارها و توانایی‌های مدنظر مطابق ندارد، تأثیرات فراوانی را به خود اختصاص می‌دهند. آیا عمل به سخنان فرد فروشنده در این‌گونه مواقع پیشنهاد می‌شود؟ توصیه‌های دوستان و آشنایان چطور؟ آیا راهنمایی وب‌سایت‌ها و رسانه‌های فعال در این حوزه قابل استناد می‌باشند؟

مطمئناً خرید یک دستگاه لپ‌تاپ مناسب و مطابق با ویژگی‌های مورد نظر پارامترهای بسیار فراوانی را در خود نهفته دارد که دقت به آن‌ها در جلوگیری از خریدی نافرجام و بروز ضرر و زیان‌های مالی تأثیرگذار می‌باشند. ویژگی‌های فوق چیست‌ و آیا دقت به آن‌ها برای تمامی محصولات یکسان است؟ آیا فردی که به دنبال خرید یک لپ‌تاپ برای انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌باشد باید ویژگی‌های مربوط به لپ‌تاپ‌های صنعتی و یا خانگی را مدنظر خود قرار دهد؟ آیا خرید یک دستگاه لپ‌تاپ گران قیمت و قدرتمند برای یک دانش‌آموز که ممکن است به هیچ عنوان از پتانسیل‌های آن استفاده نکند اقدامی قابل پیشنهاد به شمار می‌رود؟

جستجوی کامل شبکه گسترده وب و مقایسه لپ‌تاپ‌های مختلف با یکدیگر در زمینه خریدی مناسب و جلوگیری از ضرر و زیان‌های هنگفت بسیار تأثیرگذار است، اما این مهم نیز خود نیازمند فراگیری اندک اطلاعاتی می‌باشد. بر همین اساس از آنجایی که توضیحات ضد و نقص فراوانی در این حوزه به چشم می‌خورند، لذا تصمیم بر آن شد تا در قالب نوشته‌ای به دسته‌بندی دستگاه‌های لپ‌تاپ از یکدیگر و بررسی ویژگی‌های مهم و حیاتی در چهارچوب هرکدام از آن‌ها بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

دستگاه‌های لپ‌تاپ با توجه به کاربرد در حالت کلی به 12 دسته مختلف برای طراحی و گرافیک، برنامه‌نویسی، گیمینگ، استفاده خانگی و یا مشاغل کوچک، رندرینگ و انیمیشن‌سازی، تجاری، صنعتی، جهانگردی، نویسندگی، مهندسی و معماری، دانش‌آموزی و دانشجویی طبقه‌بندی می‌گردند. وجود برخی دیگر از موارد فرعی ممکن است در این دسته‌بندی نیز وجود داشته باشند، اما اولویت آن‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که در ادامه قصد پرداختن به آن‌ها را سر داریم اندکی کمتر است.

دقت به نکاتی همچون مشخصات سخت‌افزاری، وضوح تصویر صفحه نمایشگر، کیفیت ساخت، عمر باتری، زیبایی، برند و … در هنگام تهیه لپ‌تاپ لازم و ضروری به شمار می‌روند. اما هنگامی‌که صحبت از خرید دستگاهی جهت کاربری مخصوص به میان می‌آید، برخی از نکات اولویت بسیار بیشتری را به خود گرفته و نیازمند توجه فراتری می‌باشند.

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای طراحی و گرافیک

به‌عنوان یک طراح گرافیک، تهیه و خرید لپ‌تاپی جهت سازمان‌دهی سریع و پر راندمان کارها در عین قابلیت حمل آسان، قدرت پردازشی کافی و قیمت مناسب پیشنهاد می‌شود. طراحان گرافیک با توجه به ایده‌های متنوع و خلاقانه ممکن است نیازمند حمل لپ‌تاپ با خود به محیط‌های مختلف بوده و لذا انعطاف‌پذیری دستگاه در این‌گونه موارد عاملی غیرقابل انکار به شمار می‌رود.

طراحی گرافیک و نرم‌افزارهای توسعه یافته برای آن‌ها اغلب مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندی را طلب کرده و یک سیستم معمولی در زمینه بروز مشکلات فراوان بسیار تأثیرگذار می‌باشد. لپ‌تاپ‌های خریداری شده برای کارهای گرافیکی باید از توان محاسباتی و پردازشی مناسب و معقولی برخوردار بوده و همچنین میزان فضای لازمه جهت حفظ و ذخیره‌سازی کارهای انجام پذیرفته نیز در قالب دیگر فاکتورهای بسیار ارزشمند آن‌ها طبقه‌بندی می‌گردد. توجه به نکاتی نظیر پردازنده مرکزی (CPU)، تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی (GPU یا همان کارت گرافیک)، حافظه اصلی (رم)، دیسک ذخیره‌ساز اطلاعات (HDD یا SSD) و سیستم خنک‌کننده مناسب جهت تهویه مطلوب و جلوگیری از افزایش حرارت بسیار لازم و ضروری به شمار می‌روند.

راهنمای خرید لپ‌تاپ

پردازنده مرکزی از تأثیرات بسیار بزرگی در عملکرد نهایی لپ‌تاپ برخوردار است. با توجه به نوع کاربری و هزینه پرداختی، حتی ارزان قیمت‌ترین واحدهای موجود نیز ممکن است به‌خوبی بتوانند از پس کار برآیند. پردازنده‌های مرکزی مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها و پسوندهای آن‌ها در حالت کلی از قرار زیر می‌باشند:

  • اینتل Core i5: لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده مرکزی Core i5 اغلب در دسته محصولات میان رده طبقه‌بندی شده و بهترین تعادل را در فاکتور P/P (کوتاه شده عبارت Price/Performance) یا همان عملکرد در قبال قیمت پرداختی به ارمغان می‌آورند. مدل‌های دارای پسوند پایانی U (به‌عنوان مثال Core i5-7200U) از جمله معمول‌ترین پردازشگرهای این خانواده به شمار می‌روند، اما مدل‌های مبتنی بر پسوند Y میزان انرژی کمتری را مصرف کرده و عملکرد پایین‌تری را نیز نسبت به همتایان خود فراهم می‌آورند. علاوه بر آن مدل‌های دارای پسوند HQ درست در نقطه مقابل دو پسوند اشاره شده قرار گرفته و با مصرف انرژی فراتر و عملکرد بیشتر اغلب در لپ‌تاپ‌های گیمینگ و ورک‌استیشن قابل مشاهده می‌باشند.
  • اینتل Core i7: پردازنده‌های مرکزی Core i7 در مشخصات فنی یک سر و گردن از خانواده پیشین، یعنی Core i5 بالاتر بوده و مدل‌های مبتنی بر پسوندهای HQ یا K تعداد چهار هسته مرکزی را بطن خود نهان ساخته‌اند. این مهم نمایانگر میزان انرژی مصرفی بیشتر و عملکرد بالاتری می‌باشد. علاوه بر آن مدل‌های دارای پسوند Y نیز در بین پردازشگرهای این دسته به چشم می‌خورند که جزئیات آن‌ها از توضیحات پیشین پیروی می‌کنند.
  • اینتل Core i3: عملکرد نهایی این دسته از پردازشگرها کمتر از خانواده Core i5 بوده و قیمت تمام شده آن‌ها نیز پایین‌تر می‌باشد. در صورت امکان پیشنهاد می‌شود تا از تهیه و خرید لپ‌تاپ‌های دربردارنده پردازنده‌های مرکزی Core i3 خودداری کرده و مستقیماً محصولات مبتنی بر پردازشگرهای Core i5 را هدف قرار دهید.

در نام‌گذاری پردازنده‌های مرکزی کمپانی اینتل، عدد اول اغلب نمایانگر نسل پردازشگرهای موجود می‌باشد. به‌عنوان مثال پردازنده Core i7-8250U از نسل هشتم خانواده Core i7 است. افزایش نسل واحدهای پردازنده‌های مرکزی علاوه بر پشتیبانی از ویژگی‌ها و دستورالعمل‌های بیشتر، در فزونی عملکرد نهایی و همچنین فرکانس نیز تأثیرگذار بوده و در هنگام تهیه و خرید لپ‌تاپ پیشنهاد می‌شود تا به آخرین نسل بودن پردازنده مرکزی آن توجه شود. در حال حاضر نسل هشتم پردازنده‌های مرکزی اینتل به بازار عرضه شده‌اند. علاوه بر آن خانواده‌های Core i3 ،Core i5 و Core i7 در تعداد هسته‌های مرکزی و رشته‌های پردازشی، فرکانس، پشتیبانی از فناوری Hyper-Threading و … با یکدیگر متفاوت بوده و اغلب پردازشگرهای Core i3 دارای 2 هسته مرکزی، پردازشگرهای Core i5 دارای 2 یا 4 هسته مرکزی و پردازشگرهای Core i7 نیز دارای 4 هسته و بیشتر می‌باشند. پشتیبانی از فناوری Hyper-Threading در افزایش و یا کاهش تعداد رشته‌های پردازشی تأثیرگذار است.

(فناوری Hyper-Threading به هرکدام از هسته‌های منطقی پردازنده‌های مرکزی اجازه می‌دهد تا در آن واحد به پردازش دو دستورالعمل کاملاً مجزای از یکدیگر مبادرت ورزیده و در نتیجه همانند دو هسته یا دو رشته جدای از هم نمایان کنند.)

  • پردازنده‌های AMD Ryzen Mobile: سری جدیدی از واحدهای پردازنده مرکزی کمپانی AMD که در جهت رقابت با پردازشگرهای Core i5 و Core i7 اینتل روانه بازار شده‌اند.
  • پردازنده‌های سری A ،FX یا E کمپانی AMD: این دسته از پردازشگرها به دلیل برخورداری از تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی مجتمع تحت عنوان APU شناخته شده و اغلب در لپ‌تاپ‌های رده ارزان قیمت قابل مشاهده می‌باشند. عملکرد به ارمغان آورده شده توسط واحدهای فوق اغلب به‌منظور تدارک فعالیت‌های روزمره نظیر جستجوی اینترنت، تماشای فیلم و … کافی بوده و تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی مجتمع آن‌ها نیز نیاز به استفاده از کارت‌های گرافیک مجزا را مرتفع می‌نماید.
  • پردازنده‌های پنتیوم/سلرون کمپانی اینتل: این دسته از پردازنده‌های مرکزی اغلب در لپ‌تاپ‌های کمتر از یک و نیم تا دو میلیون تومان مشاهده شده و از کمترین عملکرد ممکنه در میان دیگر خانواده‌های توضیح داده شده برخوردار می‌باشند. انجام فعالیت‌های سبکی همچون جستجوی اینترنت، تماشای فیلم، ویرایش اسناد و … با استفاده از آن‌ها امکان‌پذیر است.
  • پردازنده‌های مرکزی دارای پسوندهای Core m و Core Y: کاهش مصرف انرژی این دسته از پردازنده‌های مرکزی و در نتیجه تولید حرارت کمتر به لپ‌تاپ‌های برخوردار از پردازنده‌های مرکزی سری Core m و Core i5/i7 Y اجازه می‌دهند تا سیستم خنک‌کننده خود را به‌صورت غیرفعال توسعه داده و هیچ‌گونه فنی متحرکی در ساختار آن‌ها استفاده نشود. عملکرد این سری از پردازشگرها از پردازنده‌های مرکزی سلرون بهتر بوده، اما اندکی کمتر از محصولات سری Core i5 U معمولی می‌باشد.
  • پردازنده‌های Xeon کمپانی اینتل: پردازنده‌های مرکزی به شدت قدرتمند و گران قیمت برای تدارک فعالیت‌های ورک‌استیشن به‌صورت قابل حمل. پردازشگرهای Xeon به خوبی از پس اقداماتی نظیر مهندسی کلاس حرفه‌ای، مدل‌سازی سه‌بعدی، ویرایش‌های ویدئویی و … بر می‌آیند، اما مصرف انرژی بالای آن‌ها متأسفانه تأثیرات بسیاری را در اتمام زود هنگام انرژی باتری سبب می‌گردد.

طراحان گرافیک همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد اغلب نیازمند توان پردازشی فراوانی بوده و لذا خرید لپ‌تاپی با برخورداری از حداقل پردازنده مرکزی Core i7 با پسوند HQ یا K توصیه می‌شود. در صورت امکان ارتقاء به پردازنده‌های Xeon در افزایش چشمگیر سرعت بسیار تأثیرگذار می‌باشد. علاوه بر آن دقت به تراشه‌ شتاب‌دهنده گرافیکی یا همان کارت گرافیک نیز در این‌گونه مواقع لازم و ضروری به شمار می‌رود. در حال حاضر آخرین تراشه‌های عرضه شده از جانب کمپانی‌های انویدیا و ای‌ام‌دی برای فعالیت‌های گیمینگ و ورک‌استیشن تحت عناوین GTX 1080 و R9 M485X (به ترتیب) قابل تشخیص می‌باشند.

لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت گیمینگ و ورک‌استیشن اغلب کارت‌های گرافیکی مجزایی نظیر GTX 1050 از کمپانی انویدیا و یا R9 M365X ،R9 M375 و یا R9 M375X از کمپانی ای‌ام‌دی را در بطن خود جای داده‌اند.

لپ‌تاپ‌های میان رده اغلب GTX 1050 Ti یا GTX 1060 از کمپانی انویدیا و R9 M470 یا R9 M470X از کمپانی ای‌ام‌دی را در بطن خود جای داده‌اند.

لپ‌تاپ‌های رده گران قیمت نیز اغلب پردازشگرهای GTX 1070 یا GTX 1080 از کمپانی انویدیا و R9 M390X ،R9 M395X و یا R9 M485X را در بطن خود جای داده‌اند.

مطمئناً تهیه و خرید لپ‌تاپی با برخورداری از جدیدترین واحدهای پردازنده مرکزی و شتاب‌دهنده گرافیکی در کسب بهترین نتیجه بسیار تأثیرگذار می‌باشد. اما در صورت محدودیت بودجه پیشنهاد می‌شود تا پردازنده مرکزی حدالامکان به Core i5 سری U تحلیل یافته و کارت گرافیک نیز از GTX 1060 انویدیا یا R9 M470X ای‌ام‌دی کمتر نباشد (از خرید لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده‌های سری Y جداً خودداری کنید).

نکته دیگری که برای طراحان گرافیک حائز اهمیت است کیفیت بالای صفحه نمایشگر و وضوح تصویر آن می‌باشد. افزایش رزولوشن (وضوح تصویر) به مشاهده محتویات بیشتر بر روی مانیتور و در نتیجه گسترش فضای کاری منتهی شده و پیشنهاد می‌شود که لپ‌تاپ خریداری شده از وضوح کمتر از 1920×1080 یا همان فول اچ‌دی برخوردار نباشد. علاوه بر آن اندازه (حدالامکان 17 اینچ و یا بیشتر) و کیفیت مناسب صفحه نمایشگر و دقت رنگی و تطابق آن‌ها با یکدیگر نیز در کسب بهترین نتیجه خروجی بسیار تأثیرگذار است.

اگرچه استفاده از ماوس و کیبرد در طراحی گرافیگ در زمینه افزایش دقت و صحت کار بسیار تأثیرگذار می‌باشند، اما برخی ترجیح می‌دهند تا ظرافت دستان و انگشتان خود را در این مهم به کار گرفته و به استفاده از قلم‌های نوری مبادرت ورزند. بنابراین تهیه و خرید لپ‌تاپ‌های قابل تبدیل به حالت تبلت یا اصطلاحاً 2 در 1 در این‌گونه موارد پیشنهاد می‌شود، اما دقت به حساسیت لمسی و پشتیبانی از قلم‌های نوری یا صفحات رسم بسیار لازم و ضروری به شمار می‌رود.

این دسته از دستگاه‌ها معمولاً در دو حالت جداشونده (با قابلیت جداسازی نمایشگر از صفحه‌کلید) و غیرقابل جداشونده (با قابلیت چرخش 360 درجه نمایشگر به قسمت پشتی کیبرد) طراحی می‌شوند که هرکدام با توجه به ساختار اصلی خود عملکرد بهتری را در یک حالت از خود به نمایش می‌گذرند (دستگاه‌های غیرقابل جداشونده در حالت لپ‌تاپ و جداشونده در حالت تبلت). لپ‌تاپ‌های موجود در این دسته با توجه به نوع طراحی خود از قیمت بیشتری نیز برخوردار بوده و پیشنهاد می‌شود تا در صورت عدم نیاز، میزان هزینه بیشتر را به خرید یک لپ‌تاپ معمولی با مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندتر اختصاص دهید.

برخورداری از حافظه اصلی مناسب (16 گیگابایت و یا بیشتر) و همچنین دیسک سخت (1 ترابایت و یا بیشتر) نیز در زمینه فراهم آوردن داده‌های مورد نیاز پردازنده مرکزی و میزان فضای کافی جهت ذخیره‌سازی طراحی‌های انجام پذیرفته نیز لازم و ضروری به شمار می‌روند.

دقت به دیگر ویژگی‌هایی همچون راحتی صفحه‌کلید و دقت بالای ماوس جهت انجام طراحی و همچنین میزان دوام باتری نیز در اولویت‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند. لپ‌تاپ‌های کلاس طراحی گرافیک به دلیل پردازنده مرکزی و کارت گرافیک قدرتمند خود اغلب مقدار انرژی بسیاری را مصرف کرده و دوام باتری در این دسته از محصولات آن‌چنان چشمگیر نیست. ضمن اینکه امکان استفاده از سخت‌افزارهای ماوس و صفحه‌کلید اکسترنال نیز به‌عنوان یک گزینه کاملاً مطرح می‌باشد.

از جمله لپ‌تاپ‌های قدرتمند توصیه شده برای کارهای طراحی گرافیک می‌توان به Acer Aspire V 17 Nitro Black Edition (در صورت عدم محدودیت بودجه)، محصولات سری P کمپانی اسوس (در صورت وجود محدودیت بودجه) و مایکروسافت Surface Book (در صورت نیاز به صفحه لمسی) اشاره کرد.

راهنمای خرید لپ‌تاپ

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای رندرینگ و انیمیشن‌سازی

مباحث مربوط به رندرینگ و انیمیشن‌سازی بیشتر به توان محاسباتی واحد پردازنده مرکزی نیاز داشته و اولویت دیگر مشخصات سخت‌افزاری نظیر کارت گرافیک با کاهش بیشتری همراه می‌شود، اما دقت به نکاتی ویژه در زمینه افزایش سرعت رندر می‌توانند تأثیرگذار باشند.

بسیاری از نرم‌افزاری رندرینگ نظیر Blender ،3Ds Max ،Maya و … از تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی به‌منظور رسم برخی از چهارچوب‌ها و افزایش سرعت پردازش خود بهره جسته و کل سربار رندر را بر دوش پردازنده مرکزی نمی‌اندازند. بنابراین استفاده از یک کارت گرافیک در این‌گونه مواقع می‌تواند بسیار مفید واقع شود. تراشه‌های شتاب‌دهنده گرافیکی در مقایسه با پردازنده‌های مرکزی از سرعت بسیار فراتری برخوردار بوده و حتی یک GPU معمولی نیز قادر است تا توانی به‌ مراتب بیشتر از یک CPU گران قیمت را در اختیار قرار دهد. بنابراین تهیه و خرید لپ‌تاپی با پردازنده مرکزی قدرتمند نظیر Core i7 (همراه با پسوندهای K یا HQ و پشتیبانی از فناوری Hyper-Threading) یا Xeon، به همراه یک کارت گرافیک میان رده انویدیا توصیه می‌شود.

خوشبختانه بسیاری از نرم‌افزارهای رندرینگ قدرتمند هسته‌های کودا (Cuda) تراشه‌های شتاب‌دهنده گرافیکی انویدیا را در جهت افزایش سرعت خود مورد استفاده قرار داده و پردازنده‌های جریانی (SP) کارت‌های گرافیک ای‌ام‌دی در این مهم نقش کمتری را به خود اختصاص می‌دهند. اما باز هم پیشنهاد می‌شود تا پیش از اقدام به خرید لپ‌تاپ، نرم‌افزار رندرینگ مورد استفاده و ویژگی‌های منحصر به فرد آن در خصوص استفاده از هسته‌های کودا و یا پردازنده‌های جریانی را مورد بررسی قرار دهید.

نکته بسیار مهم دیگر در لپ‌تاپ‌های رندرینگ توجه به میزان فضای مناسب حافظه اصلی یا همان رم می‌باشد. وجود یک پردازنده مرکزی قدرتمند، بدون حجم کافی از حافظه اصلی جهت فراهم آوردن داده‌های پردازشی مورد نیاز در هدر رفت توان آن بسیار تأثیرگذار است. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا لپ‌تاپ خریداری شده از حداقل 16 گیگابایت حافظه رم (ارتقاء به 32 گیگابایت در صورت عدم محدودیت بودجه) برخوردار باشد. علاوه بر آن فضای کافی دیسک سخت جهت ذخیره‌سازی حجم انبوه پردازش‌های کامپیوتری نیز لازم و ضروری به شمار رفته و استفاده از دیسک‌های جامد به‌منظور افزایش سرعت بسیار پیشنهاد می‌شود (جهت نصب سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای مورد استفاده).

پارامترهای دیگری از جمله کیفیت صفحه نمایشگر و وضوح تصویر آن (حداقل فول ‌اچ‌دی) جهت مشاهده دقیق رنگ و بافت‌های مورد استفاده به همراه صفحه‌کلید و ماوس مبتنی بر طراحی ارگونومیک به‌منظور جلوگیری از خستگی دست نیز باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرند. اولویت نکاتی همچون کیفیت صدای خروجی بلندگوها و زیبایی لپ‌تاپ ممکن است با توجه به نیازهای شخصی برای صرفه‌جویی بیشتر در قیمت نهایی کاهش پیدا کنند.

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای مهندسی و معماری

لپ‌تاپ‌های مناسب برای مهندسی و معماری باید از پردازنده مرکزی بسیار قدرتمندی برخوردار باشند. اما تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی در اینجا نیز همچنان حضور خود را حفظ کرده است. بسیاری از نرم‌افزارهای مهندسی و معماری نظیر اتوکد، سالید‌ورکس و دیگر موارد مشابه و موجود در دسته برنامه‌های CAD به‌منظور افزایش سرعت توان محاسباتی و استفاده از کارت گرافیک، برخلاف نرم‌افزارهای رندرینگ و انیمیشن‌سازی به استفاده از رابط برنامه‌نویسی OpenGL می‌پردازند (برخلاف رابط DirectX).

رابط برنامه‌نویسی OpenGL با توجه به نوع طراحی خود به توان خام تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی وابسته بوده و از آنجایی که کارت‌های گرافیک گیمینگ نظیر سری GeForce انویدیا و Radeon ای‌ام‌دی از رابط دایرکت‌ایکس بهره می‌جویند. بنابراین استفاده از کارت‌های گرافیک ورک‌استیشن نظیر سری کوادرو (انویدیا) و فایرپرو (ای‌ام‌دی) مزیت‌های بیشتری را با خود به ارمغان آورده و پیشنهاد می‌شود تا لپ‌تاپ خریداری شده حدالامکان از پردازشگرهای ورک‌استیشن برخوردار باشد. اما توان محاسباتی کاملاً مورد نیاز و بدیهی پردازنده مرکزی به هیچ عنوان قابل انکار نبوده و لپ‌تاپ بلااستثناء باید CPU قدرتمندی را در بطن خود جای داده باشد. خوشبختانه اکثر نرم‌افزارهای CAD از هر دو رابط برنامه‌نویسی OpenGL و DirectX پشتیبانی می‌کنند، لذا توصیه می‌شود تا کاربران خانگی به سمت استفاده از کارت‌های گرافیک گیمینگ و کاربران حرفه‌ای نیز به استفاده از پردازشگرهای ورک‌استیشن بپردازند، اما قانون طلایی که در این باره وجود دارد از قرار زیر است:

کارت گرافیک مورد استفاده برای نرم‌افزارهای CAD، صرفه‌نظر از گیمینگ و یا ورک‌استیشن بودن آن باید از حداقل 4 گیگابایت حافظه ویدئویی برخوردار باشد.

علاوه بر آن دقت به حداقل 16 گیگابایت حافظه رم (ارتقاء به 32 گیگابایت در صورت عدم محدودیت بودجه) و فضای کافی دیسک سخت یا جامد نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

نکته بسیار مهمی که در هنگام تهیه و خرید لپ‌تاپ برای استفاده توسط نرم‌افزارهای CAD باید مدنظر داشت پشتیبانی واحد پردازنده مرکزی از قابلیت پردازش‌های چند رشته‌ای یا به‌عبارتی دیگر Hyper-Threading می‌باشد. تعداد رشته‌های پردازشی یک واحد پردازنده مرکزی با عنایت به پشتیبانی از فناوری نامبرده به دو برابر تعداد هسته‌های فیزیکی افزایش پیدا کرده و پردازنده را قادر می‌نماید تا با دو برابر توان خود (در حالت تئوری) به پردازش و محاسبه دستورالعمل‌های موجود بپردازد. بنابراین دقت به این مهم بسیار لازم و ضروری به شمار می‌رود (به‌عنوان مثال اگر یک پردازنده مرکزی از 4 هسته فیزیکی برخوردار باشد، فناوری HT تعداد رشته‌های پردازشی آن را به 8 عدد افزایش داده و هر هسته را قادر می‌نماید تا تعداد دو دستورالعمل کاملاً مجزای از یکدیگر را پردازش نماید).

از جمله دیگر مشخصه‌های لپ‌تاپ‌های مهندسی و معماری می‌توان به‌وضوح تصویر نمایشگر و راحتی استفاده از آن اشاره کرد. اگرچه نرم‌افزارهایی نظیر اتوکد قادر به پشتیبانی از وضوح تصویر 4K می‌باشند. تهیه و خرید لپ‌تاپی با این میزان رزولوشن توصیه نشده و پیشنهاد می‌شود تا افزایش قیمت ناشی از آن را به ارتقاء پردازنده مرکزی و یا میزان حافظه اصلی اختصاص دهید.

وجود یک دیسک جامد جهت نصب سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای سنگین مورد استفاده در زمینه افزایش سرعت اجرای آن‌ها نیز می‌تواند بسیار کمک کند. خوشبختانه مشخصه‌های اصلی لپ‌تاپ‌های مهندسی و معماری و رندرینگ و انیمیشن‌سازی بسیار به یکدیگر شبیه می‌باشند. از جمله دستگاه‌های لپ‌تاپ مورد توصیه در این بخش می‌توان به MSI WE72 Workstation ،Lenovo P50 ،Dell Precision M5510 ،HP Zbook 15u G4 Workstation و HP Spectre x360 Mobile Owrkstation اشاره کرد (لپ‌تاپ‌های دارای پسوند ورک‌استیشن اغلب مبتنی بر کارت‌های گرافیک کوادرو و یا فایرپرو می‌باشند).

راهنمای خرید لپ‌تاپ

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای گیمینگ

لپ‌تاپ‌های گیمینگ همان‌طور که از عنوان آن‌ها برمی‌آید نیازمند مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندی بوده و باید آخرین نسخه از پردازشگرهای عرضه شده را دارا باشند. هدف از خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ به حداکثر رساندن تنظیمات گرافیکی و جلوه‌های بصری بازی‌های رایانه‌ای بوده و این مهم نیازمند توان پردازشی بسیار فراوانی می‌باشد.

فردی که قصد تهیه یک لپ‌تاپ گیمینگ را در سر دارد باید پیش از اقدام به خرید سطح انتظارات خود را مشخص کند. اجرای بازی‌های متوسط و یا کاهش تنظیمات گرافیکی آن‌ها ممکن است نیازمند پردازنده مرکزی و کارت گرافیک قدرتمندی نبوده و یک لپ‌تاپ میان رده نیز به‌راحتی بتواند پاسخ‌گوی نیازهای شخصی باشد. به‌عنوان مثال اجرای بازی‌های استراتژیک نظیر Dota 2 و … به هیچ عنوان پردازنده مرکزی Core i7 و تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی GTX 1080 Ti را نیازمند نمی‌باشند، اما عناوین AAA و بسیار سنگین نظیر Deus EX – Mankind Divided و … بدون شک سخت‌افزارهای قدرتمندی را لازم و ضروری می‌دارند.

در صورتی که هدف از خرید لپ‌تاپ گیمینگ اجرای بازی‌های رایانه‌ای بسیار سنگین است. بنابراین همان‌طور که گفته شد مشخصات سخت‌افزاری بسیار قدرتمند به‌عنوان یک مؤلفه حیاتی لازم و ضروری بوده و نیاز به پردازنده‌های مرکزی Core i7 با پسوندهای K یا HQ (که توان پردازشی آن‌ها توسط پارامترهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی با کاهش همراه نشده باشد) یا AMD Ryzen و جدیدترین نسخه از تراشه‌های پردازشگر عرضه شده از جانب کمپانی انویدیا یا ای‌ام‌دی (به‌عنوان مثال GTX 1080) به همراه 16 گیگابایت حافظه اصلی کاملاً احساس می‌شود. علاوه بر آن میزان فضای کافی دیسک سخت جهت نصب بازی‌های رایانه‌ای نیز توصیه شده و در صورت امکان پیشنهاد می‌شود تا لپ‌تاپی را تهیه کنید که حجم اندکی دیسک جامد (SSD) را جهت نصب ویندوز در اختیار قرار دهد تا سطح تداخلات موجود در بین سیستم‌عامل و بازی‌های در حال اجرا از یک منبع کاهش یافته و درصد مشکلات نظیر استاترهای بصری و افت‌ فریم‌های لحظه‌ای نیز به حداقل ممکن نزول پیدا نمایند.

بدون شک صفحه نمایشگر با کیفیت و وضوح تصویر 4K به همراه نرخ تازه‌سازی تصاویر یا همان فرکانس 144 هرتز از جمله نیازمندی‌های بسیار ضروری گیمرهای حرفه‌ای به شمار می‌روند. بنابراین دقت به رزولوشن، فرکانس و زمان پاسخ‌دهی نمایشگر لپ‌تاپ باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرند. کارت صدای حرفه‌ای و قدرتمند، صفحه‌کلید و ماوس پر دقت و صحت، بلندگوهای با کیفیت و از همه مهم‌تر سیستم خنک‌کننده بسیار کارآمد و پر راندمان از جمله دیگر مشخصه‌های حیاتی یک لپ‌تاپ گیمینگ به شمار می‌روند که خوشبختانه بسیاری از کمپانی سازنده در طی مراحل طراحی و توسعه توجه ویژه‌ای را به آن‌ها روا می‌دارند (هر چند که نیاز به استفاده از صفحه‌کلید و به‌خصوص ماوس گیمینگ اکسترنال، به همراه هدفون در اغلب موارد ضروری محسوب می‌شود).

وزن دستگاه، اندازه صفحه نمایشگر و طول عمر باتری آن متأسفانه آن‌چنان تعریفی نداشته و اغلب لپ‌تاپ‌های گیمینگ در این موارد دچار ضعف می‌باشند، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا در هنگام خرید، تمرکز خود را بر مشخصات سخت‌افزاری و صفحه نمایشگر دستگاه معطوف کنید. از جمله لپ‌تاپ‌های قدرتمند گیمینگ می‌توان به MSI GS65 Stealth و ASUS ROG Zephyrus GX501 اشاره کرد.

راهنمای خرید لپ‌تاپ

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای برنامه‌نویسی

خوشبختانه برنامه‌نویسی به مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندی نیاز نداشته و یک پردازنده مرکزی (میان رده نظیر Core i5) و گرافیک معمولی نیز به‌راحتی می‌توانند پاسخ‌گویی نیازهای مربوطه باشند، اما توجه به دیسک جامد یا همان SSD در زمینه افزایش چشمگیر سرعت بسیار تأثیرگذار است.

محیط‌های توسعه یکپارچه و یا IDEهای معمول برنامه‌نویسی نظیر ویژول استودیو، آندروید استودیو و … با توجه به حجم سنگین خود و تعداد کتابخانه‌های فراوان اغلب مدت زمان زیادی جهت نصب و همچنین اجرای برنامه به‌طول می‌انجامند. در حالیکه دیسک‌های جامد با توجه به ساختار خود این مهم را کاهش داده و سرعت اجرا و همچنین سرهم‌بندی برنامه‌های موجود را با افزایش قابل توجهی همراه می‌سازند، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا لپ‌تاپ خریداری شده حدالامکان از فضای مناسبی جهت نصب نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی برخوردار باشد.

کیفیت صفحه نمایشگر و پارامترهای محافظتی آن در برابر چشم نظیر فیلتر رنگ آبی اهمیت بسیار فراوانی را به خود اختصاص می‌دهند. چشم دوختن پیوسته برنامه نویسان به صفحه نمایشگر و استفاده مداوم از لپ‌تاپ در زمینه کاهش تدریجی قدرت بینایی تأثیرگذار بوده و هرچند که این مورد به‌نوعی اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود شدت آن با استفاده از مؤلفه‌های محافظتی می‌تواند کاهش چشمگیری پیدا کند. علاوه بر آن مات بودن صفحه نمایشگر در جلوگیری از انعکاس نور و سهولت در خوانش محتویات نیز تأثیرگذار است.

طراحی مناسب صفحه‌کلید و ارگونومی آن در زمینه راحتی تایپ و جلوگیری از خستگی مچ دست نیز تأثیرگذار بوده و دقت به آن پیشنهاد می‌شود. علاوه بر آن پاسخ‌گویی سریع کلیدها و دقت صفحه‌کلید نیز سهم مهمی را به خود اختصاص می‌دهد. پیشنهاد می‌شود تا صفحه‌کلید لپ‌تاپ از پوینتینگ ناب (برآمدگی موجود در بین کلیدهای G و H) جهت راحتی همچنان بیشتر حرکت نشانگر ماوس و عدم نیاز به استفاده از تاچ پد نیز برخوردار باشد. سری لپتاپ‌های ThinkPad لنوو می‌توانند انتخاب ایده‌آلی جهت برنامه‌نویسی به‌شمار روند.

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای نویسندگی

لپ‌تاپ‌های مناسب برای نویسندگی نیز با درصد فراوانی منطبق با لپ‌تاپ‌های برنامه‌نویسی بوده و طراحی مناسب صفحه‌کلید جهت جلوگیری از خستگی دست، پارامترهای محافظتی چشم نظیر فیلتر رنگ آبی، کیفیت نمایشگر و ماتی آن و … در راحتی بیشتر تایپ و سهولت در استفاده‌های طولانی مدت بسیار مهم به شمار می‌روند.

نرم‌افزارهای نویسندگی نظیر مایکروسافت ورد و … به توان پردازشی فراوانی جهت فعالیت صحیح و بی‌عیب نقص نیاز نداشته و با مشخصات سخت‌افزاری معمولی نیز می‌توانند به‌راحتی کار کنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا این بخش با توجه به نیازهای شخصی در تدارک دیگر فعالیت‌های به‌غیر از نویسندگی (به‌عنوان مثال تماشای فیلم) صورت پذیرفته و تعادل مناسب را در قیمت پرداختی برقرار کنید، اما دقت به پارامترهای اشاره شده در پاراگراف پیشین را حتماً مدنظر قرار دهید.

نیاز به دیسک جامد و یا پوینتینگ ناب برای نویسندگان، برخلاف یک برنامه‌نویس حیاتی به شمار نرفته و دیسک‌های سخت نیز پاسخ‌گوی فعالیت‌های نویسندگی می‌باشند.

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای دانش‌آموزان

دانش‌آموزان به دلیل محدودیت‌های خود اغلب نیازمند مشخصات فنی و سخت‌افزاری بسیار قدرتمند نبوده و قیمت مناسب لپ‌تاپ اولویت پررنگ‌تری را به خود می‌گیرد. سیستم آموزشی کشور ایران تا پیش از ورود فرد به دانشگاه امکانات کامپیوتری فراوانی را طلب نکرده و بیشتر آموزش‌ها به‌صورت تئوری و با استفاده از کتاب و دفتر انجام می‌پذیرند. بنابراین وجود یک دستگاه لپ‌تاپ معمولی جهت ورود به شبکه اینترنت و جستجوی اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود.

یکی از ویژگی‌های نیازمند توجه در خرید لپ‌تاپ برای دانش‌آموزان اندازه صفحه نمایشگر آن می‌باشد که این خود در قابلیت حمل آسان و همچنین وزن دستگاه بسیار مؤثر است. البته مدارس کشور ایران متأسفانه به دلیل قوانین و فرهنگ اجازه حمل لپ‌تاپ را به دانش‌آموزان نمی‌دهند، لذا استفاده از این وسیله در بسیاری از موارد ممکن است تنها محدود به منزل شده و از اهمیت فاکتور اندازه صفحه نمایشگر بکاهد.

مشخصات فنی و سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌های دانش‌آموزان آن‌چنان اهمیت فراوانی نداشته و یک دستگاه معمولی با قیمت مناسب و معقول نیز به بهترین شکل ممکن می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای وی باشد، مگر اینکه انتظارات دانش‌آموز از لپ‌تاپ زیاد بوده و قصد انجام بازی‌های رایانه‌ای سنگین با آن را داشته باشد. در این صورت باید توضیحات بخش لپ‌تاپ‌های گیمینگ مطالعه شود. یک لپ‌تاپ با پشتیبانی از پردازنده مرکزی Core i3 و حتی تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی مجتمع به‌راحتی می‌تواند پاسخ‌گوی فعالیت‌هایی همچون جستجوی اینترنت، تماشای فیلم‌های آموزشی، گوش فرا دادن به فایل‌های صوتی و … باشد. هرچند وجود یک کارت گرافیک مجزای ارزان قیمت نظیر GTX 710 یا GTX 910 پیشنهاد می‌شود. علاوه بر آن پشتیبانی از 4 گیگابایت حافظه اصلی و 500 گیگابایت دیسک سخت جهت ذخیره‌سازی اطلاعات نیز ضروری به‌شمار می‌رود.

طراحی لپ‌تاپ و ظاهر بیرون آن در جذب دانش‌آموزان می‌تواند تأثیرگذار باشد، هرچند که این خود توسط بسیاری از کمپانی‌های سازنده رعایت می‌شود. منظور از طراحی لپ‌تاپ، بدنه آلومینیومی و یا مواد اولیه مبتنی بر الیاف شیشه (فایبر گلس) که خود ممکن است در افزایش قیمت تأثیرگذار باشند نیست، بلکه همان کیفیت ساخت معمولی در شمایل  زیبایی جلوه‌نمایی کند. علاوه بر آن استقامت بالا و ماندگاری لپ‌تاپ، به‌ویژه ضد آب بودن صفحه‌کلید آن (Spill Resistant) بسیار توصیه می‌شود. دانش‌آموزان اغلب به دلیل بازیگوشی ممکن است باعث ریختن مواد مختلفی همچون غذا، آب و یا حتی سقوط آن از فاصله‌ای بر روی زمین شوند، بنابراین زیبایی در عین دوام بالا از اولویت‌های بسیار مهم به شمار می‌روند.

در صورتی که سیستم‌عامل ویندوز به‌عنوان یک مؤلفه بسیار مهم و اساسی برای دانش‌آموز و نیازهای او مطرح نیست، خرید لپ‌تاپ‌های کروم‌بوک به‌عنوان یک گزینه جایگزین پیشنهاد می‌شود. این دسته از لپ‌تاپ‌ها با توجه به هسته کرنل مبتنی بر پلتفرم لینوکس و سیستم‌عامل Chrome OS خود از نیازمندی‌های سخت‌افزاری اندکی برخوردار بوده و حتی با ضعیف‌ترین پردازنده‌های مرکزی و حافظه اصلی نیز پتانسیل مطلوب و قابل قبولی را حتی پس از استفاده طولانی مدت از خود ارائه می‌دهند. عاملی که لپ‌تاپ‌های مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز در رده قیمتی همسان متأسفانه بسیار از آن رنج برده و مشکلات فراوانی را در صورت عدم مراقبت از خود نمایان می‌کنند. سیستم‌عامل نامبرده با توجه به محدودیت خود از سیل انبوه ویروس‌ها و بدافزارهای مختلف نیز رنج نبرده و در صورت اتصال فلش مموری‌های متعدد به لپ‌تاپ، سیستم‌عامل در مدت زمان کوتاهی انباشته از انواع آلودگی‌های نرم‌افزاری نمی‌شود.

سیستم‌عامل Chrome OS به‌نوعی برای تدارک فعالیت‌های معمول روزمره نظیر جستجوی اینترنت، تماشای فیلم و یا گوش فرا دادن به موسیقی، تماشای ویدئو به‌صورت آنلاین و … توسعه یافته و از پس این موارد به بهترین شکل ممکن برمی‌آید. هنگامی‌که صحبت از قدرت پردازشی و یا پشتیبانی نرم‌افزاری به میان آید، محدودیت‌های آن به‌مانند مشکلی عظیم خودنمایی می‌کنند، لذا تهیه و خرید کروم‌بوک تنها در صورتی پیشنهاد می‌شود که سیستم‌عامل ویندوز به‌عنوان یک ویژگی حیاتی مطرح نبوده و نیازمندی‌های دانش‌آموز توسط اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب و آندروید بتوانند رفع گردند.

راهنمای خرید لپ‌تاپ

نکته دیگر در مورد لپ‌تاپ‌های دانش‌آموزان دوام باتری آن می‌باشد که در افزایش بازه زمانی استفاده و کاهش تعداد دفعات نیاز به شارژ در طول روز تأثیرگذار است. پیشنهاد می‌شود تا حدالامکان دستگاهی خریداری شود که میزان ماندگاری باتری آن بیش از 8 ساعت باشد.

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای دانشجویان

نیازمندی‌های یک دانشجو، برخلاف دانش‌آموزان از گستردگی بیشتری برخوردار بوده و سطح بیشتری از ویژگی‌های متنوع را تحت پوشش خود درآورده است. تهیه و خرید لپ‌تاپ برای دانشجویان در مرحله اول باید بر اساس رشته تحصیلی و نیازمندی‌های نرم‌افزاری آن انجام پذیرد. نرم‌‌افزارهایی از قبیل فتوشاپ، مایکروسافت ورد، پاورپوینت، اکسل، پروتئوس، متلب، اتوکد، مایا، تری‌دی مکس، ادوبی افتر افکت، نت‌بینز، ویژوال استودیو، آندروید استودیو و … از معمول‌ترین لازمه‌های رشته‌های مهندسی نظیر مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، مهندسی سخت‌افزار/نرم‌افزار، مهندسی عمران و … به شمار می‌روند که مشخصات سخت‌افزاری هرکدام از آن‌ها با توجه به نوع برنامه متفاوت است.

خوشبختانه بسیاری از نرم‌افزارهای مهندسی، به‌جز برنامه‌های طراحی گرافیک و انیمیشن‌سازی به مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندی نیاز نداشته و با حداقل توان نیز می‌توانند عملکرد قابل قبولی را ارائه‌دهند. بنابراین خرید لپ‌تاپی با پردازنده مرکزی Core i5، کارت گرافیک میان رده GTX 1060 و یا حتی ارزان قیمت GTX 1050 به همراه 8 گیگابایت رم و میزان فضای مناسب جهت ذخیره‌سازی اطلاعات بهترین تعادل موجود را فراهم آورده و امکان انجام بازی‌های رایانه‌ای متوسط در اوقات فراقت را نیز مهیا می‌کند.

نکته بسیار مهمی که در لپ‌تاپ‌های دانشجویی باید به آن دقت شود راحتی حمل و نقل آن می‌باشد که این مورد با اندازه صفحه‌نمایش رابطه مستقیم دارد. به‌صورت کلی صفحه نمایشگر لپ‌تاپ‌ها و وزن آن‌ها در دسته‌های مختلفی از قرار زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • 11 تا 12 اینچ: نازک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود که معمولاً از وزنی معادل 1 تا 1.3 کیلوگرم برخوردار می‌باشند.
  • 13 تا 14 اینچ: لپ‌تاپ‌های این دسته با اندازه مناسب صفحه نمایشگر بهترین تعادل را در بین راحتی حمل و قابلیت استفاده فراهم آورده و از وزنی کمتر از 1.8 کیلوگرم برخوردار می‌باشند.
  • 15 اینچ: محبوب‌ترین اندازه که از وزنی معادل 2 تا 2.5 کیلوگرم برخوردار بوده و حمل و نقل آن‌ها اندکی با سختی بیشتر همراه می‌شود.
  • 17 تا 18 اینچ: لپ‌تاپ‌های موجود در این دسته اغلب طبقه‌بندی سیستم‌های گیمینگ، طراحی گرافیک، انیمیشن‌سازی و … را به خود اختصاص داده و وزن بعضاً سنگین (5 کیلوگرم و بیشتر) امکان حمل آن‌ها را عملاً غیرممکن می‌نماید، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا در صورتی که لپ‌تاپ در بسیاری از ساعات روز در مکان خود ثابت بوده و مورد انتقال قرار نمی‌گیرد، نسبت به افزایش اندازه صفحه نمایشگر اقدام کنید.

دانشجویان پیوسته در مسیر بین منزل و دانشگاه محل تحصیل در حرکت بوده و با توجه به نیاز ممکن است وادار به حمل لپ‌تاپ در بسیاری از موارد و کلاس‌های گوناگون خود باشند. بنابراین آسانی انتقال و وزن مناسب لپ‌تاپ در زمینه جلوگیری از بروز مشکلات مختلف بسیار مهم و اساسی جلوه کرده و باید دقت ویژه‌ای به آن شود.

نکته دیگری که دانشجویان در هنگام تهیه و خرید لپ‌تاپ باید به آن دقت کنند پشتیبانی دستگاه از درگاه‌های خروجی معمول تصویر نظیر HDMI و VGA است. کنفرانس کلاسی امروزه جزء لاینفک و جدایی‌ناپذیر دوره تحصیلی دانشجویان در دانشگاه به شمار رفته و وجود درگاه‌های خروجی تصویر مناسب در ساختار لپ‌تاپ در زمینه اتصال سریع آن‌ها به پروژکتور و عدم نیاز به استفاده از تبدیل‌های مختلف تأثیرگذار می‌باشد. علاوه بر آن پشتیبانی لپ‌تاپ از دیگر درگاه‌های ورودی خروجی مدرن و امروزی نظیر تاندربولت، USB نوع C و … جهت راحتی اتصال وسایل جانبی و تدارک منبع شارژ برای تلفن همراه و یا خودِ لپ‌تاپ نیز به‌عنوان یک گزینه مطرح است.

دقت به باتری و میزان دوام آن جهت جلوگیری از اتمام زود هنگام انرژی در میانه کلاس و نیاز به پریز برق جهت اتصال لپ‌تاپ و یا عقب افتادن از درس، کنفرانس و … نیز عاملی مهم به شمار می‌رود که پیشنهاد می‌شود تا میزان دوام باتری حدالامکان از 8 ساعت کمتر نباشد تا بتواند به‌راحتی پاسخ‌گویی یک روز عادی باشد.

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای جهانگردی

این دسته از لپ‌تاپ‌ها طبقه‌بندی ویژه‌ای را در طی مراحل طراحی و ساخت به خود اختصاص نداده و باید بر اساس نیازهای شخصی فرد مورد انتخاب قرار گیرند. علاوه بر زیبایی و طراحی مناسب جهت استفاده از دستگاه در مکان‌های عمومی، طول عمر باتری اهمیت بسیار فراوانی را به خود اختصاص می‌دهد.

اغلب جهانگردان دائماً در حال حرکت بوده و نیاز به لپ‌تاپ برای انجام فعالیت‌های مختلف نظیر انتقال تصاویر، اتصال به اینترنت، شارژ تلفن همراه و … پیوسته احساس می‌شود، حال اگر باتری دستگاه از میزان ظرفیت اندکی برخوردار بوده و سریعاً تمام شود، لپ‌تاپ عملاً به‌عنوان یک بار سنگین ایفای نقش می‌نماید، زیرا موارد نامبرده توسط یک دستگاه تلفن همراه هوشمند نیز به بهترین شکل ممکن می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

مات بودن صفحه نمایشگر در زمینه استفاده از آن در طول روز و تابش آفتاب به‌عنوان مؤلفه‌ای بسیار مهم و اساسی خودنمایی می‌کند، زیرا صفحات شفاف با انعکاس بسیار شدید نور استفاده از خود را کاملاً غیرممکن کرده و فرد را وادار به یافتن سایه و یا انداختن پارچه‌ای بر روی لپ‌تاپ می‌کنند.

پشتیبانی لپ‌تاپ از درگاه‌های معمول حافظه‌های ذخیره‌ساز نظیر SD Card، میکرو SD و … نیز جهت راحتی اتصال حافظه‌های دوربین و همچنین USB نوع C و تاندربولت از دیگر مشخصه‌های لپ‌تاپ‌های مناسب برای جهانگردی به شمار می‌روند.

راهنمای خرید لپ‌تاپ

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای استفاده خانگی و یا مشاغل کوچک

محیط منازل و یا مشاغل کوچک اغلب نیازمند توان پردازشی فراوان نبوده و استفاده از لپ‌تاپ بیشتر به سمت محتویات چندرسانه‌ای نظیر پخش موسیقی، کلیپ‌های ویدئویی و … متمرکز می‌باشد. بنابراین تهیه و خرید دستگاهی با مشخصات سخت‌افزاری معمولی (پردازنده مرکزی، وضوح تصویر نمایشگر و …) به‌راحتی می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای مربوطه باشد. علاوه بر آن نیاز به کارت گرافیک مجزا نیز در اکثر مواقع ضروری به شمار نرفته و تراشه‌های شتاب‌دهنده گرافیکی مجتمع با پردازنده مرکزی کافی به شمار می‌روند.

پیشنهاد می‌شود تا در هنگام خرید لپ‌تاپ برای منزل، پارامتر کیفیت صدا و ماتی صفحه نمایشگر آن را مدنظر قرار دهید. اگرچه پخش موسیقی در محیط خانه با بلندی صدای مطلوب اغلب نیازمند استفاده از اسپیکرهای خارجی می‌باشد، اما بلندگوی پر کیفیت لپ‌تاپ به‌صورت داخلی این مهم را با بهبود بیشتری همراه می‌سازد. علاوه بر آن ماتی صفحه نمایشگر در قابلیت حمل لپ‌تاپ به دیگر محیط‌های منزل بدون نیاز به نگرانی از بابت انعکاس نوز نیز تأثیرگذار است.

لپ‌تاپ‌های کروم‌بوک در صورت عدم نیاز به سیستم‌عامل ویندوز انتخاب مناسبی برای استفاده در منزل و یا مشاغل کوچک به شمار رفته و پیشنهاد می‌شود تا در هنگام خرید، نیم نگاهی نیز به آن‌ها داشته باشید (جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابط با کروم‌بوک‌ها به بخش “ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای دانش‌آموزان” مراجعه کنید).

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای استفاده صنعتی

محیط‌های صنعتی نظیر کارگاه‌های تولیدی و … اغلب به دلیل شرایط نامساعدی همچون گرد و خاک، گرما، سرما، ذرات ریز معلق در هوا و … در مدت زمان کوتاهی منجر به خرابی لپ‌تاپ شده و استفاده از دستگاه‌های معمولی به دلیل شکننده بودن آن‌ها در چنین مکان‌های به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

لپ‌تاپ‌های توسعه یافته برای محیط‌های صنعتی اغلب از طراحی ویژه و پوسته بیرونی ضخیم‌تری جهت ایستادگی در برابر شرایط بد محیطی برخوردار بوده و لذا قطر و وزن آن‌ها نیز با عنایت به این موضوع افزایش پیدا کرده است. مشخصات سخت‌افزارهای این دسته از لپ‌تاپ‌ها توسط کمپانی سازنده تعیین شده و متأسفانه گستره انتخابی وسیعی در برابر فرد خریدار وجود ندارد. طراحی کیف مانند جهت راحتی حمل و نقل از معمول‌ترین شمایل قابل مشاهده در لپ‌تاپ‌های صنعتی به شمار می‌روند.

 از جمله لپ‌تاپ‌های مناسب برای محیط‌های صنعتی می‌توان به محصولات سری TUF کمپانی اسوس اشاره کرد.

راهنمای خرید لپ‌تاپ

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برای استفاده تجاری

لپ‌تاپ‌های تجاری از منظر زیبایی‌شناسی به‌منظور تأثیرگذاری بیشتر بر روی مشتریان باید منحصر به فرد باشند. اگر چه بسیاری از کاربردهای تجاری لپ‌تاپ‌ها نیازمند توان پردازشی زیاد نبوده و یک دستگاه معمولی نیز به‌راحتی می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهایی همچون حسابداری، پخش موسیقی، تنظیم قرارهای ملاقات و … باشد، لذا پیشنهاد می‌شود تا تمرکز فرد در هنگام تهیه و خرید به سمت زیبایی هرچه بیشتر منعطف گردد.

راهنمای خرید لپ‌تاپ

لپ‌تاپ‌های دو در یک یا به عبارتی دیگر هیبریدی مایکروسافت سرفیس (Microsoft Surface) در کاربردهای تجاری تأثیرات بسیاری را به خود اختصاص می‌دهند، زیرا علاوه بر برخورداری از توان پردازشی مناسب و معقول جهت تدارک بسیاری از فعالیت‌های مورد نیاز و افزایش قدرت انعطاف با تغییر وضعیت به حالت تبلت و بالعکس، زیبایی چشمگیر و خیره‌کننده‌ای را به میز کار داده و تأثیرپذیری ویژه‌ای را در نگاه اول در مشتری ایجاد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *