راهنمای خرید, مقالات

معرفی بهترین حافظه‌های جامد اکسترنال قابل خرید در سال 2020

معرفی بهترین حافظه‌های جامد موجود در بازار (سال 2020)

یک حافظه جامد اکسترنال نه تنها در افزایش میزان فضای ذخیره‌سازی در دسترس برای حفظ و نگهداری طولانی مدت فایل‌ها و اطلاعات، بلکه همراه داشتن آن‌ها در هر زمان و مکان و همچنین بهبود امنیت می‌تواند به عنوان قطعه‌ای ارزشمند پیشنهاد شود. علاوه بر آن درایوهای جامد به دلیل عدم برخورداری از قطعات مکانیکی متحرک در مقایسه با دیسک‌های سخت از طول عمر و سرعت بسیار بالاتری نیز برخوردار بوده و احتمال بروز آسیب سخت‌افزاری به آن‌ها در نتیجه مشکلاتی همچون حمل نامناسب، لرزش‌های محیطی وارده و … کمتر می‌باشد. کاهش میزان انرژی مصرفی نسبت به هارد دیسک‌ها از جمله دیگر مزیت‌های اس‌اس‌دی‌ها به شمار می‌روند.

عرضه انواع و اقسام درایوهای جامد از جانب کمپانی‌های گوناگون در اشکال و شمایل مختلف و با پشتیبانی از ویژگی‌‎های متفاوت در سردرگمی کاربران برای خرید محصول مناسب تأثیرگذار می‌باشد. انتخاب درایو جامدی که با تمامی و یا اکثر نیازهای شخصی سازگار باشد امروزه یک اقدام سخت و بعضاً طاقت‌فرسا محسوب شده و نیاز به تدوین مقالاتی در این زمینه برای معرفی بهترین محصولات قابل تهیه در بازار به‌نوعی لازم و ضروری می‌باشد. با توجه به اینکه اس‌اس‌دی‌ها در مقایسه با دیسک‌های سخت اکسترنال از ظرفیت ذخیره‌سازی کمتر و قیمت بیشتری برخوردار هستند، بنابراین از جمله فاکتورهای اساسی در انتخاب یک درایو جامد می‌توان به حجم آن اشاره کرد تا علاوه بر ظرفیت مورد نیاز، مزیت‌های ویژگی‌های ذاتی این حافظه‌های ارزشمند نیز در اختیار شما قرار بگیرند. در این نوشته تعداد 7 مورد از بهترین حافظه‌های اس‌اس‌دی قابل تهیه و خرید در سال 2020 میلادی گردآوری شده‌اند که در ادامه می‌توانید به آشنایی بیشتر با آن‌ها (مزیت‌ها و معایب) بپردازید.

حافظه جامد اکسترنال Samsung T5

کمپانی سامسونگ تاکنون درایوهای جامد منحصر به فرد و قدرتمندی را روانه بازار کرده و اعتبار بالایی را در میان کاربران کسب کرده است، اما محصولی که حقیقتاً باید مورد ستایش قرار گیرد اس‌اس‌دی T5 می‌باشد که به عنوان بهترین درایو جامد عرضه شده در سال 2018 از جانب بسیاری از رسانه‌های گوناگون توصیه شده است. طراحی این حافظه جامد بر مبنای جایگزین نسل پیشین آن، یعنی T3 انجام پذیرفته، اما رابط ارتباطی آن به پورت پرسرعت USB Type-C ارتقاء پیدا کرده است تا آخرین قطره موجود از اس‌اس‌دی قرار گرفته در بسته‌بندی اکسترنال نیز استخراج شده و در دسترس کاربران قرار گیرد. البته که سازگاری این درایو جامد با پورت‌های USB 3.0 و USB 2.0 (در صورت عدم پشتیبانی کامپیوتر از درگاه USB Type-C) نیز تضمین شده است. اس‌اس‌دی T5 از قیمت بالایی برخوردار است، اما مصداق بارزی از یک حافظه جامد بسیار پرسرعت و منحصر به فرد را به تصویر کشیده و لایق مبلغ پرداختی است.

تنوع ظرفیتی: 250 گیگابایت، 500 گیگابایت، 1 ترابایت و 2 ترابایت

رابط اتصال: USB Type-C

نقاط مثبت:

  • سرعت بسیار بالا در انتقال اطلاعات
  • بسیار فشرده و قابل حمل

نقاط منفی:

  • گران قیمت

حافظه جامد اکسترنال Seagate Fast

کمپانی سیگیت برندی شناخته شده و قابل احترام در طراحی و توسعه دستگاه‌های ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات به شمار رفته و اکنون دانش فنی و مهندسی خود را در ساخت درایوهای جامد نیز با عرضه اس‌اس‌دی Seagate Fast به تصویر کشیده است. این محصول به عنوان یک درایو جامد اکسترنال از اندازه نسبتاً کوچکی (94 میلی‌متر طول و 79 میلی‌متر عرض) و ضخامت فقط 9 میلی‌متر برخوردار می‌باشد. علاوه بر آن قیمت اقتصادی، کارایی عالی، به همراه سه سال گارانتی را نیز می‌توان به نکات مثبت این حافظه جامد افزود. اس‌اس‌دی Fast کمپانی سیگیت برای آن دسته از افرادی که به دنبال تهیه و خرید یک درایو جامد اکسترنال و قابل حمل، با قیمت پایین هستند یک انتخاب ایده آل می‌باشد.

تنوع ظرفیتی: 250 گیگابایت، 500 گیگابایت، 1 ترابایت و 2 ترابایت

رابط اتصال: USB Type-C

نقاط مثبت:

  • کارایی مؤثر و گیرا
  • قیمت اقتصادی و مناسب

نقاط منفی:

  • طول کم کابل اتصالی

حافظه جامد اکسترنال Samsung X5 Portable

در صورتی که سرعت انتقال اطلاعات به عنوان فاکتور دارای اولویت برای شما مطرح بوده و قیمت پرداختی از اهمیتی برخوردار نیست، پیشنهاد می‌شود تا بدون معطلی درایو جامد X5 Portable کمپانی سامسونگ را در سبد خرید خود قرار دهید! در طراحی این درایو جامد اکسترنال از یک اس‌اس‌دی پرسرعت اینترنال 970 Evo NVMe (از کمپانی سامسونگ) استفاده شده و رابط اتصالی نیز به‌منظور فراهم آوردن شرایط مناسب برای استخراج حداکثر کارایی نهفته در بطن حافظه جامد اینترنال از نوع تاندربولت 3 در نظر گرفته شده است. از جمله نکات منفی درایو جامد معرفی شده می‌توان به قسمت بسیار بالای آن اشاره کرد. علاوه آن این اس‌اس‌دی در مقایسه با دیگر محصولات عرضه شده از جانب کمپانی سامسونگ همچون T5 و T3 از ابعاد (116 میلی‌متر در 60 میلی‌متر)، ضخامت (18 میلی‌متر) و سنگینی وزن (تقریباً 150 گرم) بیشتری برخوردار می‌باشد، بنابراین باید به عنوان یک اس‌اس‌دی پرتابل و قابل حمل از آن یاد شود، نه یک محصول مینیاتوری! تلفیق درگاه تاندربولت 3 و پروتکل انتقال داده NVMe از این حافظه جامد یک محصول بسیار منحصر به فرد در حوزه اس‌اس‌دی‌های اکسترنال پدید آورده‌اند.

تنوع ظرفیتی: 500 گیگابایت، 1 ترابایت و 2 ترابایت

رابط اتصال: تاندربولت 3

نقاط مثبت:

  • عملکرد استثنایی و غیرقابل انکار
  • رمزگذاری سخت‌افزاری اطلاعات

نقاط منفی:

  • قیمت بالا
  • ابعاد و ضخامت بالا (غیر فشرده) و عدم مقاومت در برابر آب

حافظه جامد اکسترنال Adata SE730H External

این اس‌اس‌دی اکسترنال کوچک و فشرده علاوه بر سرعت معقول خود، از بدنه مستحکمی برای تحمل ضربات و لرزش‌های وارده و همچنین مقاومت در برابر آب برخوردار می‌باشد. اگرچه درایو جامد SE730H External کمپانی ای‌دیتا همچنان وابسته به رابط قدیمی ساتا بوده و عدم استفاده از فناوری پرسرعت و مدرن NVMe در طراحی آن سبب شده است تا سرعت انتقال اطلاعات در مقایسه با دیگر محصولات کمتر باشه، اما کارایی و سرعت ارائه شده برای قیمت در نظر گرفته شده برای آن بسیار مناسب و مطلوب است. کمپانی ای‌دیتا ادعا کرده است که حافظه جامد مورد بحث با ابعاد 72.7 میلی‌متر طول، 44 میلی‌متر عرض و 12.2 میلی‌متر ضخامت و فقط 37 گرم سنگینی وزن (به غیر از کابل انتقال اطلاعات) فشرده‌ترین درایو جامد اکسترنال تاکنون عرضه شده به بازار بوده و در مقایسه با دیگر محصولات هم‌رده همچون اس‌اس‌دی‌های T3 و T5 سامسونگ نیز سبک‌تر و کوچک‌تر می‌باشد. از جمله نقاط منفی این حافظه جامد می‌توان به قیمت بیشتر آن اشاره کرد، اما ذکر این نکته نیز ضروری است که پشتیبانی از استاندارد نظامی MIL-STD-810G 516.6 (تست مقاومت در برابر ضربه برای جلوگیری از بروز آسیب هنگام افتادن بر روی زمین و یا افزایش لرزش‌های وارده به درایو) توسط درایو جامد SE730H External کمپانی ای‌دیتا به ارمغان آورده شده و این موضوع در افزایش قیمت عرضه تأثیرگذار می‌باشد.

تنوع ظرفیتی: 256 گیگابایت، 1 ترابایت

رابط اتصال: USB 3.1 Gen 2

نقاط مثبت:

  • طراحی کوچک و فشرده
  • کارایی عالی

نقاط منفی:

  • گران قیمت
  • تنوع رنگ

حافظه جامد اکسترنال WD My Passport Wireless

هنگامی‌که صحبت از طراحی و ساخت ذخیره‌سازهای ویژه برای عکاسان حرفه‌ای به میان می‌آید، نام وسترن دیجیتال به عنوان یک کمپانی قدرتمند فعال در این حوزه به هیچ عنوان غریبه نمی‌باشد. کمپانی وسترن دیجیتال تاکنون محصولات گوناگونی را روانه بازار کرده و با عرضه درایو جامد اکسترنال My Passport Wireless خود بار دیگر دست به ساخت دستگاهی زده است که نه تنها عکاسان، بلکه کاربران عادی نیز می‌توانند آن را دوست داشته و تحسین کنند. طراحی این حافظه جامد به‌‎گونه‌ای انجام پذیرفته است تا امکان انتقال اطلاعات همچون فایل‌های تصاویر و … به‌صورت بیسیم و از طریق اتصال وای فای میسر بوده و سهولت بسیار بالایی در استفاده از درایو در اختیار کاربران قرار گرفته است. البته که لازم به ذکر نیست بهره‌گیری از حداکثر سرعت حافظه جامد در انتقال اطلاعات به‌صورت بیسیم و از طریق ارتباط وای فای میسر نمی‌باشد. پشتیبانی از یک درگاه USB 3.0 نیز توسط این حافظه جامد به ارمغان آورده شده است. اگرچه سرعت انتقال اطلاعات از طریق این درگاه در نوع خود بسیار بالا است، اما در مقایسه با دیگر پورت‌های ویژه همچون USB Type-C و Thunderbolt همچنان کمتر می‌باشد. بدون شک انعطاف‌پذیری و دوام اس‌اس‌دی My Passport Wireless کمپانی وسترن دیجیتال وسوسه‌‎انگیز بوده و پشتیبانی از کارت‌خوان داخلی نیز برای سهولت در انتقال تصاویر به ثبت رسیده توسط دوربین‌های دیجیتال بسیار تأثیرگذار می‌باشد.

تنوع ظرفیتی: 250 گیگابایت، 500 گیگابایت، 1 ترابایت و 2 ترابایت

رابط اتصال: USB 3.0

نقاط مثبت:

  • بامپر لاستیکی مقاوم در برابر سقوط
  • سرعت بالای انتقال اطلاعات از طریق پورت یو‌اس‌بی
  • انتقال بیسیم اطلاعات

نقاط منفی:

  • قیمت بالا
  • عدم امکان استفاده از حداکثر سرعت حافظه جامد از طریق ارتباط بیسیم وای فای

حافظه جامد اکسترنال Samsung T7

اگر به دنبال یک حافظه جامد اکسترنال با قابلیت‌های گسترده و بعضاً منحصر به فرد هستید، پیشنهاد می‌شود تا اس‌اس‌دی T7 از کمپانی سامسونگ را نیز در میان دیگر محصولاتی که قصد بررسی آن‌ها را دارید قرار دهید. این درایو جامد نه تنها از سرعت بالایی در انتقال اطلاعات (1050 مگابایت بر ثانیه در خواندن و 1000 مگابایت بر ثانیه در نوشتن اطلاعات به‌صورت متوالی و پشت سرهم) بهره می‌برد، بلکه ویژگی‌های جذاب دیگری را در ابعادی به اندازه یک کف دست در اختیار کاربران خود قرار داده است. از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های به ارمغان آورده شده توسط حافظه جامد T7 می‌توان به پشتیبانی از امکان رمزگذاری اطلاعات توسط استاندارد AES-256 بیت اشاره کرد. علاوه بر آن استفاده از اثرانگشت جهت ورود نیز از جمله دیگر قابلیت‌های این درایو جامد اکسترنال به شمار می‌رود.

تنوع ظرفیتی: 500 گیگابایت، 1 ترابایت و 2 ترابایت

رابط اتصال: USB 3.2 Gen2

نقاط مثبت:

  • رمزگذاری داخلی اطلاعات با امکان دسترسی توسط اثرانگشت
  • سرعت بسیار بالا در انتقال اطلاعات

نقاط منفی:

  • قیمت بالا
  • عدم برخورداری از پوشش محافظ سخت

حافظه جامد اکسترنال Adata SD700 External

حافظه جامد اکسترنال SD700 External کمپانی ای‌دیتا درایوی قابل حمل با پوشش سخت برای آن دسته از افرادی که به دنبال فضای ذخیره‌سازی بیشتر، بدون اعمال فشار زیاد بر جیب خود هستند می‌باشد. پشتیبانی از استاندارد IP68 سبب شده است تا امکان حمل و نقل اس‌اس‌دی به محل‌های گوناگون بدون نگرانی از بابت بروز آسیب و یا خرابی امکان‌پذیر باشد. این حافظه جامد در حداکثر ظرفیت 1 ترابایت روانه بازار شده و گنجایش قابل قبولی را در اختیار کاربران خود قرار داده است، اما متأسفانه عدم پشتیبانی از درگاه نوین USB Type-C سبب شده است تا سرعت انتقال اطلاعات در مقایسه با برخی دیگر از محصولات معرفی شده در فهرست کمتر باشد.

تنوع ظرفیتی: 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، 1 ترابایت

رابط اتصال: USB 3.0

نقاط مثبت:

  • کارایی عالی
  • پشتیبانی از استاندارد IP68

نقاط منفی:

  • عدم برخورداری از درگاه USB Type-C

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *