راهنمای خرید, مقالات

هارد وسترن دیجیتال، نسخه جهانی یا چین؟

هارد وسترن دیجیتال، نسخه جهانی یا چین؟

مقدمه

همانطور که می‌دانید، در سیستم‌های کامپیوتری ذخیره‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در گذشته مقالات مختلفی در خصوص انواع کاربری‌ و هارددیسک‌ مناسب برای هر کدام به طور کامل توضیح دادیم. به طور مثال، هارددیسک مناسب برای یک سیستم سرور، نیاز به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی فراتر از هارددیسک یک سیستم روزانه دارد. برای اطلاعات بیشتر، مطالعه مقالات زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

انتخاب هارد دیسک‌ برای کامپیوترهای خانگی (Personal Computing)

انتخاب هارد دیسک برای سیستم‌های گیمینگ و تولید محتوا (Gaming and creative content)

انتخاب هارد دیسک برای سیستم‌های نظارتی (Surveillance)

انتخاب هارد دیسک تحت شبکه (NAS Storage)

انتخاب هارد‌دیسک مخصوص دیتا سنتر (Enterprise)

کمپانی وسترن دیجیتال «Western Digital» به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی هارددیسک، برای هرکاربری، هارددیسک ویژه‌ای را در نظر گرفته است. برای سیستم‌های نظارتی یا Surveillance، وسترن دیجیتال هاردهای سری بنفش یا Purple را به شما پیشنهاد می‌کند؛ هاردهایی با قابلیت کارکرد به صورت 7/24 و لودکاری 180 ترابایت در سال.

در مورد هارد اینترنال وسترن دیجیتال نکته‌ای وجود دارد که باعث سردرگمی کاربران می‌شود و آن هم مدل‌های مختلف است. به عنوان مثال، هاردهای سری سبز وسترن دیجیتال یا WD Green تا چند سال پیش در بازار حضور داشتند. ظرفیت 1 ترابایت سری آبی، با مدل WD10EZEX شناخته می‌شد که ساخت آن به سال 2012 میلادی برمی‌گردد. این هارد دارای سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه بود. 3 سال بعد مدل جدیدی به نام WD10EZRZ معرفی شد که سرعت چرخش آن به 5400 دور در دقیقه کاهش یافته بود. بعضی از افراد مدعی بودند که مدل WD10EZRZ در حقیقت ریبرند شده‌ی سری سبز است. بهرحال، موارد مشابه دیگری در بین هاردهای وسترن یافت می‌شود که یک هارد با یک ظرفیت اما با دو مدل وجود داشته باشد.

به تازگی این موضوع برای هاردهای سری بنفش اما کمی متفاوت‌تر اتفاق افتاده است. برای مثال، ظرفیت 2 ترابایت سری Purple با مدل WD20PURZ در بازارهای داخلی یافت می‌شود. اما اخیرا مدل WD20EJRX نیز با کمی قیمت پایین‌تر در دسترس است که پیش از خرید آن بد نیست نکاتی را بدانید.

شرایط ظاهری

هر دو مدل ساخت کمپانی وسترن دیجیتال هستند و قیمت تقریبا یکسانی دارند اما مدل WD20PURZ در بازارهای جهانی عرضه و گارانتی می‌شود. مدل WD20EJRX تنها در بازار چین عرضه شده و تنها در این کشور دارای گارانتی است. این مدل اجازه‌ی فروش در سایر کشورها را طبق سیاست وسترن دیجیتال ندارد. این موضوع را می‌توانید با بررسی سریال نامبر دو هارد بنفش موجود در این مقاله در سایت وسترن دیجیتال بررسی کنید. WD20PURZ در فروشگاه‌های اینترنتی 100 دلار و مدل WD20EJRX نیز 96 دلاری قیمت گذاری می‌شود که تفاوت قیمتی چندانی ندارند. وزن هر دو هارد مورد بحث را با ترازو اندازه گیری کردیم که برابر با 600 گرم بود. اما در مورد ظاهر چطور؟

روی نسخه جهانی، مدل (WD20PURZ) درج شده و به قابلیت کارکرد به صورت 7/24، پشتیبانی از 64 دوربین و لودکاری بالا نیز در این قسمت اشاره شده است. در مقابل، روی نسخه‌ مخصوص بازار چین، ویژگی‌های اصلی و مدل (WD20EJRX) ذکر نشده است. در نسخه چین 2 جمله FOR SALE IN CHINA ONLY و WARRANTY VALID IN CHINA ONLY (به معنای “فروش تنها در چین” و “وارانتی تنها در چین معتبر است)” به چشم می‌خورد.

در پشت این 2 مدل نیز تفاوت‌هایی مانند محل قرارگیری 2 دایره انتهای هارد به چشم می‌خورد که به دلیل تفاوت ریخته‌گری است. از موارد کیفی به دلیل اینکه در مدل‌های یکسان نیز قابل مشاهده است، صرف نظر می‌کنیم. از موارد کیفی می‌توان به تمایل رنگ سبز بورد به رنگ زرد، یکسان پاشیده نشدن روکش عایق به صورت یکسان و در نتجه تفاوت رنگ سبز در نقاط مختلف اشاره کرد.

از دیگر موارد ظاهری می‌توان به  مثلثی فرو رفته در مدل WD20PURZ و برجسته بودن همین مثلث در WD20EJRX اشاره کرد.

سازگاری

از تفاوت‌های ظاهری، کیفی و سیاست‌های وسترن دیجیتال که بگذریم، بد نیست نگاهی به شرکت‌های بزرگ در زمینه سیستم‌های نظارتی یا Surveillance بیندازیم. تمام هاردهای Surveillance از تمامی سیستم‌های NAS و یا دوربین‌های NVR پشتیبانی نمی‌کنند! در حقیقت، سازندگان در قسمت لیست پشتیبانی شده، مدل‌های مختلف هاردهای تایید شده و قابل استفاده را ذکر می‌کنند. از این شرکت‌ها، می‌توانیم به شرکت‌های معروف Sinology، QNAP، Dahua و Hikvision اشاره کنیم.

سیستم‌های NAS شرکت Sinology از هر دو مدل WD20PURZ و WD20EJRX پشتیبانی می‌کنند. WD20EJRX نهایتا تا سری 19 اما WD20PURZ از سری جدید 20 ساینولوژی نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد. در مقابل، QNAP تنها از WD20PURZ پشتیبانی می‌کند و خبری از WD20EJRX در وبسایت این شرکت نیست.

 Dahua و Hikvision از شرکت‌های معروف در زمینه دوربین‌های NVR و DVR نیز از WD20PURZ پشتیبانی کرده و خبری از مدل WD20EJRX در لیست هاردهای قابل پشتیبانی آنها نیست.

تست و بررسی

در این قسمت به سنجش سرعت دو هارد WD20PURZ و WD20EJRX می‌پردازیم. به همین منظور، از 3 تست CrystalDiskMark، AS SSD و ATTO استفاده کردیم. نتایج تست‌های مذکور نشان می‌دهد که سرعت این هاردها تفاوتی با یکدیگر ندارد و سرعت آنها در تست‌های مختلف یکسان است. بنابراین از لحاظ سرعت خواندن و نوشتن عملکرد مشابهی دارند. در ادامه نتایج مختلف را مشاهده می‌کنید.

نتیجه گیری

در روزهای گذشته، در مقاله‌ی بررسی گارانتی های معتبر در زمینه هارد اکسترنال و اینترنال، به طور مفصل راجع به گارانتی‌ها صحبت کردیم. همانطور که اطلاع دارید، وسترن دیجیتال نیز یکی از شرکت‌های کهنه‌کار در زمینه هارددیسک، توسط چند گارانتی معتبر در بازارهای داخلی عرضه می‌شود. با توجه به اینکه WD20PURZ و WD20EJRX تفاوت قیمت چندان بالایی ندارند (این موضوع درباره ظرفیت‌های دیگر نیز صدق می‌کند. برای مثال، ظرفیت 8 ترابایت نسخه چین نیز در بازار موجود است)، پیشنهاد می‌کنیم از مدل‌های عرضه شده توسط گارانتی‌های معتبر، هاردهای وسترن دیجیتال را خریداری کنید. هاردهای عرضه شده توسط این گارانتی‌ها نسخه اینترنشنال هستند و مشکلی بابت ساپورت و پشتیبانی آنها در سیستم‌های NAS و نظارتی وجود ندارد. تفاوت قیمت هاردهای عرضه شده توسط شرکت‌های معتبر با نسخه‌ی چین که توسط گارانتی متفرقه عرضه می‌شوند، کاملا ارزش پرداخت را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *