راهنمای خرید

راهنمای خرید سیستم گیمینگ (2021) – رده پیشرفته و فوق پیشرفته

راهنمای خرید سیستم گیمینگ (2021) - رده پیشرفته و فوق پیشرفته

پندمی ناشی از گسترش جهانی ویروس SARS-COV-2، افزایش و افت ارزش ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین و هجوم حجم عظیمی از ماینرهای کوچک و بزرگ به این صنعت، کمبود قطعات و تراشه‌های کامپیوتری در نتیجه کاهش تولید و مشکلات لجستیکی، عدم تعادل عرضه و تقاضا، افزایش قابل توجه قیمت قطعات رایانه‌ای و طیف گسترده دیگری از موارد غیرقابل شمارش اثر بسیار بزرگی را بر سال‌های 2020 و 2021 از خود برجای گذاشته و به جرئت می‌توان گفت که جهان در این دو سال با شدت دوچندانی عوض شده است که این مهم مقاله‌های مربوط به راهنمایی خرید قطعات و اسمبل سیستم‌های کامپیوتری را نیز دست‌خوش تغییر قرار داده است. در ادامه نوشته توضیحات مربوط به راهنمایی خرید قطعات برای اسمبل یک رایانه شخصی متعادل و مطلوب در دو دسته پیشرفته و فوق پیشرفته گردآوری شده است.

سیستم پیشرفته – فتح قله‌های گیمینگ با قدرت دو چندان

زمانی که صحبت از یک سیستم پیشرفته گیمینگ به میان می‌آید، فاکتور قیمت رنگ کمتری را به خود گرفته و دیگر موارد همچون پتانسیل نهایی و … از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شوند، بنابراین قطعات تشکیل‌دهنده کامپیوتری که در ادامه پیشنهاد شده‌اند بودجه‌ای چند ده میلیونی را طلب می‌کنند که در نوع خود می‌تواند یک خط قرمز محسوب شود.

پردازنده – Ryzen 9 5900X یا Ryzen 7 5800X

افزایش تعداد هسته‌های پردازنده در بهبود کارایی نهایی و کاهش احتمال بروز گلوگاه برای کارت‌های گرافیک رده پیشرفته اهمیت بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین تراشه‌های کمتر از هشت هسته از این طبقه‌بندی خارج بوده و لذا سی‌پی‌یو قدرتمند Ryzen 7 5800X پیشنهاد شده است. این پردازنده هشت هسته‌ای و دوازده رشته‌ای قدرت بسیار قابل قبول و ویژه‌ای را ارائه داده و می‌توان گفت که در حال حاضر عنوانی وجود ندارد که تراشه پیشنهادی نتواند از پس آن برآید. در سمت مقابل پردازشگر Core i7-10700K از کمپانی اینتل نیز قادر است تا کارایی مشابهی را ارائه دهد، اما پردازنده‌های اینتل اغلب تغییر تنظیمات به همراه سیستم کولینگ و مادربرد قدرتمندتر را نیازمند می‌باشند که کمپانی ای‌ام‌دی با محصولات خود این مشکل را مرتفع کرده است.

آیا پردازنده Ryzen 7 5800X شما را راضی نکرده و قصد دارید تا تراشه‌ای قدرتمندتر را انتخاب کنید؟ پیشنهاد می‌شود تا سی‌پی‌یو Ryzen 9 5900X را برای سیستم گیمینگ خود انتخاب نمایید تا با دوازده هسته فیزیکی و بیست و چهار رشته پردازشی قدرتی مطلق در حوزه رایانه‌های شخصی رومیزی در اختیار خود بگیرید.

مادربرد – Aorus B550 Elite AX یا MSI MPG B550 Gaming Plus

دو مادربرد پیشنهاد شده از کیفیت ساخت بالایی برخوردار بوده، مدار رگلاتور قدرتمندی را برای پاسخ‌گویی به نیاز پردازنده به ارمغان آورده، از چهار اسلات حافظه اصلی بهره برده و دو سوکت M.2 2280 به همراه زیبایی و جذابیت ظاهری را نیز در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند. تنها نقطه ضعفی که به این دو محصول می‌توان نسبت داد عدم پشتیبانی از استاندارد PCIe 4.0 می‌باشد که برای اغلب گیمرها تفاوت آن‌چنان ملموس و قابل حسی را ایجاد نمی‌کند. البته ذکر این نکته ضروری است که اگر قصد تهیه و خرید کارت گرافیک خود از خانواده محصولات سری RX 6000 را داشته باشید، پشتیبانی از فناوری SAM می‌تواند بهبود پنج تا هشت درصدی کارایی را به دنبال داشته باشد که در این صورت تغییر مادربرد به محصولی با پشتیبانی از چیپست X570 می‌تواند اقدامی عقلانی محسوب شود.

حافظه اصلی – شانزده گیگابایت با فرکانس 3600 مگاهرتز و تایمینگ CL16

همان‌طور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، کمپانی ای‌ام‌دی استفاده از فرکانس 3600 مگاهرتز به همراه تایمینگ CL16 را به‌‎منظور استخراج حداکثر کارایی ارائه شده توسط پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 3 خود پیشنهاد داده است. اگرچه پردازشگرهای نسل سوم و پنجم کمپانی ای‌ام‌دی از توانایی پشتیبانی از حافظه‌های اصلی فرکانس بالاتر برخوردار هستند، اما سرعت کلاک بیشتر از 3600 مگاهرتز تأثیر آن‌چنان بالایی را در کارایی نهایی به خود اختصاص نداده، اما قیمت محصولات را به‌صورت نمایی افزایش می‌دهد که در این حالت از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.

ذخیره‌سازی – حافظه جامد Sabrent Rocket Q 1TB یا Crucial P5 1TB

سرانجام در این بخش از حافظه‌های جامد مبتنی بر استاندارد ساتا فاصله گرفته و به پروتکل انتقال داده NVMe سلام گفته‌ایم. تهیه و خرید یک درایو اس‌اس‌دی مبتنی بر رابط PCIe 3.0 x4 به همراه پروتکل ذکر شده می‌تواند افزایش سرعت حداقل شش برابری را برای کاربران خود به ارمغان آورد که در کنار ظرفیت ذخیره‌سازی یک ترابایت تلفیق گنجایش و سرعت عملکرد در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. تهیه و خرید یک حافظه جامد نسل چهارمی (مبتنی بر استاندارد PCIe 4.0) در این بخش پیشنهاد نمی‌شود، زیرا افزایش سرعت در اغلب مباحث گیمینگ غیرقابل لمس بوده و لذا افزایش قیمت کلی کامپیوتر از صرفه اقتصادی برخوردار نخواهد بود. از جمله محصولات پیشنهادی در این بخش می‌توان به Rocket Q 1TB کمپانی Sabrent و یا P5 1TB کمپانی کروشیال اشاره کرد.

کارت گرافیک

در این بخش کارت گرافیک GeForce RTX 3070 به عنوان پردازشگری با قدرت بالا برای اجرای تمامی عناوین در وضوح تصویر 1440p و بیشتر پیشنهاد می‌شود، اما متأسفانه هشت گیگابایت حافظه ویدئویی این انتخاب در دلسرد شدن گیمرها تأثیرگذار می‌باشد. در صورتی که شما نیز در این طیف قرار دارید، کارت گرافیک RX 6800 کمپانی ای‌ام‌دی با کمی قیمت بیشتر افزایش دو برابری گنجایش حافظه ویدئویی و قدرت فراتر را برای شما به ارمغان آورده است.

از جمله دیگر انتخاب‌های این بخش می‌توان به کارت‌های گرافیک RTX 3080 از کمپانی انویدیا و RX 6800 XT از کمپانی ای‌ام‌دی اشاره کرد. پردازشگر گرافیکی قرمزپوش نه تنها از شش گیگابایت حافظه ویدئویی بیشتر برخوردار بوده، بلکه هنگام جفت شدن با یک مادربرد X570 و پردازنده‌ای از خانواده محصولات سری Ryzen 5000 می‌تواند بستر مناسب برای فعال‌سازی فناوری SAM را ارائه دهد. در سمت مقابل کارت گرافیک سبزپوش انویدیا پشتیبانی از تکنیک DLSS را با خود به ارمغان آورده است که البته ای‌ام‌دی نیز فناوری رقیب FidelityFX را در این زمینه معرفی کرده است؛ بنابراین در حالت کلی پیشنهاد کارت گرافیک به انتخاب شخصی باز می‌گردد.

منبع تغذیه – EVGA G3 650W ،Corsair RM 650W یا Seasonic Focus Plus Gold

یک منبع تغذیه 650 واتی از میان پیشنهادهای مطرح شده برای پاسخ‌گویی به نیاز یک سیستم گیمینگ با برخورداری از کارت گرافیک RX 6800 XT و پردازنده Ryzen 9 5900X کافی می‌باشد. اگرچه معماری پردازشگرهای گرافیکی انویدیا از بهینگی بالایی برخوردار هستند، اما کمپانی ای‌ام‌دی در این زمینه مصرف انرژی کمتری را ارائه داده و لذا در صورتی که قصد دارید تا کارت گرافیک کامپیوتر را به RTX 3080 تغییر دهید، تهیه و خرید منبع تغذیه‌ای 750 واتی از جانب کمپانی انویدیا توصیه شده است.

سیستم فوق پیشرفته – نهایت قدرت در کف دستان شما!

در این بخش فاکتور قیمت به‌صورت کامل از نظر خارج شده و فهرستی از قدرتمندترین قطعات و پردازشگرهای حال حاضر بازار در ادامه گردآوری شده است. سیستمی که در ادامه پیشنهاد شده است نیازی به توضیحات اضافی نداشته و علاوه بر آن افراد انگشت شماری نیز توانایی تهیه و اسمبل آن را دارند. در صورتی که قصد شما از سرهم‌بندی چنین سیستمی فقط گیمینگ است، بهتر است تا در انتخاب خود تجدیدنظر کرده و یک قدم به عقب بازگشته و توضیحات مربوط به سیستم پیشرفته را مطالعه بفرمایید.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ (2021) - رده پیشرفته و فوق پیشرفته

پردازنده – AMD Ryzen 9 5950X یا Intel Core i9-10900K

بدون شک زمانی که صحبت از یک سیستم فوق پیشرفته به میان می‌آید، پردازنده Ryzen 9 5950X کمپانی ای‌ام‌دی در حال حاضر به عنوان انتخاب شماره یک مطرح می‌شود. این پردازشگر با برخورداری از شانزده هسته فیزیکی و سی و دو رشته پردازشی یک هیولای واقعی و به تمام معنا در مبحث گیمینگ به شمار رفته و با پشتیبانی و فعال‌سازی فناوری Precision Boost 2 به‌راحتی می‌تواند فرکانسی بیشتر از پنج گیگاهرتز را در اختیار کامپیوتر قرار دهد. توانایی این سی‌پی‌یو به قدری بالا است که از جانب برخی از رسانه‌ها به عنوان یک تراشه HEDT معرفی شده است نه گیمینگ!

در سمت مقابل پردازنده Core i9-10900K کمپانی اینتل اگرچه همچنان بر پایه فناوری ساخت 14 نانومتر طراحی و توسعه پیدا کرده و فقط از ده هسته فیزیکی برخوردار است، اما قدرت عظیمی را در گیمینگ ارائه داده و با اورکلاک می‌تواند توانایی حتی بیشتر از Ryzen 9 5950X کمپانی ای‌ام‌دی را نیز ارائه دهد. البته لازم به ذکر است که به دلیل مصرف بالا و حرارت تولیدی زیاد، اورکلاک آن بلااستثنا باید به‌وسیله یک سیستم کولینگ آبی کاستوم انجام پذیرد.

مادربرد – پلتفرم ای‌ام‌دی

از جمله مادربردهای پیشنهادی در این بخش می‌توان به X570 Tomahawk کمپانی ام‌اس‌آی، Aorus X570 Pro WiFi کمپانی گیگابایت و X570-E Strix Gaming کمپانی ایسوس اشاره کرد. سه محصول ذکر شده در برخورداری از مدار رگلاتور قدرتمند با یکدیگر مشترک بوده و به‌راحتی می‌توانند پاسخ‌گوی نیاز پردازنده قدرتمندی همچون 5950X باشند. علاوه بر آن ویژگی‌ها و مشخصات فنی ارائه شده توسط آن‌ها از شباهت نزدیک و تنگاتنگی برخوردار بوده و در حالت کلی می‌توان شکل ظاهری و علاقه به برندی خاص را جهت انتخاب بین آن‌ها در نظر گرفت. پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از فناوری SLI، تعداد هدرهای داخلی یو‌اس‌بی، کدک صوتی و تعداد شکاف‌های توسعه x16 به عنوان بزرگ‌ترین تفاوت‌های موجود بین آن‌ها قابل اشاره هستند.

مادربرد – پلتفرم اینتل

توضیحات ذکر شده در مورد پلتفرم ای‌ام‌دی در اینجا نیز صادق بوده و مادربردهای Z490 Tomahawk کمپانی ام‌اس‌آی، Aorus Z490 Elite کمپانی گیگابایت و Strix Z490-E کمپانی ایسوس به عنوان موارد پیشنهادی مطرح هستند. هر سه مورد اشاره شده از توانایی کافی برای پاسخ‌گویی به نیاز پردازنده پرمصرف Core i9-10900K (در حدود 180 تا 200 وات در زمان بارگذاری تمامی هسته‌ها) برخوردار بوده و پتانسیل لازم برای اورکلاک را نیز ارائه داده‌اند. البته لازم به ذکر است که در صورت اسمبل سیستم بر مبنای پلتفرم اینتل، حتماً مطمئن شوید که تهویه فضای درونی کیس، به‌خصوص در بخش مدار رگلاتور مادربرد مناسب و مطلوب بوده و جریان هوای تازه برقرار می‌باشد.

حافظه اصلی

اگرچه حتی سنگین‌ترین بازی‌های AAA حال حاضر نیز به حجم بیشتر از 16 گیگابایت حافظه اصلی نیازمند نمی‌باشند، اما تهیه و خرید دو کیت 16 گیگابایتی جهت افزایش ظرفیت به 32 گیگابایت زمانی که صحبت از یک سیستم فوق پیشرفته و طبیعتاً فوق گران قیمت گیمینگ است وسوسه‌کننده می‌باشد. قانونی که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم در این بخش نیز صادق است. برای پلتفرم ای‌ام‌دی، فرکانس 3600 مگاهرتز به همراه تایمینگ CL16 برای استخراج حداکثر قدرت و پتانسیل توصیه شده و این ویژگی در مورد پلتفرم اینتل نیز صادق است.

ذخیره‌سازی

انتخاب یک حافظه جامد بدون پشتیبانی از استاندارد PCIe 4.0 برای یک سیستم گیمینگ فوق پیشرفته می‌تواند یک گناه بزرگ در نظر گرفته شود! درایو اس‌اس‌دی 980Evo M.2 کمپانی سامسونگ در مقایسه با دیگر رقبا موفق شده است تا تاج پادشاهی را بر سر خود گذاشته و نه تنها سرعت بسیار قابل توجه و سرسام‌آوری را در خوانش و نوشت اطلاعات ارائه داد، بلکه پشتیبانی از الگوریتم رمزگذاری AES256 را نیز به ارمغان آورده است. این محصول در تنوع ظرفیتی 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، یک و دو ترابایت روانه بازار شده و بسته به نیاز خود، می‌توانید گنجایش مناسب را انتخاب کنید.

انتخاب بعدی حافظه جامد SN850 کمپانی وسترن دیجیتال می‌باشد که نسبت به رقیب سامسونگ خود کمی از سرعت کمتر برخوردار است، پشتیبانی از الگوریتم AES256 را به ارمغان نیاورده و در زمان استفاده دائمی نسبتاً داغ می‌باشد، اما در عین حال از قیمت کمتری برخوردار است.

کارت گرافیک – Nvidia RTX 3090 یا Radeon RX 6900XT

اگرچه بسیاری از افراد بلافاصله کارت گرافیک RTX 3090 انویدیا را پیشنهاد می‌کنند، اما باید بدانید که مصرف انرژی بسیار بیشتر و 500 دلار قیمت فراتر نیز در انتظار علاقه‌مندان به این پردازشگر گرافیکی می‌باشد! در قدرت و پتانسیل کارت گرافیک مورد بحث هیچ شکی وجود نداشته و به‌راحتی می‌تواند پاسخ‌گویی به سنگین‌ترین عناوین حال حاضر در وضوح تصویر 4K را با برخورداری از 24 گیگابایت حافظه ویدئویی برعهده بگیرد. علاوه بر آن پشتیبانی از تکنیک DLSS نیز از جمله دیگر ویژگی‌هایی است که در جذب مخاطبان تأثیرگذار است، اما در سمت مقابل کمپانی ای‌ام‌دی با کارت گرافیک RX 6900XT خود نیز یک هیولای واقعی را وارد میدان نبرد کرده و قادر است تا پتانسیل قابل توجه و چشمگیری را در رقابت ارائه دهد. با بلوغ بیشتر فناوری FidelityFX (تکنولوژی رقیب تکنیک DLSS انویدیا) و تعبیه‌سازی آن در عناوین بیشتر، می‌توان گفت که در یک رقابت برابر، کارت‌های گرافیک قرمزپوش ای‌ام‌دی پیروز میدان هستند.

منبع تغذیه

هر دو کارت گرافیک RTX 3090 و RX 6900 XT توانی بیشتر از 300 وات را مصرف می‌کنند، اما کمپانی انویدیا یک منبع تغذیه 750 واتی و کمپانی ای‌ام‌دی یک منبع تغذیه 700 واتی را پیشنهاد کرده‌اند. اکنون که به انتهای مقاله نزدیک شده‌ایم، بدون پرداختن به توضیحات اضافی، صرفه‌نظر از کارت گرافیک انتخابی خود، یک منبع تغذیه 750 واتی را انتخاب کرده و اسمبل کامپیوتر را خاتمه دهید، اما اگر قصد دارید تا پردازنده Core i9-10900K خود را نیز اورکلاک کنید، توصیه می‌شود تا توان پاور را به 850 وات افزایش دهید. علاوه بر آن اگر سلامتی قطعات گران قیمت رایانه شخصی در دراز مدت برایتان اهمیت دارد، انتخاب یک منبع تغذیه ارزان قیمت را نیز از سر خود بیرون کرده و به کمتر از پاوری با برخورداری از استاندارد 80Plus Platinum و یا 80Plus Titanium رضایت ندهید، هرچند که بسیار گران قیمت می‌باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *