راهنمای خرید

راهنمای خرید مینی پی‌سی (Mini-PC) – اسفند 97

راهنمای خرید مینی پی‌سی (Mini-PC) - اسفند 97

رایانه‌های شخصی کوچک یا به عبارتی دیگر مینی پی‌سی ها (Mini-PC) درزمینهٔ فراهم آوردن بستر استفاده از سیستم‌های کامپیوتری در محیط‌های بسته و محدود نظیر پذیرایی منازل، دفاتر کار، اتاق خواب و … تأثیرات بسیاری را به خود اختصاص داده و از محبوبیت بالایی در میان علاقه‌مندان و مصرف‌کنندگان برخوردار می‌باشند. یک مینی پی‌سی می‌تواند عملکرد یک رایانه شخصی جامع و کامل را در بسته‌بندی بسیار کوچک‌تری در اختیار فرد قرار داده و فضای بسیار کمتری را در مقایسه با چهارچوب‌های کیس اشغال نماید که این خود نقطه عطفی در طراحی آن‌ها به شمار می‌رود.

استفاده از چهارچوب‌های کیس در محیط‌هایی همچون منزل و دفتر کار به دلیل محدودیت اندازه میز تلویزیون و … با محدودیت بیشتری همراه بوده و انعطاف‌پذیری فرد در جابه‌جایی، نظافت و … را با کاهش فراتری همراه می‌سازد. این در حالی است که یک مینی پی‌سی با اندازه بسیار کوچک‌تر خود، تمامی سخت‌افزارهای تشکیل‌دهنده پیکره اصلی رایانه شخصی نظیر پردازنده مرکزی، تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی، حافظه اصلی، دیسک سخت و … را در بطن خود جای داده و عملکرد تمام و کمال را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان آورده است. اگرچه توانایی یک رایانه شخصی کوچک در مقایسه با سیستم‌های گیمینگ بسیار محدودتر می‌باشد، اما توجه به اینکه که استفاده از محصولات فوق در پذیرایی منازل و … برای فراهم آوردن امکان دسترسی به اینترنت، تماشای فیلم‌های ویدئویی و انجام اقدامات روزمره صورت می‌پذیرد از نیاز به توان محاسباتی و پردازشی گزاف کاسته و فاکتورهای فوق را به سیستم‌های دیگری منتقل می‌کند، اما ویژگی‌های اصلی یک رایانه شخصی کوچک چیست و چگونه می‌توان بهترین محصول موجود را با توجه به پتانسیل و همچنین بودجه نهایی تهیه کرد؟

راهنمای خرید مینی پی‌سی

مطلب گردآوری شده در ادامه طبقه‌بندی سه دسته از اصلی‌ترین سیستم‌های کامپیوتری (گیمینگ، استفاده روزمره و قابلیت حمل) جهت کسب چشم‌اندازی از ویژگی‌های نیازمند توجه و انتخاب بهترین محصول با توجه به اولویت‌های موجود را در خود جای داده است.

بهترین مینی پی‌سی جهت اجرای بازی‌های رایانه‌ای (گیمینگ)

اجرای بازی‌های کامپیوتری توسط رایانه‌های شخصی کوچک می‌تواند بسیار دلپذیر تلقی شود، به‌خصوص عناوین دارای قابلیت Co-Op و چند نفره، اما توان پردازشی محدود و ضعف سیستم‌های فوق در تحقق این مهم اغلب بازی بازان را به سمت استفاده از رایانه‌های گیمینگ سوق می‌دهد. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، اگرچه پتانسیل دستگاه‌های مینی پی‌سی به هیچ عنوان قابل مقایسه با سیستم‌های مخصوص بازی نیست، اما اجرای عناوین دلخواه توسط قدرت فراهم آورده شده توسط برخی از آن‌ها امکان‌پذیر بوده و تحقق بستر گیمینگ در محیط پذیرایی منزل میسر می‌باشد.

کمپانی اینتل با عنایت به فعالیت خود درزمینهٔ طراحی و توسعه پردازنده‌های مرکزی و سیستم‌های بر چیپ (SoC)، از تجربه بالایی در توسعه رایانه‌های شخصی کوچک برخوردار بوده و محصولات منحصر به فردی را نیز تاکنون به بازار عرضه داشته است.

راهنمای خرید مینی پی‌سی

سال  2018 میلادی شاهد عرضه تعداد دو رایانه شخصی کوچک تحت عناوین NUC NUC8iHVK و NUC NUC8iHNK از جانب کمپانی اینتل بوده است که با توجه به سخت‌افزارهای داخلی و توان محاسباتی فراهم آورده شده، امکان استفاده از آن‌ها به‌عنوان سیستم‌های گیمینگ کوچک و اجرای بازی‌های رایانه‌ای امکان‌پذیر گشته است. محصولات اشاره شده پردازنده‌های مرکزی سری Core i7 و تراشه‌های شتاب‌دهنده گرافیکی سری RX Vega کمپانی ای‌ام‌دی را در بطن خود جای داده‌اند که این خود حاکی از توان پردازشی بالای آن‌ها می‌باشد. پتانسیل تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی رایانه‌های شخصی اشاره شده در مرز توان نسخه موبایل کارت گرافیک GTX 1060 از کمپانی حریف (انویدیا) قرار داشته و اجرای عناوین متوسط (و برخی از بازی‌های پیشرفته، اما منوط به کاهش تنظیمات گرافیکی) توسط آن میسر شده است، اما پردازنده مرکزی دو محصول از اندک تفاوت جزئی در فرکانس بوست (4.1 گیگاهرتز در مدل NUC8iHNK و 4.2 گیگاهرتز در مدل NUC NUC8iHVK) نسبت به یکدیگر برخوردار هستند. علاوه بر آن ذکر این نکته نیز ضروری است که تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی در رایانه‌های معرفی شده به‌صورت مجتمع با پردازنده مرکزی نبوده و متمایز به شمار می‌روند.

راهنمای خرید مینی پی‌سی

درگاه‌های ورودی و خروجی فراهم آورده شده توسط محصولات فوق نیز از گستردگی قابل قبولی برخوردار بوده و پورت‌هایی نظیر USB 3.1 ،USB-C ،تاندربولت، تعداد دو درگاه Lan و خروجی‌های تصویر DisplayPort و HDMI در ساختار آن‌ها به چشم می‌خورند. در انتها ذکر این نکته ضروری است که خرید رایانه‌های شخص فوق به‌صورت کیت قابل ارتقاء در آینده (دارای دو شکاف M.2 و SO-DIMM جهت امکان استفاده از درایوهای جامد و 32 گیگابایت حافظه اصلی) نیز امکان‌پذیر می‌باشد، اما پیشنهاد تا جهت جلوگیری از بروز مشکلات، به خرید نسخه‌های کامل (دارای تمامی سخت‌افزارهای داخلی) از آن‌ها مبادرت ورزید.

راهنمای خرید مینی پی‌سی

مدل NUC NUC8iHVK NUC NUC8iHNK
پردازنده مرکزی Intel Core i7-8809G Intel Core i7-8705G
هسته‌های مرکزی چهار هسته چهار هسته
فرکانس پردازنده 3.1 – 4.2 گیگاهرتز 3.1 – 4.1 گیگاهرتز
تراشه گرافیکی Radeon RX Vega M GH Radeon RX Vega M GL

بهترین مینی پی‌سی برای استفاده روزمره

رایانه‌های کوچک عرضه شده برای استفاده روزمره از گستردگی فراوانی برخوردار بوده و انتخاب‌های متنوعی را در پیشروی مصرف‌کنندگان قرار داده‌اند. ارزان‌ترین سیستم موجود در این دسته‌بندی از قیمتی معادل 150 دلار برخوردار می‌باشد، در حالی که مدل‌های پیشرفته‌تر با توان پردازشی و محاسباتی فراتر تا قیمت 1000 دلار نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. اگر به دنبال تهیه و خرید رایانه‌ای جهت تدارک فعالیت‌های روزانه خود هستید، پیشنهاد می‌شود تا به‌منظور کسب بهترین کارایی در قبال هزینه پرداختی، محصولی را در فیمابین بازه قیمتی فوق انتخاب نمایید.

محصول NUC Kit NUC8i3BEK کمپانی اینتل نمونه‌ای از رایانه‌های کوچک پیشنهادی در این دسته‌بندی به شمار می‌رود. پردازنده مرکزی سری Core i3 ( مدل Core i3-8109U با فرکانس کاری 3.0 گیگاهرتز در حالت پایه و 3.6 گیگاهرتز در حالت بوست) قرار گرفته در بطن دستگاه به همراه تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی مجتمع Iris Plus 655 توان پردازشی مناسب و قابل قبولی را برای تقریباً تمامی فعالیت‌های روزمره نظیر جستجوی شبکه گسترده وب، تماشای فیلم‌های ویدئویی، گوش فرا دادن به موسیقی‌های مورد علاقه، دانلود محتویات و … فراهم آورده و در آینده‌ای نزدیک نیز از قدرت آن‌ها کاسته نمی‌شود. علاوه بر آن پشتیبانی از تمامی درگاه‌های معمول ورودی و خروجی اطلاعات، حتی تاندربولت نیز بر انعطاف‌پذیری همچنان بیشتر دستگاه افزوده‌اند.

راهنمای خرید مینی پی‌سی

رایانه کوچک اشاره شده به‌صورت نسخه Barebone به بازار عرضه شده و آزادی عمل انتخاب درایو جامد مبتنی بر شکاف M.2 و حافظه اصلی بر عهده فرد خریدار گذاشته شده است. در صورت نیاز به توان پردازشی بیشتر در این حوزه، پیشنهاد می‌شود تا به بررسی محصولات NUC8i5BEK و NUC8i7BEH نیز بپردازید.

راهنمای خرید مینی پی‌سی

بهترین رایانه کوچک جیبی (قابل حمل)

رایانه‌های جیبی در میان دستگاه‌های مینی پی‌سی دسته‌بندی بسیار جالب توجهی به شمار می‌روند. با پای در میدان گذاشتن تلویزیون‌های هوشمند و گرایش بیشتر کاربران به سمت و سوی آن‌ها، گمانه‌زنی‌های موجود پیرامون محبوبیت رایانه‌های کوچک جیبی سیر نزولی به خود گرفته است، اما آیا سیستم‌های فوق با تلویزیون‌های هوشمند قابل مقایسه می‌باشند؟ در پاسخ باید گفت که خیر، زیرا قابلیت‌های به ارمغان آورده شده توسط یک رایانه کوچک جیبی بسیار فراتر از دستگاه‌های نامبرده محسوب می‌شوند.

از جمله بزرگ‌ترین مزیت‌های رایانه‌های جیبی می‌توان به‌اندازه کوچک و قابلیت حمل آن‌ها اشاره کرد. دستگاه‌های مورد بحث همان‌طور که از عنوان آن‌ها قابل استنباط است می‌توانند به‌راحتی در درون جیب قرار گرفته و به هرگونه دستگاهی که از قابلیت پشتیبانی از آن‌ها برخوردار است (از آنجایی که اغلب کامپیوترهای جیبی درگاه HDMI را به‌عنوان خروجی تصویر در ساختار خود جای داده‌اند، امکان اتصال آن‌ها به تقریباً تمامی دستگاه‌های دارای پورت مذکور امکان‌پذیر می‌باشد) متصل گردند؛ این در حالی است که امکان حمل و نقل یک تلویزیون هوشمند بزرگ به هیچ عنوان میسر نمی‌باشد.

راهنمای خرید مینی پی‌سی

از جمله دیگر مزیت‌های رایانه‌های کوچک جیبی می‌توان به پشتیبانی از سیستم‌عامل اشاره کرد. سیستم‌های فوق در حالت کلی یک کامپیوتر جامع و کامل به شمار می‌روند که تمامی سخت‌افزارهای تشکیل‌دهنده پیکره اصلی یک رایانه رومیزی نظیر پردازنده مرکزی، تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی، حافظه اصلی و حافظه داخلی را در اندازه‌ای بسیار کوچک‌تر در بطن خود جای داده و می‌توانند همانند یک کامپیوتر به کار گرفته شوند. این مهم بدان معنی است که امکان جستجوی شبکه گسترده وب، تماشای فیلم‌های ویدئویی و … توسط آن‌ها امکان‌پذیر بوده و در صورت اتصال سخت‌افزارهای ماوس و کیبرد، انعطاف‌پذیری همچنان فراتری را نیز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

در صورتی که به دنبال تهیه و خرید یک رایانه کوچک جیبی هستید، پیشنهاد می‌شود تا به بررسی محصول Azulle Access Plus بپردازید. دستگاه معرفی شده یک کامپیوتر جامع و کامل مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز 10 به شمار می‌رود که حافظه اصلی و داخلی قابل قبولی را نیز به ارمغان آورده است. علاوه بر آن درگاه‌های USB 2.0 ،USB 3.0 ،جک خروجی صدا و پورت Lan نیز در ساختار آن به چشم خورده و طراحی بدون فن نیز تأثیرات بالایی را در عملکرد بدون نویز به خود اختصاص داده است. توان محاسباتی سیستم فوق توسط یک عدد پردازنده مرکزی Intel A-Z83000 با فرکانس پیش‌فرض 1.44 گیگاهرتز (افزایش به 1.84 گیگاهرتز در حالت بوست) و توان گرافیکی آن نیز توسط تراشه شتاب‌دهنده مجتمع Intel HD فراهم آورده شده است.

راهنمای خرید مینی پی‌سی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *