راهنمای خرید

چگونه برای سیستم خود بهترین قطعات را انتخاب کنیم؟

چگونه برای سیستم خود بهترین قطعات را انتخاب کنیم؟

حتی اگر بدانید که چطور باید یک سیستم دسکتاپ را جمع کنید باز هم انتخاب بهترین قطعات سخت‌افزاری و یا حداقل ایده‌آل‌ترین گزینه‌های موجود که با سیستم و بودجه در نظر گرفته شده سازگاری داشته باشد کار زمان‌بری است که به تحقیقات و صبر و حوصله نسبتا زیادی نیاز خواهد داشت. این موضوع به خصوص اگر آشنایی کافی با قطعات سخت‌افزاری نداشته باشید بسیار حائز اهمیت خواهد بود چرا که در غیر این صورت با انبوهی از کارت‌های گرافیک، پردازنده، مادربرد و حتی رم موجود در بازار روبرو خواهید شد که هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

اگر قصد جمع کردن یا خرید یک سیستم دسکتاپ جدید را دارید احتمالا کنجکاوید که با بودجه مورد نظر شما بهترین قطعات و ترکیب چه خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم چگونه‌ می‌توانید بهترین قطعات سخت‌افزاری را برای سیستم جدیدتان انتخاب کنید. این اطلاعات به شما کمک خواهند کرد که چه برای خرید سیستم و یا ارتقا آن با تسلط بیشتری عمل نموده و طبیعتا نتایج بهتری را هم شاهد باشید.

بودجه

حرف‌های دیگران را رها کنید! هر زمان که قصد خرید یا ارتقا سیستم کامپیوتر خود را دارید دو سوال مهم ایجاد خواهد شد که باید به آنها حتما پاسخ مناسبی بدهید؛ بودجه و انگیزه. بودجه که کاملا مشخص است و نهایت هزینه‌ای که تمایل دارید برای خرید یا ارتقا پرداخت کنید را شامل می‌شود. انگیزه نیز دقیقا هدف شما از خرید یا ارتقا سیستم است که باید کاملا مشخص شود.

شاید باور کردن این موضوع کمی دشوار باشد اما گاهی اوقات ارزش به ازای هزینه یک سیستم 1-2 میلیون تومانی می‌تواند از یک سیستم چند میلیون تومانی بالاتر باشد! نکته مهم این است که اگر بودجه محدودی دارید باید تمام تلاشتان را بکنید تا از حراج‌های مناسبتی یا تخفیف‌های شگفت انگیز بیشترین بهره را ببرید.

باید دقیقا مشخص کنید که از سیستم خود چه انتظاراتی دارید و قرار است چه کاری با آن انجام دهید. به دنبال جمع کردن یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای هستید که همه عناوین روز دنیا را با بالاترین کیفیت اجرا کند یا صرفا یک سیستم مالتی‌مدیای قوی که به مانیتور یا تلویزیون 4K متصل خواهد شد؟ ادیت و تدوین ویدیو با وضوح 4K در لیست کارهای شما قرار خواهد داشت؟ این‌ها همگی مسیرهای متفاوتی هستند که به ترکیب سخت‌افزاری خاص خود نیاز خواهند داشت.

پردازش

چگونه برای سیستم خود بهترین قطعات را انتخاب کنیم؟

پردازنده به عنوان مهمترین جزء سیستم تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد کلی آن گذاشته و به همین دلیل بهتر است که همان ابتدا تکلیف آن را مشخص کنید. مرحله اول انتخاب برند تولید کننده پردازنده است که در حال حاضر Intel و AMD تقریبا تنها انتخاب‌های موجود محسوب می‌شوند.

از اینجا به بعد بودجه شما بسیار تعیین کننده خواهد بود؛ پردازنده‌های سری Athlon (اتلون) کمپانی AMD و دو سری Pentium و Celeron از اینتل قیمت مقرون به صرفه‌ای داشته و برای پردازش‌های ساده، پخش محتوای چندرسانه‌ای و اپلیکیشن‌های سبک و روزمره کارآمد خواهند بود.

اما دو سری Intel Core و AMD Ryzen به عنوان محصولات میان رده بازار محسوب شده و در سیستم‌های HTPC ارزان قیمت تا کامپیوترهای گیمینگ نسبتا حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نهایت دو سری رده بالا و کاملا حرفه‌ای Intel Core X و AMD Ryzen Threadripper را داریم که برای تولید محتوای ویدیویی، مدلسازی سه بعدی و یا گیمرهایی که به استریم آنلاین علاقه دارند انتخاب‌های خوبی هستند.

پردازنده‌های Core i5 اینتل مدتهاست که به عنوان یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های گیمرهای میان رده و حتی حرفه‌ای محسوب می‌شوند. از آنجایی که اکثر عناوین مطرح بیشتر به پردازش گرافیکی احتیاج دارند تا پردازش CPU، بنابراین در بسیاری از مواقع یک پردازنده میان رده و قدرتمند نظیر Core i5 به خوبی نیازهای گیمینگ شما را برطرف خواهد کرد.

اما در طی سالهای گذشته این موضوع کم و بیش دستخوش تغییراتی شده و برای مثال عنوانی مانند Battlefield V به خوبی از توان چندین رشته پردازشی ارائه شده توسط پردازنده‌های رده بالا بهره می‌برد. اما به هر حال گزینه‌ای مانند Core i5-9400 شما را در اجرای تقریبا تمام بازی‌های جدید سربلند نگه خواهد داشت!

بدون شک AMD نیز گزینه‌های خوبی را در دسترس شما قرار می‌دهد که از جمله می‌توان به Ryzen 5 2600X اشاره کرد. دو پردازنده i5-8400 و Ryzen 5 2600X از توان پردازشی فوق‌العاده مناسبی در زمینه گیمینگ بهره می‌برند. اگر چه پردازنده اینتل در بخش عملکرد تک هسته‌ای فریم ریت اندکی بالاتر را ارائه می‌دهد اما در بحث وظایف پردازشی و فشار کاری بالا، این پردازنده AMD است که خودی نشان می‌دهد.

Ryzen 5 2600X از شش هسته و 12 رشته پردازشی بهره برده و حتی در هنگام اجرای بازی مورد علاقه‌تان، مقدار زیادی توان پردازشی بلا استفاده وجود خواهد داشت که برای مثال می‌توانید از آن برای استریم کردن گیم پلی خود بهره ببرید.

مادر تمام بردها!

چگونه برای سیستم خود بهترین قطعات را انتخاب کنیم؟

بهترین پردازنده‌ها نیز بدون یک مادربرد مناسب قابل استفاده نخواهند بود. بسته به انتخاب شما (AMD یا Intel) تعداد نسبتا زیادی مادربرد با چیپست‌های مختلف پیش روی شما قرار خاهد گرفت که باید یک گزینه مناسب را انتخاب کنید. اولین پرسشی که باید پاسخ بدهید این است که مادربرد شما قرار است چه ابعادی داشته باشد؟

مادربردهای ATX، E-ATX و XL-ATX برای به کارگیری از راهکارهای ذخیره‌سازی بسیار حجیم و کارت‌های گرافیک فوق‌العاده قدرتمند و البته عظیم الجثه طراحی شده‌اند. اگر به دنبال یک سیستم جمع و جور هستید نیز مادربردهای Micro-ATX و Mini-ITX انتخاب‌های مناسبی برای شما خواهند بود. نقطه ضعف این مادربردها در محدودیتی است که برای استفاده از کارت‌های گرافیک (به خصوص چینش‌های چندتایی) ایجاد می‌کنند.

پس از اینکه پردازنده و ابعاد ماردبرد را تعیین کردید اکنون باید به سوکت و چیپست آن دقت کنید. برای مثال پردازنده‌های سری Coffee Lake و Kaby Lake اینتل اگرچه بر روی سوکت LGA1151 قابل نصب هستند اما پردازنده‌های Coffee Lake فقط با چیپست سر ی300 و پردازنده‌های Kaby Lake نیز فقط با چیپست 200 سازگاری دارند. به طور مشابه، پردازنده‌های نسل اول و دوم AMD Ryzen نیز بر روی سوکت مشترک AM4 قابل نصب هستند اما اگر قصد بهره بردن از حداکثر پتانسیل آنها هستید مادربرد شما باید از چیپست X470 برخوردار باشد.

اگر پردازنده انتخابی شما تولید اینتل است مادربرد ASRock Fatal1ty Z370 Gaming K6 (برای فرم فاکتور ATX) و Asus Z370-G (فرم فاکتور Micro-ATX) و یا Asus ROG Strix Z370-I Gaming (فرم فاکتور Mini-ITX) انتخاب‌هایی با ارزش خرید مناسب هستند.

برای علاقه‌مندان پردازنده‌های AMD نیز گزینه‌های Aorus X470 Gaming 7 Wi-Fi (ATX) ،MSI B350M Mortar (Micro-ATX) و ASUS ROG Strix X470-I Gaming (Mini-ITX) بسیار مناسب هستند. دقت کنید که مادربرد امکانات اضافی، میزان حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی، کیس و توانمندی در زمینه اورکلاکینگ را تعیین می‌کند.

کارت‌های گرافیک

چگونه برای سیستم خود بهترین قطعات را انتخاب کنیم؟

کارت‌های گرافیک یکی دیگر از اجزای بسیار مهم در هر سیستمی هستند که انتخاب درست آنها می‌تواند تاثیرات مثبت کاملا محسوسی را در پی داشته باشد. اگر استفاده شما در حد انجام وظایف ساده و یا حتی تماشا و استریمینگ محتوای 4K است احتمالا تراشه‌های گرافیکی مجتمع جدید نیازهای شما را برطرف می‌کنند. اما اگر به دنبال تولید محتوای دیجیتال، ادیت ویدیو و یا اجرای عناوین روز با تمام پتانسیل گرافیکی هستید خرید یک کارت گرافیکی اختصاصی و مجزا یک باید محسوب می‌شود.

اگر قصد اجرای بازی‌ها با حداکثر رزولوشن 1080p را دارید احتمالا یک کارت گرافیک نظیر Nvidia GeForce GTX 1660 Ti یا GeForce GTX 1660 انتخاب‌های خوبی هستند. هر دو کارت قیمت به صرفه‌ای داشته و در عین حال می‌توانند اکثر بازی‌های مطرح بازار را با وضوح 1080p و سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا کنند. AMD نیز گزینه‌های جذابی مانند Radeon RX Vega 64، Vega 54 و RX 580 را در اختیار شما قرار می‌دهند.

اما اگر یک گیمر دو آتشه هستید و عناوین روز دنیا را با وضوح 4K اجرا خواهید کرد Nvidia GeForce RTX 2080 و RTX 2080 Ti از انویدیا و Radeon VII از AMD گزینه‌های مناسبی محسوب خواهند شد. این کارت‌ها قیمت بالایی داشته و باعث می‌شوند PS4 Pro شما مانند یک اسباب بازی به نظر برسد. برای مثال کارت گرافیک 2080 Ti مشخصات فوق‌العاده‌ای نظیر 11 گیگابایت حافظه گرافیکی اختصاصی GDDR6 و  4352 هسته CUDA را ارائه می‌دهد.

حافظه رم

چگونه برای سیستم خود بهترین قطعات را انتخاب کنیم؟

از آنجایی که تمام اطلاعات شما ابتدا در حافظه رم قرار گرفته و سپس پردازش می‌شوند، این قطعه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر میزان رم کافی نباشد سرعت سیستم شما همواره در سطح پایین و آزاردهنده‌ای قرار خواهد داشت.

Corsair Vengeance LED، HyperX Fury و G.Skill Rampage V همگی از جمله کیت‌های حافظه فوق‌العاده‌ای هستند که ترکیبی از ارزش خرید، سرعت و قابلیت اطمینان را به شما ارائه می‌دهند. دو ماژول 8 گیگیابایتی در DDR4 در چینش دو کاناله که از فرکانس کاری 3200 مگاهرتزی بهره می‌برند برای اجرای بازی‌های جدید در وضوح 1080p ایده‌آل بوده و احتمالا 3 الی 4 سال آینده را نیز برایتان تضمین خواهند کرد.

به طور کلی برای گیمینگ ساده یا مرور وب، 8 گیگابایت رم احتمالا کافی خواهد بود، اما مقدار پیشنهادی ما برای سیستم جدید 16 گیگابایت است. اگر از نرم‌افزارهای ادیت ویدیو یا عکس استفاده می‌کنید نیز به مقدار رم بیشتری نیاز خواهید داشت.

اگر چه پردازنده‌های اینتل در کارهای روزمره از مزایای حافظه‌های رم سریع‌تر بهره نمی‌برند اما پردازنده‌های رایزن AMD افزایش عملکرد 10 تا 15 درصدی را ارائه می‌دهند. به طور کلی فرکانس کاری نزدیک یا بالاتر از 2500 مگاهرتزی بسیار مناسب خواهد بود، هر چند که این روزها دیگر به فرکانس 5000 مگاهرتز نیز نزدیک شده‌ایم! دقت کنید که مادربرد شما از این سرعت پشتیبانی کند در غیر این صورت پولتان را به هدر داده‌اید.

فضای ذخیره‌سازی

چگونه برای سیستم خود بهترین قطعات را انتخاب کنیم؟

فضای ذخیره‌سازی دائمی در سیستم شما طبیعتا از اهمیت زیادی برخوردار است. هارد دیسک‌های معمولی فضای ذخیره‌سازی فوق‌العاده زیادی را با قیمت مناسب در اختیارتان قرار می‌دهند. این در حالیست که درایوهای SSD سرعت به مراتب بالاتری داشته اما برای خرید ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بالا باید هزینه زیادی بپردازید.

خوشبختانه برخی اس‌اس‌دی‌های از نوع ساتا نظیر Samsung 860 Evo این روزها دیگر قدیمی شده و به همین دلیل ظرفیت ذخیره‌سازی 1 یا 2 ترابایتی را با قیمت اندکی بالاتر از هارد دیسک‌های کند ارائه می‌دهند. نصب سیستم عامل و بازی‌های مورد علاقه‌تان بر روی اس‌اس‌دی سرعت اجرا و تجربه کاربری متفاوت و بسیار سریعی را برای شما به همراه خواهد داشت.

درایوهای NVMe نیز سرعت تبادل اطلاعات 5 الی 6 برابر سریعتر از هارد دیسک‌های معمولی را ارائه نموده و اگر به خوبی بگردید گزینه‌های مقرون به صرفه‌ای را پیدا خواهید کرد. Adata XPG SX8200 یک اس‌اس‌دی سریع و فوق‌العاده ارزشمند است. اگر به دنبال گزینه‌های رده بالا هستید Samsung 970 Evo و WD Black NVMe SSD از جمله سریعترین درایوهای ذخیره‌سازی این روزها هستند.

در نهایت برای ذخیره‌سازی اطلاعاتی مانند موسیقی و فیلم، یک هارددیسک 1 یا 2 ترابایتی نیز توصیه می‌شود. هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال Blue گزینه‌های بسیار خوبی هستند.

منبع تغذیه

چگونه برای سیستم خود بهترین قطعات را انتخاب کنیم؟

بدون داشتن یک منبع تغذیه قابل اعتماد و کارآمد عملا تمام تلاش شما بیهوده بوده و ممکن است حتی نتوانید سیستم خود را روشن کنید! اگر استفاده خیلی حرفه‌ای از کامپیوتر نداشته باشید احتمالا یک پاور 650 واتی برای همیشه نیاز شما را برطرف خواهد کرد. البته این در حالتی است که تنها از یک کارت گرافیک استفاده کنید. نکته مهم در خرید منبع تغذیه یا PSU این است که توان آن همیشه 20 درصد بیشتر از نیاز شما باشد. این 20 درصد شامل 10 درصد برای اورکلاکینگ و 10 درصد دیگر نیز برای اینکه مطمئن شوید توانایی پاور شما برای تامین برق تمامی قطعات در آینده نیز حفظ خواهد شد.

میزان بهینه بودن کارایی پاورها از خوب تا بهترین با کلمات برنز، سیلور، گلد، پلاتینیوم و تیتانیوم طبقه بندی می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که پاور شما هنگام فشار کاری میزان برق کمتری را به هدر می‌دهد.

کیس سیستم همیشه نباید جذاب و زیبا باشد. در واقع یک کیس ایده‌آل کیسی است که برای تغییرات یا تعمیر نیاز به کمترین ابزار، مسیرهای مختلفی برای عبور و مدیریت بهتر کابل‌ها و فضای کافی برای قطعات سخت‌افزاری مورد نیازتان داشته باشد. برای انتخاب کیس، سایز مادربرد اهمیت زیای داشته و میزان تهویه هوا درون کیس نیز بسیار مهم است.کیس‌های سری NZXT Hx00i در ابعاد مختلفی تولید شده و جریان هوای عالی، پنل کناری از جنس شیشه حرارت دیده، نورپردازی RGB و یک کنترلر فن را ارائه می‌دهد.

خنک کننده‌ پردازنده

چگونه برای سیستم خود بهترین قطعات را انتخاب کنیم؟

برای استفاده بهینه از تمام توان پردازنده (چه اینتل و چه AMD) به یک خنک کننده کارآمد نیاز خواهید داشت. خنک کننده یا کولر پردازنده معمولا به دو دسته خنک کننده هوا و مایع تقسیم می‌شوند. کولرهای هوا با استفاده از جریان هوا، گرمای ایجاد شده در لوله‌های حرارتی و هیت‌سینک‌ها را به سمت خارج کیس هدایت می‌کنند. این کولرها معمولا مقرون به صرفه بوده و به آسانی قابل نصب هستند. البته اگر از ماژول‌های رم دارای دفع کننده‌های گرما بلند یا کارت‌های گرافیکی بسیار بزرگ استفاده می‌کنید در هنگام انتخاب کولر باید دقت بیشتری داشته باشید.

برای انتخاب یک کولر مناسب به سوکت سازگار (LGA 1151 برای اینتل یا AM4 برای AMD)، طراحی و فضای داخلی کیس و سایر قطعاتی که ممکن است با نصب این کولر دچار مشکل شوند دقت کنید.

منبع: techradar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *