سخت‌افزار

انتخاب هارد‌دیسک مخصوص دیتا سنتر (Enterprise)

انتخاب هارد‌دیسک مخصوص دیتا سنتر (Enterprise)

تا کنون مقالات مختلفی در خصوص انتخاب هارددیسک مناسب برای سیستم‌های مختلف منتشر کرده‌ایم. آخرین مقاله راجع به انتخاب هارددیسک برای دیتاسنترها و سیستم‌های حساس و مهم یا Enterprise است. در این سیستم‌ها امنیت، قابلیت اطمینان، کارایی، سرعت و دوام اولویت اول و هزینه اولویت بعدی می‌باشد. در این سیستم‌ها همچنین، دما تا حد امکان باید پایین باشد و دمای کاری خود قطعات در صورت مناسب بودن، کمک شایانی به این موضوع می‌کند. شرکت‌های وسترن دیجیتال، سیگیت و توشیبا، انواع هارد Enterprise مخصوص به خود را دارند. هاردهایی که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم، از تمام فاکتورهای لازم برای بکارگیری در دیتاسنترها برخوردار هستند و البته قیمت بالایی هم دارند. پس به هیچ عنوان، به فکر بکارگیری همچین هارددیسک‌هایی در یک سیستم آرشیو، اداری و یا گیمینگ نباشید. البته می‌توان هارددیسک یک رده‌ی بالاتر را برای یک رده‌ی پایینتر، در صورت مد نظر قرار دادن Workload بیشتر یا سرعت بالاتر استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان یک هارد NAS را برای یک سیستم Surveillance و یا هارد Enterprise را برای یک سیستم NAS بکار برد، اما اختلاف 2 رده پایینتر توصیه نمی‌گردد.

هارددیسک مخصوص دیتا سنتر
Enterprise

Western Digital GOLD

هارد دیتاسنتری یا Enterprise وسترن دیجیتال ابتدا با رنگ طلایی شناخته شدند. سری WD GOLD چندین سال است که در بازار حضور دارند. این هاردها تنها در مدل‌های SATA در دسترس هستند و نام‌گذاری پیچیده و چند پارت نامبری ندارند. این هاردها در 8 مدل از 1 ترابایت تا 14 ترابایت در دسترس هستند. تمام ظرفیت‌ها دارای سرعت 7200 دور در دقیقه، عمر مفید 2 تا 2.5 میلیون ساعت و حافظه بافر 128 تا 512 مگابایت هستند (تنها مدل 14 ترابایت دارای بافر 512 مگابایت است). از لحاظ حافظه بافر و عمر مفید، سری GOLD با سری NAS، اختلاف قابل توجهی دارد. مشخصات اصلی وسترن Gold:

  • ظرفیت از 1 ترابایت تا 14 ترابایت
  • سرعت خواندن از 184 تا 267 مگابایت در ثانیه
  • سرعت چرخش 7200RPM
  • حافظه بافر از 128 تا 512 مگابایت

Western Digital Ultrastar

هارد سری آلترا استار، همانند سری Gold، بادوام‌ترین و قابل اطمینان‌ترین هارد وسترن دیجیتال به شمار می‌روند. سری آلترا استار نیز برای فعالیت در دیتاسنتر طراحی شده که دائما در حال خواندن و نوشتن حجم بسیار زیادی از اطلاعات هستند. هارد Ultrastar دارای Workload برابر با 550 ترابایت در سال است که این مقدار تقریبا 2 برابر هارد Surveillance یا نظارتی وسترن دیجیتال و سایر شرکت‌ها می‌باشد. این هاردها از ظرفیت 1 تا 20 ترابایت در دسترس هستند که در مدل‌های DC HA200، DC HA300، DC HA500 و یا DC HC600 قرار می‌گیرند. تمام ظرفیت‌ها دارای سرعت 7200 دور در دقیقه، عمر مفید 2 تا 2.5 میلیون ساعت و حافظه بافر 128 تا 512 مگابایت هستند. از لحاظ حافظه بافر و عمر مفید، سری Ultrastar با سری NAS، اختلاف قابل توجهی دارد.

اما سری آلترا استار و گلد دارای تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر هستند. از این تفاوت‌ها می‌توان به مدل‌های SAS در سری آلترا استار، فرمت‌های مختلف 512 و 4K سکتور (سری گلد تنها دارای فرمت 512e است)، مدل‌های مختلف با پارت نامبرهای متفاوت برای یک ظرفیت و غیره اشاره کرد.

مشخصات اصلی وسترن Ultrastar:

  • ظرفیت از 1 ترابایت تا 20 ترابایت
  • سرعت خواندن از 200 تا 267 مگابایت در ثانیه
  • سرعت چرخش 7200RPM
  • حافظه بافر از 128 تا 512 مگابایت

انتخاب هارد‌دیسک مخصوص دیتا سنتر (Enterprise)

Seagate Exos

هارد مخصوص دیتاسنتر سیگیت نیز Exos نام دارد که از ظرفیت 1 تا 16 ترابایت قابل تهیه است. تمام ظرفیت‌ها دارای 256 مگابایت حافظه بافر هستند و قابلیت انتخاب رابط SAS نیز وجود دارد. البته نسخه‌های SAS دارای ظرفیت محدودتری هستند. عمر مفید این هاردها 2 تا 2.5 میلیون ساعت، سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه و سرعت خواندن اطلاعات آنها بین 214 تا 261 مگابایت در ثانیه است. سیگیت فضای داخل این هاردها را نیز با گاز هلیوم پر کرده است تا نویز کمتری از خود تولید کنند. سری Exos سیگیت نیز دارای ورک لود 550 ترابایت در سال است. مشخصات اصلی سیگیت Exos:

  • ظرفیت از 1 ترابایت تا 16 ترابایت
  • سرعت خواندن از 214 تا 261 مگابایت در ثانیه
  • سرعت چرخش 7200RPM
  • حافظه بافر 256 مگابایت

انتخاب هارد‌دیسک مخصوص دیتا سنتر (Enterprise)

TOSHIBA MG

هارد Enterprise توشیبا نیز MG است. این هارد نیز امکان فعالیت در 24 ساعت روز و 7 روز هفته (7/24) را دارد. TOSHIBA MG ظرفیت‌های بسیار متنوعی از 1 ترابایت تا 16 ترابایت دارد و مدل‌های 12 ترابایت به بالا دارای گاز هلیوم در داخل خود هستند تا نویز کمتری تولید کنند. سری MG همچین از تکنولوژی Stable Platter بهره می‌برد که باعث می‌شود با توجه به طراحی خاصی توشیبا برای قسمت شفت، لرزش آن در دو طرف به حداقل برسد. این قابلیت ذاتی در دیگر هاردهای توشیبا نیز وجود دارد. حافظه بافر توشیبا MG با توجه به ظرفیت، بین 128 تا 512 مگابایت تعیین شده است. سری MG نیز دارای WORKLOAD مشابه با سایر رقبا و 550 ترابایت در سال می‌باشد تا دائما میزبانی عملیات‌های خواندن/نوشتن بی‌شماری باشد. مشخصات اصلی توشیبا MG:

  • ظرفیت از 1 ترابایت تا 16 ترابایت
  • سرعت خواندن از 184 تا 260 مگابایت در ثانیه
  • سرعت چرخش 7200RPM
  • حافظه بافر از 128 تا 512 مگابایت

انتخاب هارد‌دیسک مخصوص دیتا سنتر (Enterprise)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *