سخت‌افزار

عوامل تأثیرگذار در سوختن یک سی‌پی‌یو چیست؟ همراه با استفاده از گارانتی

عوامل تأثیرگذار در سوختن یک سی‌پی‌یو چیست؟

پردازنده (CPU) را می‌توان به‌عنوان اصلی‌ترین و اساسی‌ترین قطعه موجود در تشکیل پیکره یک رایانه شخصی دانست که عملکرد صحیح و بی‌عیب و نقص سیستم بدون وجود آن امکان‌پذیر نمی‌باشد. پردازنده از آن جهت مغز کامپیوتر نامیده می‌شود، زیرا بسیاری از وظیفه‌های حیاتی همچون واگذاری آدرس‌های سخت‌افزاری، محاسبات ریاضی، پردازش‌های رایانه‌ای و … را به‌صورت مستقیم بر عهده داشته و در صورت غیبت آن، حتی فرآیند بوت سیستم‌عامل نیز به پایان نرسیده و عملکرد سیستم کاملاً مختل می‌شود، بنابراین تهیه و خرید واحد مناسب تأثیرات بسیاری را در جلوگیری از هدر رفت پتانسیل و صرفه‌جویی در مبالغ پرداختی به خود اختصاص داده و محافظت از این پردازشگر حیاتی و جلوگیری از سوختن آن امری کاملاً واجب محسوب می‌شود.

پردازنده‌های نوین و امروزی به لطف پیشرفت فناوری، کاهش لیتوگرافی و میزان انرژی مصرفی، تولید حرارت کمتر و معماری برتر، از استحکام و استقامت بسیار بالایی نسبت به نیاکان خود برخوردار بوده و در صورت برقراری شرایط می‌توانند تا سالیان سال به ایفای نقش خود در بطن چهارچوب کیس مصرف‌کنندگان به فعالیت بپردازند، اما پردازشگرهای فوق، درست همانند هر قطعه الکترونیکی دیگری با پدیده “Burn Out” یا به عبارتی دیگر “سوختگی” مواجه بوده و در صورت عدم مراقبت ممکن است در مدت زمان کوتاهی از بین رفته و یا طول عمر آن‌ها با کاهش چشمگیری همراه شود. از آنجایی که اهمیت پردازشگر فوق در ساختار یک سیستم کامپیوتری بسیار بالا است، لذا تصمیم بر آن شد تا در قالب نوشته‌ای با برخی از اصلی‌ترین عوامل موجود در سوختن یک سی‌پی‌یو آشنا شده و اطلاعات بیشتری را راجع به آن بیاموزیم.

فروشگاه اینترنتی جیبانو به عنوان اولین مجموعه در ایران این امکان را برای تمامی کاربران فراهم کرده است تا از گارانتی شرکت سازنده استفاده کنید.

افزایش دما و درجه حرارت

درجه حرارت و گرد و غبار را می‌توان دشمن شماره یک نه تنها پردازنده، بلکه تمامی قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی در نظر گرفت. افزایش میزان گرمای تولیدی توسط قطعه با بروز مشکلات گوناگون رابطه مستقیم داشته و مهار این عامل مخرب از اولویت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. پردازشگرها و سخت‌افزارهای کامپیوتری نوین و امروزی به‌منظور جلوگیری از سوختگی و بروز ضرر و زیان‌های مالی از محافظ‌های ویژه‌ای برخوردار می‌باشند که در صورت افزایش میزان حرارت از آستانه از پیش تعیین شده، با انجام خودکار اقداماتی همچون کاهش فرکانس، راه‌اندازی مجدد سیستم‌عامل، خاموش نمودن رایانه شخصی و …، احتمال سوختن را با کاهش چشمگیری همراه می‌کنند، اما بروز مشکلات گوناگون در نتیجه افزایش میزان حرارت تولیدی هنوز هم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل موجود مطرح است.

عوامل تأثیرگذار در سوختن یک سی‌پی‌یو چیست؟

بخش عظیمی از فرآیند خنک‌سازی سی‌پی‌یو به‌صورت مستقیم توسط سیستم خنک‌کننده بادی (فن) و یا آبی آن انجام می‌پذیرد. باید توجه کرد که خنک کننده متناسب با توان مصرفی پردازنده انتخاب شود، مخصوصا در پردازنده های سری K اینتل، اما وجود تهویه مناسب در درون کیس و جریان هوای تازه نیز در افزایش راندمان کولر پردازنده بسیار تأثیرگذار است. علاوه بر آن دمای محیطی نیز در افزایش میزان حرارت پردازنده و فضای درونی کیس نقش اساسی را ایفای کرده و بر طبق استاندارد، افزایش مقدار آن به بیشتر از 80 درجه فارنهایت (26 درجه سلسیوس) می‌تواند برای پردازنده خطرآفرین باشد. بنابراین توجه به سیستم خنک‌کننده سی‌پی‌یو، تهویه فضای درونی کیس، دمای محیطی و استفاده از خمیر سیلیکون با کیفیت و تعویض دوره‌ای آن (در صورت استفاده از یک خمیر سیلیکون دارای کیفیت پایین و یا عدم تعویض آن برای مدت زمانی طولانی، عملیات انتقال حرارت به درستی انجام نشده و راندمان کولر سی‌پی‌یو در برخی از موارد با کاهش چشمگیری همراه می‌شود) جهت جلوگیری از سوختن پردازنده لازم و ضروری است.

افزایش فرکانس پیش‌فرض (اورکلاک)

اورکلاک در میان کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است، زیرا افزایش کارایی پردازنده، بدون پرداخت هزینه اضافی در حالت کلی وسوسه کننده محسوب می‌شود. اما این مهم نیز تابع رعایت موازین احتیاط بوده و در صورت عدم رعایت نکات مربوطه می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را برای سی‌پی‌یو ایجاد کند. یک پردازنده با توجه به کیفیت طراحی خود از محدودیت‌های مشخصی در اورکلاک برخوردار بوده و در صورت اعمال فشار بیشتر به آن و انتظار دریافت کارایی یک پردازنده هشت هسته‌ای از واحدی دو هسته‌ای می‌تواند به کاهش طول عمر و در نهایت سوختن پردازشگر منتهی شود. بنابراین اورکلاک باید در محدوده قابل تحمل توسط سی‌پی‌یو انجام شده و از افزایش بیش از اندازه فرکانس جلوگیری شود. فرکانس 3.0 گیگاهرتزی یک پردازنده شاید بتواند تا مرز 5.5 گیگاهرتز نیز اورکلاک شود، اما این موضوع فقط برای تست و ثبت رکورد بوده و برای استفاده 24/7 بدون شک امکان‌پذیر نیست.

عوامل تأثیرگذار در سوختن یک سی‌پی‌یو چیست؟

افزایش فرکانس پردازنده با بهبود توان پردازشی و تعداد دستورالعمل‌های قابل اجرا رابطه مستقیم داشته و این موضوع منجر به افزایش میزان حرارت تولیدی نیز می‌شود که در صورت ضعف در سیستم خنک‌کننده سی‌پی‌یو می‌تواند به سوختن آن منتهی شود، بنابراین تهیه و خرید یک کولر خنک‌کننده قدرتمند از جمله لازمه‌های اورکلاک پردازنده محسوب می‌شود.

افزایش ولتاژ پیش‌فرض

افزایش ولتاژ پیش‌فرض پردازنده در طی عملیات اورکلاک نیز از جمله عوامل اصلی در بروز مشکلات مختلف و حتی سوختگی سی‌پی‌یو به شمار می‌رود، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا در صورت عدم برخورداری از اطلاعات لازمه، از این انجام این عمل جداً خودداری کنید.

اغلب پردازنده‌های رایانه‌ای با افزایش اندک ولتاژ می‌توانند به فرکانس‌های بالاتر دست یافته یا به عبارتی دیگر بیشتر اورکلاک شوند، اما این موضوع با افزایش میزان حرارت تولیدی و بروز ناپایداری‌های گوناگون در استفاده 24/7 رابطه مستقیم داشته و باید در محدوده خاصی انجام پذیرد. علاوه بر آن نیاز به تهیه و خرید یک کولر پردازنده قدرتمند و جایگزینی کولر فعلی با یک محصول دارای توان بیشتر از جمله اصلی‌ترین لازمه‌های موجود می‌باشد.

عوامل تأثیرگذار در سوختن یک سی‌پی‌یو چیست؟

نواسانات برق

این مورد نیاز به توضیحات اضافی نداشته و کاملاً واضح و آشکار می‌باشد. نوسان برق و عدم پایداری در انتقال انرژی الکتریکی نه تنها برای پردازنده و رایانه شخصی، بلکه برای تمامی دستگاه‌های الکترونیکی مضر بوده و مشکلاتی همچون سوختگی را به دنبال دارد، بنابراین استفاده از محافظ‌های برق برای وسایل گران قیمت موجود در منزل بسیار پیشنهاد شده است. در رایانه شخصی واحد منبع تغذیه می‌تواند به‌عنوان یک محافظ عمل کند، اما گاهی اوقات خود نیز می‌تواند در نوسانات برق به‌عنوان عاملی مزید بر علت شود. علاوه بر آن وجود ناپایداری در عملکرد مدار رگلاتور (VRM) مادربرد نیز در این مهم تأثیرگذار می‌باشد که علت آن می‌تواند با مواردی همچون باد کردن/ترکیدگی یک خازن و یا دیگر المان‌های الکتریکی تشکیل‌دهنده رگلاتور مرتبط باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا تهیه و خرید یک منبع تغذیه قدرتمند و با کیفیت و محافظ برق را در اولویت سلامتی رایانه شخصی خود قرار داده و در صورت مشاهده ناپایداری در رفتار کامپیوتر، به‌صورت فیزیکی و چشمی به بررسی مدار رگلاتور مادربرد جهت یافتن عوامل مرتبط بپردازید. توجه کنید که مادربردی که در اثر نوسانات برق آسیب دیده باشد می تواند باعث سوختن سی پی یو شما شود.

عوامل تأثیرگذار در سوختن یک سی‌پی‌یو چیست؟

مشکل در سوکت پردازنده مادربرد:

ایراد ظاهری در سوکت پردازنده مادربرد می‌تواند یکی دیگر از دلایل سوختن سی پی یو باشد، اتصالی، شکستن و یا کج شدن پین های سوکت سی‌پی‌یو از دلایل عمده سوختن سی‌پی‌یو می باشد. همیشه در زمان قراردادن سی‌پی‌یو بر روی مادربرد از سالم بودن پین‌‌‌های سوکت سی‌پی‌یو مطمئن شوید.

سوختن پردازنده گرافیکی (نیم سوز شدن سی پی یو):

گاهی اوقات که پردازنده گرافیگی سی پی یو شما می‌سوزد ولی خود سی‌پی‌یو سالم می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که سی‌پی‌یو شما سوخته است با اتصال یک کارت گرافیک به سیستم خود، سلامت پردازنده را کنترل نمایید. با این کار می‌توان با اندکی هزینه اضافه از ضرر بیشتر جلوگیری کرد.

گارانتی سی پی یو اینتل

با توجه به اینکه سی پی یو های اینتل دارای گارانتی جهانی هستند ولی در ایران گارانتی معتبری ندارند، فروشگاه اینترنتی جیبانو آماده است در صورتی که سی‌پی‌یو شما سوخته است و شرایط پذیرش گارانتی اینتل را دارد، با ارسال سی‌پی‌یو به کشور مبدأ و استفاده از امتیاز گارانتی، نگرانی‌های موجود بایت این موضوع را برای شما به حداقل ممکن کاهش دهد.

در صورت داشتن هرگونه سوال در این خصوص می توانید با واحد پشتیبانی جیبانو تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *