سخت‌افزار

چطور می‌توان به یک اورکلاکر حرفه‌ای تبدیل شد؟

اورکلاکر حرفه‌ای

همان طور که می‌دانید برای افزایش عملکرد و کارایی قطعاتی مانند پردازنده، ماژول‌های رم و کارت‌های گرافیکی می‌توان آنها را اصطلاحا اورکلاک کرد. به لطف فرآیندهای آسان و رابط‌های گرافیکی موجود در درایورهای این قطعات، هر کاربری می‌تواند به یک اورکلاکر مبتدی تبدیل شود. اما اگر بخواهید پا را کمی فراتر گذاشته و به یک Overclocker حرفه‌ای و در سطح لازم برای رقابت تبدیل شوید چطور؟ در این مطلب قصد داریم به شما نشان دهیم چگونه می‌توانید در این مسیر گام بردارید و به یک فرد حرفه‌ای در این زمینه تبدیل شوید.

کارتان را با پردازنده یا رم شروع کنید، نه کارت‌های گرافیک

کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای معمولا قیمت بالاتری نسبت به کیت‌های رم و پردازنده‌ها دارند و به همین دلیل بهتر است اورکلاکینگ را ابتدا بر روی آنها تجربه نکنید. علاوه بر این، اورکلاک کردن رم و پردازنده آسان‌تر نیز هست.

اورکلاکر حرفه‌ای

پردازنده‌ها یک نقطه شروع بسیار محبوب و رایج هستند که مانند اکثر قطعات دیگر دارای ویژگی‌های ایمنی داخلی مانند گلوگاه حرارتی هستند تا از وارد آمدن آسیب‌های جدی در اثر افزایش ناگهانی ولتاژ یا نقص عملکرد خنک‌کننده جلوگیری نمایند. علاوه بر این، خنک‌سازی یک پردازنده با استفاده از یک کولر متفرقه به مراتب آسان‌تر از خنک‌ کردن اکثر پردازشگرهای گرافیکی (GPU) رفرنس می‌باشد.

همچنین تست میزان پایداری یک پردازنده به لطف وجود برنامه‌هایی مانند Extreme Tuning Utility اینتل ظرف چند دقیقه قابل انجام خواهد بود اما این موضوع در خصوص کارت‌های گرافیکی صدق نمی‌کند.

شما به گران‌ترین قطعات نیاز ندارید

برای اینکه یک اورکلاکر حرفه‌ای شوید لزوما به گران‌ قیمت‌ترین قطعات نیازی ندارید. در واقع شما می‌توانید کار خود را با قطعات قدیمی و ارزان‌تر شروع نموده و در ادامه راه و ورود به رقابت‌ها با جذب اسپانسرینگ و حامی مالی، بسیاری از قطعات حرفه‌ای و گران قیمت را به صورت رایگان در اختیار گرفته و تجربیات جدیدی را بدست آورید. توجه داشته باشید که اورکلاک کردن رقابتی نیز صرفا به معنای افزایش حداکثری سرعت هسته قطعاتی مانند پردازنده یا کارت گرافیک نبوده و به همین دلیل به کارگیری یک قطعه سخت‌افزاری گران قیمت و حرفه‌ای، پیروزی شما را تضمین نخواهد نمود.

به خنک‌کننده‌های مبتنی بر هوا بسنده نکنید

اگر از هوا برای خنک کردن پردازنده خود استفاده می‌کنید احتمالا حداکثر فرکانس 4.8 الی 5.2 گیگاهرتز را بر روی پردازنده‌های نسل هفتم و یا جدیدترین پردازنده‌های سری K اینتل بدست خواهید آورد که البته به تراشه و پتانسیل‌ عملکردی آن بستگی خواهد داشت که موضوعی شانسی است. همچنین پردازنده‌های نسل دوم AMD Ryzen نیز با یک خنک کننده مبتنی بر هوا به حداکثر فرکانس 3.8 تا 4.2 گیگاهرتز دست خواهند یافت.

اورکلاکر حرفه‌ای

اما اگر به عنوان یک اورکلاکر حرفه‌ای  قصد دستیابی به نتایج بهتری را داشته باشید باید حتما خنک کننده خود را ارتقا داده و در سطوح رقابتی از بهترین خنک کننده‌های مبتنی بر نیتروژن مایع یا LN2 بهره ببرید. برای شروع می‌توانید از خنک‌ کننده‌های مبتنی بر هوا حرفه‌ای یا خنک کننده‌های مایع استفاده کنید. همچنین برای کسب نتایج بهتر با خنک کننده‌های مایع بهتر است از لوپ‌‌های سفارشی بهره ببرید، چون عملکرد بهتری را نسبت به خنک کننده‌های آماده موجود در بازار ارائه می‌دهند.

با کسب تجربه می‌توانید به سراغ خنک سازی تک مرحله‌ای بروید تا قادر به دستیابی به دماهای زیر صفر (منفی 40 تا منفی 60 درجه سانتی‌گراد) باشید. اگر به دنبال کسب نتایج حتی بهتر هستید می‌توانید به سراغ برج‌های خنک کننده (تا منفی 80 درجه سانتی‌گراد) و یا خنک کننده نیتروژن مایع (منفی 197 درجه سانتی‌گراد) بروید.

تجهیزات را با دقت انتخاب کنید

یک اورکلاکر حرفه‌ای به خوبی می‌داند که برای جمع‌آوری یک سیستم خوب جهت اورکلاکینگ باید تک تک قطعات را جداگانه مورد تست و ارزیابی قرار دهید تا بهترین ارتباط بین آنها برقرار شده و حداکثر پتانسیل اورکلاک را در اختیارش قرار دهند. بدین منظور می‌توان از بنچمارک‌های مختلفی استفاده نمود و با در کنار هم قرار دادن قطعاتی که به صورت مجهز عملکردی عالی را از خود نشان داده‌اند، یک سیستم فوق‌العاده برای اورکلاکینگ در اختیار خواهید داشت.

انتخاب پردازنده برای اورکلاک

حرفه‌ای‌ها پردازنده‌های سری K اینتل شامل مدل‌های 8700K و یا 9900K را پیشنهاد می‌دهند که برای اورکلاک شدن آنلاک هستند. این موضوع در خصوص پردازنده‌های AMD نیز صادق بوده و مدل‌هایی که از ضرایب آنلاک شده برخوردارند نتایج به مراتب بهتری را به شما ارائه خواهند داد.

انتخاب رم

مادربردهای مبتنی بر چیپست Z390 اینتل یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها بین اورکلاکرها به حساب می‌آید. اگر قصد کار بر روی این مادربرد را دارید توصیه می‌شود به دنبال ماژول‌های حافظه مبتنی بر آی‌سی‌های B-Die سامسونگ باشید. این نوع از حافظه‌های رم فرکانس‌های بالا، تایمینگ فشرده و نتایج بهینه در بنچمارک‌ها را به شما ارائه می‌دهند. همچنین پروفایل‌های XMP ذخیره شده در آنها نیز باعث می‌شود به فرکانس‌ها و تایمینگ‌هایی دست پیدا کنید که تقریبا بدون استفاده از این نوع حافظه‌ها غیرممکن هستند.

اورکلاکر حرفه‌ای

یک رم 8 گیگابایتی مبتنی بر آی‌سی‌های B-Die سامسونگ که معمولا در قالب دو ماژول 4 گیگابایتی به فروش می‌رسند از نمونه‌های محبوب هستند. دقت کنید که هنگام انتخاب یک رم برای اورکلاک، فاکتورهای اصلی (به غیر از ابعاد و سایر ویژگی‌های فیزیکی) سرعت هسته و تایمینگ‌های آن می‌باشد.

انتخاب کارت گرافیک

اگر به دنبال اورکلاک کارت گرافیک هستید بسیاری از افراد اورکلاکر حرفه‌ای تراشه‌های گرافیکی انویدیا را پیشنهاد می‌کنند. در حال حاضر GeForce RTX 2080 Ti بهترین گزینه‌ایست که می‌توانید در اختیار داشته باشید که البته قیمت ارزانی هم ندارد. بسیاری از اورکلاکرها محصولات ایسوس را ترجیح می‌دهند چرا که تمامی تنظیمات بایوس در اختیار شما قرار داشته و این مهمترین نکته در اورکلاکینگ یک کارت گرافیک به حساب می‌آید.

انتخاب یک مادربرد

همانند کارت‌های گرافیک، تنظیمات بایوس و اینکه به طور کامل در دسترس کاربر قرار بگیرند در مادربردها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و در این زمینه مادربردهای سری ROG ایسوس جزو بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

حرفه‌ای‌ها توصیه می‌کنند برای اورکلاک رم از مادربردهایی با دو اسلات DIMM استفاده کنید. در این مادربردها فاصله بین اسلات‌های رم و پردازنده نسبت به مادربردهایی با چهار اسلات کوتاه‌تر بود و نتایج بهتری را بدست خواهید آورد.

انتخاب منبع تغذیه

یک منبع تغذیه عالی برای هر سیستمی که قصد اورکلاکینگ قطعاتش را دارید اولویت اول است. برندهای معتبری مانند کولر مستر، کورسیر یا سی‌سونیک پاورهایی حرفه‌ای را تولید می‌کنند که قطعا به آنها نیاز خواهید داشت. به توصیه اورکلاکرهای حرفه‌ای برای اورکلاک فقط یک قطعه باید حداقل از یک پاور 1000 واتی استفاده کنید. این در حالیست که اگر بخواهید چند کارت گرافیک را همزمان اورکلاک کنید و یا از یک خنک کننده مبتنی بر نیتروژن مایع استفاده نمایید باید از یک پاور با توان حداقل 1200 واتی بهره ببرید.

اورکلاکر حرفه‌ای

انتخاب SSD

برای انتخاب یک اس اس دی کار سختی ندارید، یک درایو 60 گیگابایتی کفایت خواهد کرد، چرا که صرفا سیستم عامل بر روی آن قرار می‌گیرد. این درایوها باعث بهبود سرعت سیستم عامل شده و کارها به طور محسوسی سریعتر قابل انجام خواهند بود.

اورکلاکرهای حرفه‌ای فقط بر روی افزایش سرعت‌های هسته تمرکز نکرده و در عوض به دنبال بهبود عملکرد کلی یک سیستم و استفاده از حداکثر پتانسیل آن با کمترین میزان افزایش ولتاژ هستند.

در این بین سیستم عامل و نرم‌افزارهای بنچمارک‌گیری نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای مثال نرم‌افزار Superpi 32M یک برنامه بنچمارک‌گیری تک رشته‌ای است که نتایج بهتری را در ویندوز ایکس‌پی نسبت به ویندوز 7 نشان می‌دهد. این موضوع در خصوص 3Dmarks نیز صدق می‌کند. به طور کلی اورکلاکرها باتوجه به ابزار بنچمارک‌گیری، در حال حاضر به نسخه‌های 32 یا 64 بیتی از سیستم عامل‌های ویندوز ایکس‌پی، 7، 8.1 و 10 نیاز پیدا خواهند کرد.

علاوه بر این، همواره باید از بروزترین یا بهترین نسخه‌های درایور ارائه شده برای قطعات استفاده کنید تا نتایج خوبی را بدست آورید. برای مثال نتایج اورکلاکینگ یک پردازشگر گرافیکی AMD با درایور قدیمی نسبت به شرایطی که از یک درایور جدید و بهینه استفاده کنید تفاوت کاملا محسوسی خواهد داشت.

اعمال تغییرات به صورت جزیی

ممکن است با کسب نتیجه مایوس کننده دلتان بخواهد ولتاژ را به حداکثر افزایش دهید که خب معمولا نتیجه خوبی نخواهد داشت! بهتر این است که هر دفعه تغییرات جزیی را اعمال و نتایج را مورد بررسی قرار دهید تا اینکه همزمان چند تغییر را انجام داده و خودتان هم ندانید کدام تغییر مثبت بوده است. شما به عنوان یک اورکلاکر حرفه‌ای سه مثل سرعت، دما و ولتاژها را در اختیار دارید که هر دفعه باید آنها را تغییر دهید و در عین حال یک محدوده امن را نیز در نظر داشته باشید تا به قطعات آسیب جدی وارد نشود.

اورکلاکر حرفه‌ای

اگر ناپایداری یا مشکلات مختلفی مانند خاموش شدن مادربرد، صفحات آبی و یا باگ‌های گرافیکی را مشاهده می‌کنید یعنی وقت آن رسیده تا پارامترها را یک بار دیگر بررسی کرده و یا از ادامه کار دست نگه دارید.

منبع: tomshardware

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *