معرفی

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت دوم

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت دوم

کارت گرافیک به عنوان یکی از قطعات بسیار با اهمیت در پردازش محتویات گرافیکی، رندر، تولید محتوا و … در تشکیل پیکره رایانه‌های شخصی نقش گسترده و پررنگی را به خود اختصاص داده است که در صورت انتخاب محصول اشتباه در بروز ضرر و زیان‌های هنگفت مالی بسیار تأثیرگذار می‌باشد. اگر به خاطر داشته باشید در قسمت پیشین نوشته به آشنایی با دو مورد از بهترین پردازشگرهای گرافیکی حال حاضر بازار و توضیحاتی در خصوص انتخاب محصول مناسب آشنایی پیدا کردیم؛ حال زمان آن رسیده است تا با شکافت بیشتر مطلب، به معرفی دیگر کارت‌های گرافیک مطرح بازار پرداخته و ادامه نوشته را به پیش ببریم. با ما همراه باشید. جهت مطالعه قسمت اول نوشته به لینک زیر مراجعه فرمایید:

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت اول

کارت گرافیک GeForce RTX 3090

برای برخی از افراد، بهترین کارت گرافیک سریع‌ترین محصول موجود در بازار بوده و قیمت به هیچ عنوان از اهمیت برخوردار نمی‌باشد، در این صورت کارت گرافیک RTX 3090 کمپانی انویدیا برای این طبقه از افراد بهترین انتخاب ممکن به شمار می‌رود. با افزایش دو برابری قیمت در مقایسه با برادر کوچکتر کارت گرافیک، یعنی RTX 3080، بهبود کارایی بسیار اندک و در حدود 10 تا 15 درصد در بسیاری از سربارهای پردازشی گوناگون گزارش شده است که این موضوع پردازشگر مورد بحث را به جایگزینی برای کارت گرافیک Titan RTX تبدیل می‌کند.

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت دوم

تا زمان عرضه دیگر محصولات، کارت گرافیک RTX 3090 جایگاه بهترین کارت گرافیک کمپانی انویدیا را از آن خود کرده است. در بطن این پردازشگر گرافیکی یک تراشه شتاب‌دهنده تقریباً کامل GA102 بر مبنای معماری Ampere قرار گرفته است، بنابراین آزادی عمل چندانی برای عرضه کارت گرافیکی دیگری در طبقه محصولات تایتان دیگر وجود ندارد. کمپانی انویدیا پیشتر در طی بیانیه‌ای اظهار داشته بود که کارت گرافیک RTX 3090 به لطف توانایی بالای خود قادر است تا قدرت و کارایی محصولات سری تایتان را در قالب برند جیفورس در اختیار کاربران قرار دهد، بنابراین در صورتی که به دنبال تهیه و خرید قدرتمندترین کارت گرافیک حال حاضر بازار هستید، RTX 3090 یک انتخاب مناسب برای شما محسوب می‌شود.

کارت گرافیک RTX 3090 نه تنها از بیشترین قدرت برای اجرای بازی‌های کامپیوتری برخوردار بوده، بلکه تنها پردازشگر کنونی این نسل با قابلیت پشتیبانی از فناوری NVLink نیز به شمار می‌رود که بدون شک برای محاسبات گرافیکی و اپلیکیشن‌های حرفه‌ای در مقایسه با تکنولوژی SLI از انعطاف‌پذیری فراتری بهره می‌برد. علاوه بر آن 24 گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR6X گنجانده شده در ساختار محصول نیز در طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای تولید محتوا به عنوان یک ویژگی مثبت مطرح است. به عنوان مثال نرم‌افزار Blender در مقایسه با کارت گرافیک RTX 3080 بهبود 30 درصدی کارایی را از خود به نمایش گذاشته است که این میزان در مقایسه با پردازشگر گرافیکی Titan RTX با افزایش دو برابری همراه شده است. البته باید خاطر نشان که به دلیل فعال بودن برخی از ویژگی‌های اضافی در درایور عرضه شده برای کارت‌های گرافیک تایتان، افت کارایی در اپلیکیشن‌های مبتنی بر SPECviewperf 13 محسوس است.

کارت گرافیک RX 6900 XT کمپانی ای‌ام‌دی کارایی مشابه و هم ترازی را ارائه داده و قادر است تا پردازشگر گرافیکی RTX 3090 کمپانی سبزپوش را به چالش بکشد. علاوه بر آن ارائه کارایی فراتر در اپلیکیشن‌های مبتنی بر بنچمارک SPECviewperf نیز در فهرست ویژگی‌های مثبت آن قرار دارد، اما به دلیل قدرت بیشتر کارت‌های گرافیک انویدیا در پردازش تکنیک ری‌ترسینگ و پشتیبانی از فناوری DLSS، جایگاه قدرتمندترین پردازشگر گرافیکی حال حاضر از آن محصول RTX 3090 کمپانی انویدیا می‌باشد.

ویژگی‌های مثبت:

  • قدرتمندترین کارت گرافیک، نقطه سر خط!
  • توانایی پشتیبانی از وضوح تصویر 4K و یا حتی 8K
  • بیست و چهار گیگابایت حافظه ویدئویی
  • کارایی فراتر (در حدود 30 درصد) نسبت به RTX 3080 در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

نکات منفی:

  • عدم تعادل در کارایی و قیمت در مقایسه با کارت گرافیک RTX 3080 (دو برابر قیمت بیشتر و تنها 10 تا 15 درصد بهبود کارایی).
  • کمبود شدید موجودی
  • انرژی مصرفی بالا
  • هم قیمت با کارت‌های گرافیک تایتان، اما بدون پشتیبانی از بهسازی‌های مربوطه

کارت گرافیک GeForce RTX 3060 Ti

جدیدترین عضو اضافه شده به کارت‌های گرافیک سری RTX 30 کمپانی انویدیا با به ارمغان آوردن بهترین تعادل در کارایی نسبت به قیمت پرداختی شاید به عنوان برترین محصول موجود بتواند معرفی شود. کارت گرافیک RTX 3060 Ti به پشتیبانی از تمامی ویژگی‌ها و فناوری‌های دیگر برادران بزرگ‌تر خود پرداخته و شروع بازه قیمتی آن تنها 399 دلار می‌باشد. این پردازشگر گرافیکی خوش قیمت و تازه‌نفس قادر است تا یکی از قدرتمندترین کارت‌های گرافیک نسل قبل، یعنی RTX 2080 Super را به راحتی شکست داده و با وجود اینکه کارایی آن در مقایسه با RTX 3070 در حدود 9 درصد کمتر است، اما صرفه‌جویی 20 درصدی را در قیمت پرداختی ارائه داده است. در صورتی که هم‌اکنون یک کارت گرافیک از خانواده محصولات GTX یا مشابه همچون GTX 1070 و یا RX Vega 56 در بطن سیستم شما در حال فعالیت است، ارتقاء به RTX 3060 Ti می‌تواند بهبود دو برابری کارایی و یا حتی فراتر را در اختیار شما قرار دهد.

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت دوم

تنها نکته منفی که در مورد کارت گرافیک RTX 3060 Ti می‌توان به آن اشاره کرد کمبود حافظه ویدئویی می‌باشد. هشت گیگابایت حافظه اگرچه در حال حاضر برای اغلب بازی‌های رایانه‌ای کافی است، اما با پای در میدان گذاشتن کنسول‌های نسل بعد و بهبود موتورهای بازی‌سازی بدون شک در آینده‌ای نزدیک مشکل‌ساز شده و کمبود خود را با شدت بیشتری به رخ می‌کشد. تا زمانی که کمپانی ای‌ام‌دی دیگر کارت‌های گرافیک رده میانی سری RDNA 2 خود را روانه بازار کند، هیچ پردازشگری برای به چالش کشیدن RTX 3060 Ti در بازه قیمتی نزدیک به 399 دلار وجود ندارد. کارت گرافیک مورد بحث در مقایسه با RTX 2060 Super در حدود 35 تا 45 درصدی قوی‌تر بوده و این مقدار در مقایسه با RX 5700 XT متغیر بین 25 تا 30 درصد می‌باشد.

نکات مثبت:

  • ارائه قدرت بیشتر در مقایسه با RTX 2080 Super با صرفه‌جویی 300 دلاری در قیمت پرداختی!
  • بهترین تعادل در کارایی نسبت به قیمت پرداختی
  • کارایی عالی برای لذت از تکنیک ری‌ترسینگ در وضوح تصویر 1440P (منوط به پشتیبانی عنوان از فناوری DLSS)

نکات منفی:

  • کمبود شدید موجودی
  • کارایی ضعیف در رزولوشن 4K بدون فعال‌سازی فناوری DLSS
  • کمبود ظرفیت حافظه ویدئویی در آینده‌ای نزدیک

کارت گرافیک GeForce RTX 3070

کارت گرافیک RTX 3070 کمپانی انویدیا سومین پردازشگر مبتنی بر معماری Amper محسوب می‌شود که در مقایسه با برادر بزرگ‌تر خود، یعنی RTX 3080 یک پله بزرگ به پایین حرکت کرده و ظرفیت حافظه ویدئویی آن نیز در مقایسه با محصول هم‌رده رقیب، یعنی RX 6800 به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است. البته نباید فراموش کرد که قیمت در نظر گرفته شده برای آن نیز در مقایسه با محصولات رقیب کمتر بوده و علاوه بر آن کارایی فراتر در پردازش تکنیک ری‌ترسینگ و پشتیبانی از فناوری DLSS به عنوان برتری‌های آن قابل اشاره هستند.

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت دوم

با عرضه کارت گرافیک RTX 3060 Ti به بازار و قیمت 400 دلاری در نظر گرفته شده برای آن، پردازشگر گرافیکی RTX 3070 برخلاف قبل دیگر یک انتخاب وسوسه‌انگیز محسوب نمی‌شود، زیرا بهبود 10 تا 12 درصدی کارایی نمی‌تواند به عنوان توجیهی برای افزایش 25 درصدی قیمت مطرح باشد. البته اگر هزینه کلی مصرف شده برای سیستم را به عنوان فاکتور مدنظر قرار دهیم، افزایش 100 دلاری قیمت کارت گرافیک در میان آن شاید غیرملموس باشد، اما نکته حائز اهمیت آن است که به هیچ عنوان نباید بیشتر از 300 دلار برای کارت گرافیکی به غیر از خانواده پردازشگرهای Ampere یا Big Navi (نسل‌های پیشین) پرداخت کنید.

اگرچه امکان اجرای بازی‌های کامپیوتری در رزولوشن‌های 1440P و 4K کاملاً امکان‌پذیر است، اما به دلیل کمبود حافظه ویدئویی در صورت عدم پشتیبانی عنوان از فناوری DLSS شاهد کاهش تعداد فریم دریافتی به زیر 60 خواهیم بود. علاوه بر آن باید خاطر نشان کرد که با افزایش وضوح تصویر به مقدار 4K و فعالسازی تکنیک ری‌ترسینگ، حتی در صورت پشتیبانی از تکنولوژی DLSS نیز تعداد فریم‌ها متغیر بین 40 تا 50 می‌باشند. در صورتی که به دنبال تهیه و خرید بهترین کارت گرافیک حال حاضر بازار با پایین‌ترین قیمت موجود هستید، محصول RTX 3060 Ti به عنوان یک انتخاب مناسب برای شما مطرح می‌باشد. اگر امکان افزایش بودجه میسر است، کارت گرافیک RTX 3070 می‌تواند یک ارتقاء منطقی محسوب شود. اگرچه کمپانی ای‌ام‌دی ممکن است کارت گرافیک دیگری را از خانواده پردازشگرهای Navi 2x با قیمت کمتر و کارایی فراتر در آینده روانه بازار کند، اما اگر همیشه در حسرت استفاده از یک پردازشگر گرافیکی RTX 2080 Ti بوده و به دلیل قیمت بسیار بالا از توانایی خرید آن عاجز بوده‌اید، اکنون درهای تحقق خواسته با دو برابر قیمت کمتر به روی شما گشوده شده‌اند.

نکات مثبت:

  • کارایی مشابه با RTX 2080 Ti با کاهش قیمت به نصف
  • پشتیبانی از تمامی فناوری‌ها و قابلیت‌های معماری Ampere
  • بهینه‌ترین کارت گرافیک Ampere تاکنون

نکات منفی:

  • کمبود شدید موجودی
  • ضعف در رزولوشن 4K و 60 فریم بر ثانیه در برخی از عناوین

کارت گرافیک Radeon RX 6800

هر آنچه که در مورد قلب تپنده کارت گرافیک RX 6800 XT کمپانی ای‌ام‌دی، یعنی تراشه شتاب‌دهنده Navi 21 قابل ستایش می‌باشند را بر روی کاغذ یادداشت کرده و با کاهش 10 درصدی برخی از مؤلفه‌ها، معادله کارت گرافیک RX 6800 را حل کنید. با تهیه و خرید این پردازشگر گرافیکی، ظرفیت 16 گیگابایتی حافظه ویدئویی GDDR6 و 128 مگابایت حافظه Infinity Cache همچنان در اختیار شما قرار می‌گیرند، اما تعداد واحدهای خروجی رندر یا به عبارتی دیگر ROP به 96 عدد کاهش پیدا کرده و فرکانس هسته نیز کمی با تحلیل همراه شده است. با این وجود کارت گرافیک RX 6800 همچنان به عنوان یک محصول قدرتمند پیشنهاد می‌شود، اما با توجه به افزایش قیمت در نتیجه کمبود قطعات و فعالیت دلالان، برخی از افراد و رسانه‌های سخت‌افزاری بر این باورند که برادر بزرگ‌تر این پردازشگر، یعنی RX 6800 XT در حال حاضر از ارزش خرید بیشتری برخوردار است.

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت دوم

کارت گرافیک RX 6800 کمپانی قرمز پوش در مقایسه با هم‌رده رقیب خود، یعنی RTX 3070 از قدرت فراتری برخوردار بوده و در تست و بررسی‌های انجام شده با برتری 9 درصدی ظاهر گشته است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که قیمت در نظر گرفته شده برای آن در حدود 16 درصد بیشتر است، اما افزایش دو برابری حافظه ویدئویی به عنوان مزیتی جهت توجیه قیمت بیشتر کاملاً منطقی می‌باشد. تنها نکته منفی که در مورد این کارت گرافیک می‌توان به آن اشاره کرد کارایی معمولی در پردازش تکنیک ری‌ترسینگ می‌باشد که با پردازشگر RTX 2080 Super نسل قبل انویدیا در یک تراز قرار گرفته است. علاوه بر آن عدم پشتیبانی از فناوری DLSS نیز بر گستردگی این ضعف افزوده است. برای مقایسه می‌توان گفت که کارت گرافیک RTX 3070 بدون فعال‌سازی این فناوری در برخی از عناوین در حدود 12 درصد قدرت فراتر را از خود نشان می‌دهد (در صورت فعال بودن تکنیک ری‌ترسینگ) که این فاصله در صورت پشتیبانی بعضاً به بیشتر از 50 درصد افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، کمپانی ای‌ام‌دی در حال توسعه فناوری مشابه با DLSS تحت عنوان FidelityFX Super Resolution می‌باشد تا میدان رقابت رنگ و بوی متعادل‌تری را به خود بگیرد.

نکات مثبت:

  • کارایی عالی
  • ظرفیت گسترده حافظه ویدئویی و پشتیبانی از حافظه Infinity Cache
  • شکست آسان کارت گرافیک RTX 3070 در صورت غیرفعال بودن تکنیک ری‌ترسینگ

نکات منفی:

  • کمبود شدید موجودی
  • کارایی متوسط در پردازش فناوری ری‌ترسینگ
  • عدم پشتیبانی از فناوری مشابه با DLSS در حال حاضر
  • فاصله اندک تفاوت قیمتی با RX 6800 XT

کارت گرافیک RX 5600 XT

با عرضه نسل جدید و تازه‌نفس کارت‌های گرافیک کمپانی‌های ای‌ام‌دی و انویدیا، توصیه جهت عدم خرید پردازشگرهای نسل‌های پیشین در حالت کلی منطقی و عقلانی به شمار می‌روند، اما با توجه به اینکه حتی ارزان قیمت‌ترین کارت‌های گرافیک نسل جدید نیز در حال حاضر با شروع بازه قیمتی 500 دلار در حال فروش می‌باشند، آیا پرداخت این هزینه برای فردی که نیاز مبرمی به یک کارت گرافیک دارد پیشنهاد می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که در این‌گونه شرایط کارت‌های گرافیکی همچون Radeon RX 5600 XT به فهرست محصولات قابل توصیه اضافه می‌شوند.

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت دوم

با تهیه و خرید این کارت گرافیک بدون شک پشتیبانی از برخی ویژگی‌ها از فهرست خط خورده و افت کارایی نیز اجتناب‌ناپذیر می‌باشد، اما این پردازشگر یکی از معدود محصولاتی است که با وجود شرایط اسفناک بازار همچنان با قیمت معقولی در حال خرید و فروش است. در اوایل سال جاری میلادی، کارت گرافیک RX 5600 XT با قیمتی در حدود 250 تا 270 دلار در بازار قابل خرید بوده است، اما در حال حاضر ارزان قیمت‌ترین محصول موجود Phantom کمپانی ازراک با قیمت 300 دلار می‌باشد که در صورت مقایسه آن با قیمت 363 دلاری کارت گرافیک ضعیف‌تر RTX 2060 به برتری موجود می‌توان پی برد.

لازم به ذکر نیست که پشتیبانی از فناوری ری‌ترسینک از عهده این کارت گرافیک به‌صورت کامل خارج بوده و هنوز مشخص نیست که آیا کمپانی ای‌ام‌دی کارت‌های گرافیک نسل پیشین سری RX 5000 را نیز به فهرست پردازشگرهای قابل پشتیبانی توسط فناوری FidelityFX Super Resolution اضافه خواهد کرد یا خیر، بنابراین در حال حاضر این کارت گرافیک را باید به‌صورت کامل بدون پشتیبانی از تکنولوژی‌های ری‌ترسینگ و DLSS در نظر گرفت.

نکات مثبت:

  • کارایی بسیار بیشتر در مقایسه با GTX 1660 Super
  • همچنین سریع‌تر از کارت گرافیک RTX 2060
  • برخورداری از بهبودهای قابل توجه در مقایسه با معماری قدیمی GCN

نکات منفی:

  • عدم پشتیبانی از فناوری ری‌ترسینگ
  • عدم پشتیبانی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های معماری RDNA2

کارت گرافیک GTX 1660 Super

آیا از محدودیت بودجه برخوردار بوده و قصد کاهش قیمت کارت گرافیک به 200 دلار را دارید، در این صورت محصولات GeForce GTX 1660 ،GeForce GTX 1660 Super و RX 5500 XT 8GB به عنوان گزینه‌های مناسب مطرح می‌باشند. هر سه کارت گرافیک اشاره شده داوطلبان قدرتمندی به شمار می‌روند، اما در تست و بررسی‌های انجام شده، پردازشگر GTX 1660 Super در مقایسه با GTX 1660 و نسخه هشت گیگابایتی RX 5500 XT به ترتیب توانسته است با برتری 15 و 20 درصدی ظاهر شود.

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت دوم

اگرچه کارت‌های گرافیک RTX 2060 و RX 5600 XT از قدرت پردازشی بالاتری برخوردار می‌باشند، اما افزایش قیمت نیز این روزها از جذابیت آن‌ها کاسته است که این موضوع سبب می‌شوند تا پردازشگرهایی همچون GTX 1660 Super از محبوبیت فراتری در میان کاربران برخوردار شوند. برخلاف طراحی و توسعه تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی این محصول بر مبنای ترانزیستورهای FinFET دوازده نانومتری کمپانی TSMC، میزان انرژی مصرفی کارت گرافیک در مقایسه با تراشه‌های هفت نانومتری Navi 14 کمپانی ای‌ام‌دی یکسان می‌باشد که این خود به عنوان یک ویژگی مثبت قابل اشاره است. با تهیه و خرید کارت گرافیک GTX 1660 Super، کارایی در حد و اندازه پردازشگر GTX 1070 را در قالب بسته‌بندی بهینه‌تری می‌توانید به دست آورید. علاوه بر آن پشتیبانی معماری تورینگ از فناوری NVENC که سهولت قابل توجهی را در استریم محتویات در اختیار کاربران قرار می‌دهد نیز به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت مطرح است.

در مورد نکات منفی این محصول نیز می‌توان گفت که در صورت کاهش قیمت کارت‌های گرافیک Ampere و Navi 2x در آینده‌ای نزدیک به بازه قیمتی 250 دلار و کمتر، شما می‌مانید و کارت گرافیکی متعلق به دو نسل قبل که از ارزش فروش پایینی نیز برخوردار می‌باشد، بنابراین مجدداً توصیه می‌شود تا اگر نیاز به خرید کارت گرافیک برای شما آن‌چنان بحرانی نیست، همچنان دست نگاه داشته و ارتقاء را به پردازشگرهای سری RTX 30 انویدیا و یا RX 6000 ای‌ام‌دی به انجام رسانید.

نکات مثبت:

  • قابل دسترس با قیمت معقول
  • پشتیبانی از حافظه ویدئویی GDDR6
  • راندمان بسیار بالای مصرف انرژی معماری تورینگ، حتی با فناوری ساخت 12 نانومتر

نکات منفی:

  • افزایش لحظه‌ای قیمت
  • عدم پشتیبانی از تکنیک ری‌ترسینگ در سطح سخت‌افزاری
  • فناوری قدیمی و عدم پشتیبانی از DLSS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *