معرفی

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

کمپانی ایسوس از مادربردهای مبتنی بر چیپست نسل جدید Z490 اینتل رونمایی کرد تا به‌خوبی از پردازنده‌های نسل دهم سری Core این کمپانی استقبال کند. ایسوس یکی از شرکای تجاری بسیار مهم اینتل است که لیست متنوعی از مادربردها را برای مصارف و بودجه‌های مختلف به کاربران ارائه می‌کند. این کمپانی مادربردهای جدید خود را در سه دسته‌ گیمینگ، بهره‌وری و تجاری عرضه می‌کند. هر کدام از این بخش‌ها نیز از برندهای مخصوص به خود بهره می‌برند.

در بخش گیمینگ برندهای ROG Maximus، ROG STRIX و TUF Gaming، در بخش بهره‌وری و تجاری برندهای PRIME، Pro Art و Pro در دسترس کاربران قرار دارند تا با توجه به نیازمندی‌ها و بودجه خود، بهترین انتخاب‌ها را در اختیار داشته باشند.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

در مجموع، ایسوس 19 مادربرد جدید مبتنی بر چیپست Z490 اینتل را آماده کرده است که 5 مورد از آنها در خانواده ROG Maximus، 7 مورد در سری ROG STRIX، 2 مورد در سری TUF Gaming، 4 مورد در  سری PRIME و نهایتا 1 مورد در سری Pro Art قرار می‌گیرند. ابتدا با گزینه‌های جدید ایسوس در خانواده معظم ROG شروع می‌کنیم!

ROG Maximus XII و ROG STRIX

بالاترین رده مادربردهای گیمینگ ایسوس این بار شامل چهار مدل ROG Maximus XII مبتنی بر چیپست Z490 اینتل می‌شود. خانواده جمهوری گیمرها همیشه محبوب گیمرهای رده‌بالا و حرفه‌ای بوده است. خانواده ROG Maximus XII شامل مادربردهای زیر می‌شود:

  • ROG Maximus XII Extreme Glacial
  • ROG Maximus XII Extreme
  • ROG Maximus XII Formula
  • ROG Maximus XII HERO (Wi-Fi)
  • ROG Maximus XII APEX

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

هر کدام از این مادربردها ویژگی‌های متفاوتی دارند که با توجه به بازه قیمتی، برای کاربران مختلف، جذابیت زیادی را ارائه می‌کنند. برای شروع به مشخصات فنی این مادربردها نگاهی می‌اندازیم.

مادربرد ASUS ROG Maximus XII Extreme / Extreme Glacial

کمپانی ایسوس هنوز از مادربرد Maximus XII Extreme Glacial رونمایی نکرده است، اما از نظر سبک طراحی، شباهت‌های زیادی با Maximus XII Extreme خواهد داشت. یک واتر بلاک سفارشی بر روی مادربرد نصب شده تا امکان استفاده از خنک‌کننده‌های مایع با حلقه باز برای کاربران میسر باشد. مشخصات فنی مادربرد Maximus XII Extreme از سنگ‌تمام گذاشتن ایسوس حکایت دارد.

طراحی VRM پردازنده با 16 فاز با پاور استیج‌های Infineon TDA21490 با توان مدیریت جریان 90 آمپری، چوک‌های 45 آمپری با آلیاژ میکروفاین و خازن‌های بسیار با کیفیت ژاپنی با قابلیت دوام 10000 ساعته از جمله ویژگی‌های مهم در این مادربرد حرفه‌ای محسوب می‌شود. برق مورد نیاز پردازنده در این مادربرد توسط 2 اتصال 8 پین تامین می‌شود که برق را در اختیار واحد PWM و سوکت LGA 1200 قرار می‌دهد. با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه ایسوس در خصوص طراحی VRM مادربردهای رده‌بالا، این محصولات پشتیبانی بهتری را برای پردازنده‌های جریان اصلی اینتل با تعداد هسته بالا ارائه می‌دهند.

سایر مشخصات در این مادربرد شامل 4 اسلات رم DDR4 DIMM با پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت رم با سرعت 4800 مگاهرتز و بالاتر می‌شود. این مادربرد از یک PCB با طراحی 8 لایه‌ای بهره می‌برد و به‌لطف راهکار پیشرفته دفع گرما که تقریبا تمام سطح مادربرد را پوشانده است، هیچ نگرانی بابت آسیب دیدن قطعات وجود نخواهد داشت. کاور آلومینیومی بخش I/O، در واقع یک هیت‌سینک بسیار بزرگ است که تمامی بخش VRM را پوشش داده و به یک لوله حرارتی با قطر زیاد متصل است. این لوله حرارتی در قسمت بالایی VRM تا هیت‌سینک PCH امتداد می‌یابد. علاوه بر این، یک کاور هیت‌سینک آلومینیومی نیز در نزدیکی اسلات‌های PCIe قرار دارد که وظیفه خنک‌سازی اسلات‌های M.2 را نیز برعهده دارد. ایسوس از پدهای حرارتی ویژه با رسانایی بسیار بالا استفاده کرده است تا گرمای ایجاد شده به راحتی به هیت‌سینک‌ها منتقل و سپس دفع شوند.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

با نگاهی به طراحی این مادربرد می‌توان به چند ویژگی بارز مانند تم رنگی مشکی و نقره‌ای-کرومی به همراه یک لوگوی بزرگ ROG بر روی هیت‌سینک PCH اشاره کرد. Maximus XII Extreme همچنین از یک نمایشگر لایودَش OLED برخوردار است که در قسمت میانی برد تعبیه شده و اطلاعاتی مانند سرعت هسته‌، دما، ولتاژ و غیره را در هر لحظه نمایش می‌دهد. مادربرد گیمینگ ایسوس از 2 اسلات PCIe 3.0 x16، 1 اسلات PCIe 3.0 x4 و مجموعا 4 اسلات M.2 بهره می‌برد که دو عدد از آنها توسط هیت‌سینک‌های آلومینیومی پوشش داده شده‌اند.

ROG Maximus XII Extreme یک مادربرد سطح بالاست که توانمندی‌های بسیار زیادی دارد و به همین دلیل با فرم فاکتور EATX طراحی شده است. در این مادربرد می‌توانید بهترین ورودی/خروجی‌ها را انتظار داشته باشید؛ 22 پورت USB (داخلی و خارجی) شامل 6 پورت USB 3.1 نسل اول، 3 پورت USB 3.2 نسل دوم (یک پورت Type-C) و 1 پورت USB 3.2 نسل دوم، چیپ صوتی پیشرفته SupremeFX S1220، دو پورت LAN با کنترلرهای Aquantia AQC107 10G  و Intel I225-V 2.5G، ماژول WiFi 6 AX201 با پشتیبانی از بلوتوث 5.1، کارت ThunderboltEX 3-TR با پشتیبانی از SLI و CFX از جمله مواردی هستند که می‌توان در پنل پشتی مادربرد مشاهده کرد. علاوه بر این، 2 هدر USB 3.2 نسل دوم نیز برای پنل جلویی ارائه شده است.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

همچنین یک دکمه بازگردانی تنظیمات بایوس و Clear CMOS نیز بر روی پنل پشتی مادربرد تعبیه شده است که در تمامی مادربردهای سری ROG ایسوس ارائه می‌شوند. علاوه بر این، سوئیچ‌های مخصوص افزایش کارایی و دکمه‌های فیزیکی کاربردی بر روی PCB نیز از جمله ویژگی‌هایی هستند که در این خانواده همیشه به‌کار گرفته شده‌اند. مادربرد جدید ایسوس از 8 پورت ساتا 3 بهره می‌برد و طبق انتظار باید با قیمت 750 دلاری به بازار عرضه شود.

مادربرد ASUS ROG Maximus XII Formula

در اولین نگاه به مادربرد فرمولا می‌توان شباهت‌هایی را با مدل اکستریم پیدا کرد، با این تفاوت که مدل فرمولا در فرم فاکتور ATX طراحی شده است. این مادربرد برای حرفه‌ای‌هایی که به دنبال خنک‌کننده‌های مایع با حلقه سفارشی هستند همواره جزو بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شد. مادربردهای سری فرمولا به‌صورت پیش‌فرض از واتر بلاک‌هایی بر روی VRM بهره می‌برند. Maximus XII Formula نیز از این قضیه مستثنی نیست و جدیدترین واتر بلاک Crosschill EK III را ارائه می‌دهد. هیت‌سینک VRM در این مادربرد شامل لوله‌های حرارتی گسترش‌یافته است که به‌خوبی گرما را به آب منتقل می‌کنند. واتر بلاک نصب شده از پیچ‌های G1/4 اینچی بهره برده و به‌لطف واشرهای لاستیکی ضدآب، خطر نشت آب به حداقل رسیده است.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

ای مادربرد از سیستم توزیع برق با 16 فاز و حداکثر ظرفیت 70 آمپری برخوردار است و از همان کنترلر ASP14051 PWM مشابه سایر مادربردهای سری ROG Maximus XII بهره می‌برد. برق مورد نیاز پردازنده توسط یک اتصال 4+8 پین تامین می‌شود. در بخش ذخیره‌سازها، مجموعا 6 پورت از نوع ساتا 3 ارائه شده است. 3 اسلات PCIe 3.0 x16، 1 اسلات PCIe 3.0 x1 و 3 اسلات M.2 (1 اسلات 22110 و 2 اسلات 2280)، سایر درگاه‌های توسعه را تشکیل می‌دهند. پورت‌های شبکه ارائه شده در این مادربرد مشابه Maximus XII Extreme است و در بخش وای‌فای نیز قابلیت‌های یکسانی را شاهد هستیم.

مجموعا 19 پورت USB در این مادربرد ارائه شده است و یک هدر برای دو پورت USB 3.2 نسل دوم در پنل جلویی نیز در نظر گرفته شده است. برای خنک‌سازی اسلات‌های M.2 از هیت‌سینک‌ها و کاور مخصوص با پوشش سراسری استفاده شده است. انتظار می‌رود ایسوس این مادربرد را با قیمت 499 دلاری به بازار عرضه کند.

مادربرد ASUS ROG Maximus XII HERO (Wi-Fi)

این مادربرد در واقع مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌ای است که در دسترس علاقه‌مندان خانواده ROG Maximus قرار گرفته و برای خرید آن باید چیزی حدود 400 دلار بپردازید. این مادربرد از طراحی مشابه‌ای با سایر مدل‌ها در سری ماکسیموس بهره می‌برد اما برخی از امکانات و ویژگی‌های ظاهری و فنی به منظور کاهش قیمت، حذف شده‌اند. HERO از یک VRM با طراحی 2+14 فازه و حداکثر ظرفیت 60 آمپر بهره می‌برد و با استفاده از یک اتصال 4+8 پین، برق مورد نیاز پردازنده را تامین می‌کند. 6 پورت ساتا 3 به همراه 3 پورت PCIe 3.0 x16، 3 پورت PCIe 3.0 x1 و 3 پورت M.2 از جمله گزینه‌های ارتباطی در این مادربرد محسوب می‌شوند.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

در بخش I/O، این مادربرد از پورت شبکه Aquantia AQC111C از نوع 5G و یک پورت شبکه Intel I219-V از نوع 1G، 17 پورت USB شامل یک هدر برای دو پورت USB 3.2 نسل دوم در پنل جلویی بهره می‌برد. چیپ صوتی پیشرفته SupremeFX S1220 به همراه یک هدر مخصوص ثاندربولت از جمله سایر قابلیت‌هایی هستند که Maximus XII HERO (Wi-Fi) ارائه می‌دهد. اسلات‌های M.2 توسط هیت‌سینک‌های مخصوص خنک می‌شوند و دکمه‌های فیزیکی پاور، ریست، Clear CMOS و بازگردانی تنظیمات بایوس که در سری ROG رایج هستند، در این مادربرد در نظر گرفته شده‌اند. در مجموع، کاربرانی که با بودجه نسبتا محدود قصد ارتقا سیستم خود به پردازنده‌های نسل دهم اینتل را دارند، می‌توانند نگاهی جدی به این مادربرد داشته باشند.

مادربرد ASUS ROG Maximus XII APEX

در نهایت، مادربرد ROG Maximus XII APEX در خانواده ماکسیموس باقی می‌ماند، مادربردی که به‌طور ویژه‌ای برای اورکلاکرها بهینه شده است و از VRM پردازنده با 16 فاز (مشابه Formula) بهره می‌برد. به لطف برش X مانند در اطراف PCH، این مادربرد از نظر طراحی در بین تمامی مدل‌های سری ROG Maximus XII یک گزینه خاص محسوب می‌شود. مادربرد جدید ایسوس از 2 اسلات PCIe 3.0 x16، 1 اسلات PCIe 3.0 x4، 1 اسلات PCIe 3.0 x1 و در نهایت 3 پورت M.2 برخوردار است. Maximus XII APEX از بالاترین مشخصات ماژول‌های رم DDR4 پشتیبانی می‌کند و حتی در حالت پیش‌فرض می‌توانید از ماژول‌هایی با سرعت 5000 مگاهرتزی استفاده کنید. این مادربرد از دو اسلات رم DIMM بهره می‌برد و حداکثر ظرفیت پشتیبانی شده، 64 گیگابایت است.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

اگرچه ویژگی‌هایی مانند پورت LAN دوگانه در این مادربرد ارائه نشده است، اما برای یک اورکلاکر یا کاربر متوسط یک پورت شبکه Intel I225-V از نوع 2.5G کافی خواهد بود. مادربرد جدید ایسوس مجموعا از 18 پورت USB بهره می‌برد که شامل 1 هدر برای دو پورت USB 3.2 نسل دوم در پنل جلویی نیز می‌شود. یک هدر مخصوص ثاندربولت، 8 پورت ساتا 3 و چیپ صوتی SupremeFX S1220A از سایر ویژگی‌های APEX هستند. این مادربرد از وای‌فای 6 نیز پشتیبانی می‌کند. از نظر قیمت، احتمالا این مادربرد جایی بین دو مدل HERO و Formula قرار خواهد داشت.

مادربردهای سری ROG STRIX ایسوس

سری ROG STRIX در واقع بیشترین گزینه ممکن را در خانواده مادربردهای مبتنی بر چیپست Z490 اینتل را ارائه می‌دهد. رُگ استریکس مجموعا از 7 مادربرد جدید تشکیل شده که ایسوس در طراحی آنها به نیاز گیمرها توجه ویژه‌ای کرده است. طراحی تمام این مدل‌ها چشم‌نواز و جذاب بوده و لوگوی بزرگ و درخشان ROG به‌خوبی خودنمایی می‌کند. این سری شامل مدل‌های زیر می‌شود:

  • ROG STRIX Z490-E
  • ROG STRIX Z490-F
  • ROG STRIX Z490-A
  • ROG STRIX Z490-H
  • ROG STRIX Z490-G (WiFi)
  • ROG STRIX Z490-G
  • ROG STRIX Z490-I

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E

مادربرد STRIX Z490-E ایسوس از یک VRM با طراحی 2+14 فازه و سوکت LGA 1200 بهره می‌برد که برق مورد پردازنده را از طریق یک اتصال 4+8 پین تامین می‌کند. این مادربرد از 4 اسلات رم DIMM با پشتیبانی از ماژول‌های DDR4 با سرعت 4600 مگاهرتزی برخوردار است و حداکثر از ظرفیت 128 گیگابایتی پشتیبانی می‌کند. مادربرد جدید ایسوس در سری رگ استریکس 3 اسلات PCIe 3.0 x16، 3 اسلات PCIe 3.0 x1 و 2 اسلات M.2 را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. مانند سایر مادربردهای Z490 ارائه شده در سریROG STRIX ، نسخه E نیز از یک پورت شبکه Intel I225-V از نوع 2.5G بهره می‌برد اما با این تفاوت که پشتیبانی از وای‌فای 6 نیز به لیست قابلیت‌های آن اضافه شده است.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

مجموعا 17 عدد پورت USB در این مادربرد ارائه می‌شود و یک هدر پورت USB 3.2 از نوع Type-C در پنل جلویی نیز در نظر گرفته شده است. تمامی مادربردهای مادربردهای Z490 در سریROG STRIX از چیپ صوتی SupremeFX S1220A بهره می‌برند. طراحی مادربردهای این سری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و بخش اعظم تفاوت‌ها به I/O مربوط می‌شود. Z490-E تنها مادربردی است که از ویژگی Q-Code برای دیباگینگ یا عیب‌یابی پشتیبانی می‌کند. این مادربرد طبق انتظار باید با قیمت 300 دلاری به بازار عرضه شود.

ASUS ROG STRIX Z490-F

مادربرد بعدی، Z490-F است که از VRM پردازنده با طراحی 2+12 فازه بهره برده و از ماژول‌های رم DDR4-4600 پشتیبانی می‌کند. این مادربرد تقریبا هر آنچیزی که Z490-E ارائه می‌کند را در دسترس شما قرار می‌دهد اما بخش I/O آن کمی محدودتر است؛ برای مثال 15 پورت USB توسط این مادربرد ارائه شده و از وای‌فای 6 نیز پشتیبانی نمی‌شود. البته طبیعتا کاربران با کمی هزینه می‌توانند از کارت‌های وای‌فای اختصاصی در اسلات M.2 E-key استفاده کنند. این مادربرد یک هدر مخصوص ثاندربولت هم در اختیار شما قرار می‌دهد که امتیاز مثبت مهمی برای برخی از کاربران محسوب می‌شود. طراحی هیت‌سینک‌ها نیز مشابه مدل Z490-E انجام شده و انتظار می‌رود ایسوس این مادربرد را با قیمت 270 دلاری روانه بازار کند.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

ASUS ROG STRIX Z490-A

در مادربرد Z490-A شاهد همان طراحی VRM ارائه شده در مدل Z490-F هستیم، با این تفاوت که تعداد درگاه‌های توسعه و گزینه‌های موجود در بخش I/O افزایش یافته است. این مادربرد از 3 اسلات PCIe 3.0 x16، 1 اسلات PCIe 3.0 x4، 1 اسلات PCIe 3.0 x1 و 2 اسلات M.2 بهره می‌برد. خروجی‌های تصویر در ROG STRIX Z490-A شامل یک پورت HDMI 1.4 و DisplayPort 1.4 می‌شود، این در حالی است که دو مدل E و F از پورت‌های HDMI 1.4b و DisplayPort 1.2 برخوردار هستند. ایسوس در این مادربرد از هیت‌سینک‌های گسترش‌یافته استفاده نکرده و مساحت تحت پوشش آنها محدودتر است.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

ASUS ROG STRIX Z490-H

مادربرد Z490-H از همان مشخصات فنی Z490-A بهره می‌برد، با این تفاوت که هیچ هدری برای بهره‌گیری از پورت‌های USB 3.2 نسل دوم از نوع Type-C در پنل جلویی را ارائه نمی‌دهد. سایر ویژگی‌ها در این مادربرد عملا با Z490-A یکسان هستند و احتمالا می‌توانید انتظار قیمت پایین‌تری را در STRIX Z490-H داشته باشید.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

ASUS ROG STRIX Z490-G (WiFi)

مادربرد STRIX Z490-G امکانات پایین‌تری را نسبت به سایر مدل‌ها ارائه می‌دهد و اساسا ارزان‌ترین گزینه‌ای است که می‌توانید در خانواده ROG STRIX مادربردهای چیپست Z490 ایسوس پیدا کنید. این مادربرد نسبت به Z490-H از درگاه‌های توسعه محدودتری برخوردار است و 2 اسلات PCIe 3.0 x16 و 1 اسلات PCIe 3.0 x1 را به کاربر ارائه می‌کند. علاوه بر این، هیچ خبری از هدر مخصوص ثاندربولت نیست، اما خوشبختانه یک هدر برای پورت USB 3.2 نسل دوم در پنل جلویی تعبیه شده است.

سری مادربردهای Z490-G در دو گزینه استاندارد و وای‌فای عرضه می‌شود. نسخه مجهز به ماژول‌ وای‌فای دقیقا از همان مشخصات نسخه استاندارد برخوردار است با این تفاوت که یک کنترلر وای‌فای 6 نیز به آن اضافه شده است. جالب اینکه، نسخه استاندارد حتی از اسلات M.2 E-key به منظور نصب کارت‌های وای‌فای ثالث نیز بهره نمی‌برد. هر دو مادربرد دارای فرم فاکتور mATX هستند.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

ASUS ROG STRIX Z490-I

مادربرد ROG STRIX Z490-I در کنار Z490-E، بدون شک گزینه جذاب دیگری است که ایسوس در این خانواده ارائه می‌کند. این مادربرد از فرم فاکتور ITX برخوردار است و VRM پردازنده آن نیز از طراحی 2+8 فازه بهره می‌برد. این مادربرد نه تنها هیت‌سینک‌هایی با طراحی گسترش‌یافته و لوله‌های حرارتی ارائه می‌دهد، بلکه به یک راهکار خنک‌کننده فعال با توان کاهش دما تا 12 درجه سانتی‌گراد نیز مجهز شده است. این مادربرد برق مورد نیاز پردازنده را با یک اتصال 8 پین تامین می‌کند. در بخش اسلات‌های توسعه شاهد 1 اسلات PCIe 3.0 x16 هستیم اما دو اسلات M.2 نیز حضور دارند که یکی در بخش جلویی و یکی دیگر در بخش پشتی برد تعبیه شده‌اند. هر دو پورت M.2 دارای هیت‌سینک هستند.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

بخش I/O در STRIX Z490-I شامل یک پورت شبکه LAN از نوع 2.5G، 13 پورت USB، 4 پورت ساتا 3، یک هدر برای پورت USB 3.2 نسل دوم در پنل جلویی، وای‌فای 6 و تراشه صوتی Supreme FX S1220A می‌شود. خروجی‌های تصویر در این مادربرد نیز شامل یک پورت HDMI 2.0a و DisplayPort 1.4 می‌شود. ایسوس قرار است Z490-I را با قیمت 300 دلاری روانه بازار کند.

سایر مادربردهای مبتنی بر چیپست Z490 ایسوس

علاوه بر این دو سری محبوب و رده‌بالا، ایسوس برای گیمرها و سایر کاربرانی که به دنبال سطح معقولی از امکانات در کنار قیمت مناسب‌تر هستند نیز 6 مادربرد دیگر را در نظر گرفته است. این 6 مادربرد در سه سری TUF Gaming، PRIME و PRO قرار دارند و با توجه به نوع استفاده کاربر می‌توانند گزینه‌های بسیار خوبی باشند. ابتدا با سری گیمینگ TUF Gaming شروع می‌کنیم.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

مادربرد ASUS TUF Gaming Z490 PLUS (Wi-Fi)

اگر قصد استفاده از پردازنده‌های نسل دهم اینتل را دارید، این مادربرد یکی از بهترین گزینه‌ها در سری TUF Gaming ایسوس است که می‌توانید تهیه کنید. VRM پردازنده در این مادربرد از 2+12 فاز (DrMOS) تشکیل شده و به‌لطف هیت‌سینک MOS و اتصال برق 4+8 پین، به راحتی می‌توانید از پردازنده‌های قدرتمند نسل دهم Core اینتل استفاده کنید.

TUF Gaming Z490 PLUS (Wi-Fi) مجموعا از 4 اسلات رم DIMM بهره می‌برد و امکان نصب ماژول‌های رم DDR4 با سرعت 4600 مگاهرتزی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این مادربرد حداکثر از 128 گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند و برای نصب هارد دیسک‌ها یا سایر لوازم جانبی، 6 پورت ساتا 3 نیز تعبیه شده است. اسلات‌های توسعه در این مادربرد شامل 2 اسلات PCIe 3.0 x16، 3 اسلات PCIe 3.0 x1 و 2 اسلات M.2 می‌شود. یکی از اسلات‌های M.2 برای خنک‌سازی هرچه بهتر، دارای هیت‌سینک است.

در بخش I/O، این مدل از یک هدر مخصوص ثاندربولت نیز بهره می‌برد. پوت LAN گیگابیت اینتل، پشتیبانی از وای‌فای 6، هدر پورت USB 3.2 نسل دوم (Type-C) در پنل جلویی، تراشه صوتی Realtek ALC S1200A، 12 پورت USB، HDMI 1.4b و DisplayPort 1.4 از جمله ویژگی‌هایی هست که در I/O این مادربرد شاهد هستیم. ایسوس قرار است TUF Gaming Z490 PLUS (Wi-Fi) را با قیمت 200 دلار به بازار عرضه کند.

مادربرد ASUS TUF Gaming Z490-PLUS

نسخه استاندارد، همان‌طور که از نامش مشخص است قابلیت وای‌فای را ارائه نمی‌دهد اما تقریبا در سایر بخش‌ها، از مشخصات یکسانی برخوردار است. البته نسخه پلاس یک پورت USB بیشتر دارد و همچنین به‌لطف قیمت پایین‌تر 180 دلاری، می‌تواند برای افرادی که به وای‌فای نیاز ندارند، گزینه بسیار خوبی باشد.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

مادربرد ASUS ProArt Z490 Creator 10G

این مادربرد بهترین گزینه ایسوس در سری پرو آرت محسوب می‌شود که امکانات بسیار خوبی را برای تولیدکنندگان محتوا یا اصطلاحا کریتورها ارائه می‌دهد. ProArt Z490 Creator 10G برای استفاده در ورک‌استیشن‌های جریان اصلی و همچنین کریتورهایی که به دنبال یک مادربرد مجهز به امکانات مختلف هستند و نیازی به نورپردازی RGB و طراحی بهینه شده برای اورکلاک ندارند، گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آید.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

VRM پردازنده در این مادربرد از طراحی 2+12 فازه بهره می‌برد و برق مورد نیاز پردازنده توسط یک اتصال 8 پین تامین می‌شود. مجموعا 4 اسلات رم DIMM در نظر گرفته شده که امکان نصب ماژول‌های رم DDR4 با حداکثر سرعت 4600 مگاهرتزی را میسر کرده است. این مادربرد از حداکثر 128 گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند. امکان نصب چند کارت گرافیک و 3 اسلات PCIe 3.0 x16 فول سایز در این مادربرد ارائه شده است. دو مورد از این سه اسلات از نوع تقویت شده هستند و علاوه بر این، دو اسلات PCIe 3.0 x1 و دو اسلات M.2 نیز در نظر گرفته شده‌اند.

ایسوس در مادربرد ProArt Z490 Creator 10G هیت‌سینک‌هایی را برای VRM، PCH، تراشه 10G LAN و یکی از اسلات‌های M.2 طراحی کرده است. مجموعا 6 پورت ساتا 3 وجود دارد و برای بهره‌گیری از بالاترین سرعت تبادل اطلاعات، یک پورت ثاندربولت 3 نیز در نظر گرفته شده است. در بخش I/O شاهد 16 پورت USB، 2 پورت ثاندربولت 3 از نوع Type-C، تراشه صوتی Realtek S1220A و پورت LAN دوتایی هستیم. یکی از پورت‌های LAN در این مادربرد از نوع 2.5G و دیگری از نوع 10G Aquantia است. برای اتصال مانیتور و صفحات نمایش نیز دو پورت DisplayPort 1.4 و یک پورت HDMI در دسترس کاربر قرار دارد.

مادربرد ایسوس ProArt Z490 Creator 10G به‌طور کامل از قابلیت نصب چند کارت گرافیک و AMD CFX و Nvidia NVLINK پشتیبانی می‌کند. طراحی این مادربرد از نظر ظاهری ساده است و باید انتظار قیمت 200 الی 250 دلاری را داشته باشید.

مادربرد ASUS PRIME Z490-A

در نهایت، ایسوس مادربردهای سری PRIME را به شما ارائه می‌دهد که مدل PRIME Z490-A به‌عنوان گل سرسبد آنها محسوب می‌شود. این مادربرد از طراحی بسیار جذاب با تم رنگی سیاه و سفید، برای افرادی است که به دنبال یک مادربرد Z490 توانمند با قیمت جذاب هستند، PRIME Z490-A بدون شک گزینه جذابی به‌شمار می‌رود. VRM پردازنده با طراحی 2+12 فاز (DrMOS) و تامین برق از طریق اتصال 4+8 پین از جمله نکات مثبت در خصوص این مادربرد هستند.

برای نصب ماژول‌های رم مجموعا به 4 اسلات رم DIMM دسترسی دارید که امکان نصب حداکثر 128 گیگابایت رم DDR4 با سرعت 4600 مگاهرتزی را فراهم می‌کنند. برای نصب هارد دیسک و لوازم جانبی دیگر، 6 پورت ساتا 3 در نظر گرفته شده است.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

درگاه‌های توسعه در این مادربرد شامل 3 اسلات PCIe 3.0 x16، 3 اسلات PCIe 3.0 x1 و 3 اسلات M.2 (یکی برای کارت‌های وای‌فای و دو مورد برای اس‌اس‌دی‌ها) می‌شود. در بخش I/O شاهد 16 پورت USB (4 پورت USB 3.2 نسل دوم)، یک هدر مخصوص ثاندربولت 3، یک هدر برای دو پورت USB 3.2 نسل دوم در پنل جلویی، تراشه صوتی Realtek S1220A و پورت LAN اینتل از نوع 2.5G هستیم. در طراحی بخش زیرین PCH و قسمت بالایی صفحه I/O از چراغ‌های ال‌ای‌دی با قابلیت نورپردازی RGB استفاده شده است تا جذابیت مادربرد افزایش یابد. پنل پشتی نیز به همراه یک Backplate از پیش نصب شده برخوردار است که در بین مادربردهای سری PRIME، مدل PRIME Z490-A تنها گزینه‌ای است که این ویژگی را ارائه می‌دهد.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

هیت‌سینک‌های آلومینیومی بزرگ بر روی VRM پردازنده و اسلات M.2 قرار گرفته‌اند تا عملکرد خنک‌سازی افزایش یابد. PRIME Z490-A با قیمت احتمالی 230 دلاری، یکی از گزینه‌های جذاب بازار خواهد بود که می‌توانید تهیه کنید.

مادربرد ASUS PRIME Z490-P

مادربرد PRIME Z490-P ایسوس از یک VRM با طراحی 1+10 فازه (DrMOS) بهره می‌برد و برق مورد نیاز پردازنده توسط یک اتصال 4+8 پین تامین می‌شود. هیت‌سینک‌های آلومینیومی بر روی VRM گسترده شده‌اند اما نسبت به Z490-A، ابعاد کوچک‌تری دارند. این مادربرد از کاور I/O برخوردار نیست و در نتیجه نباید Backplate انتظار در پنل پشتی را انتظار داشته باشید. مادربرد PRIME Z490-P ایسوس از نظر پشتیبانی از ماژول‌های رم دقیقا شرایط یکسانی با مدل Z490-A دارد، اما 4 پورت ساتا 3 را در دسترس کاربر قرار می‌دهد.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

اسلات‌های توسعه در این مادربرد شامل 3 اسلات PCIe 3.0 x16، 4 اسلات PCIe 3.0 x1 و 2 اسلات M.2 می‌شود. متاسفانه هیج‌کدام از اسلات‌های M.2 دارای هیت‌سینک نیستند. در بخش I/O مادربرد می‌توان یک پورت شبکه LAN برند Realtek 8111H و از نوع 1G را مشاهده کرد. تراشه صوتی Realtek ALC887، 14 پورت USB، یک هدر ثاندربولت و یک اسلات M.2 از نوع Key E برای نصب کارت‌های وای‌فای از دیگر امکانات این بخش هستند. این مادربرد ایسوس از یک هدر ARGB و دو هدر RGB بهره می‌برد.

مادربرد ASUS PRIME Z490-V

ایسوس PRIME Z490-V از یک VRM پردازنده با طراحی 10 فازه (DrMOS) برخوردار است و برق مورد نیاز پردازنده را از طریق یک اتصال 4+8 پین تامین می‌کند. هیت‌سینک‌های آلومینیومی در این مادربرد بر روی VRM قرار گرفته‌اند اما کوچک‌تر از مدل PRIME Z490-P محسوب می‌شوند. مادربرد Z490-V همچنین از کاور I/O برخوردار نیست و به همین دلیل از Backplate پنل پشتی هم هیچ خبری نیست. میزان حافظه رم پشتیبانی شده در این مادربرد نیز مشابه Z490-A است اما تعداد پورت‌های ساتا 3 به 4 عدد کاهش یافته است.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

درگاه‌های توسعه در این مدل شامل 2 اسلات PCIe 3.0 x16، 4 اسلات PCIe 3.0 x1 و 2 اسلات M.2 می‌شود. هیچ‌کدام از اسلات‌های M.2 دارای هیت‌سینک نیستند. بخش I/O در این مادربرد یک پورت LAN برند Realtek 8111H و از نوع 1G، تراشه صوتی Realtek ALC887، 10 پورت USB، یک هدر پورت ثاندربولت و یک اسلات M.2 از نوع Key E برای نصب کارت‌ وای‌فای را ارائه می‌دهد. مادربرد PRIME Z490-V ایسوس از دو هدر RGB برخوردار است و احتمالا با قیمتی در حدود 120 الی 150 دلاری روانه بازار خواهد شد.

مادربرد ASUS PRIME Z490M-PLUS

در نهایت، گزینه‌ای با فرم فاکتور mATX در سری PRIME ایسوس که از VRM پردازنده با طراحی 1+8 فازه (DrMOS) برخوردار است و برق مورد نیاز پردازنده نیز از طریق یک اتصال 4+8 پین تامین می‌شود. این مادربرد از 4 اسلات رم DIMM بهره می‌برد که امکان نصب ماژول‌های رم DDR4 با سرعت 4400 مگاهرتزی را فراهم می‌کند.

معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

ایسوس PRIME Z490M-PLUS از 5 پورت ساتا 3 برخوردار است و درگاه‌های توسعه آن نیز شامل 2 اسلات PCIe 3.0 x16، 2 اسلات PCIe 3.0 x1 و دو پورت M.2 می‌شود. یک پورت LAN اینتل از نوع 1G به همراه تراشه صوتی Realtek ALC887، یک هدر RGB و 14 پورت USB از جمله امکانات بخش I/O در این مادربرد هستند. ایسوس این مادربرد را با قیمت 150 دلاری عرضه خواهد کرد.

منبع: wccftech

1 دیدگاه در “معرفی تمام گزینه‌های ایسوس برای چیپست Z490؛ از سری PRIME تا ROG Maximus XII

  1. فاطیما گفت:

    سلام همین صورت توضیحات رو برای سری Z690 هم بزارید که عالی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *