آموزش

راهنمای گام به گام اسمبل یک سیستم PC

راهنمای گام به گام اسمبل یک سیستم PC

جمع کردن یا اصطلاحا اسمبل یک سیستم دسکتاپ می‌تواند در بسیاری مواقع کاری سردرگم کننده و پیچیده به نظر آید. این موضوع به خصوص برای کاربرانی که برای اولین بار قصد این کار را داشته باشند بسیار دشوار خواهد بود. در این راهنمای گام به گام قصد داریم تمامی مراحل لازم برای انتخاب قطعات و اسمبل کردن یک سیستم PC را به شما نشان دهیم. حتی اگر قبلا هم تجربه انجام این کار را دارید باز هم ممکن است چند نکته مهم در این مقاله وجود داشته باشد که به شما کمک کند.

راهنمای گام به گام اسمبل یک سیستم PC

ابزارهای مورد نیاز

اگر چه احتمالا تنها با یک پیچ‌گوشتی ساده هم کارتان راه می‌افتد اما به هر حال ممکن است به یک پنس، سری پیچ‌گوشتی باریک و بلند نیز برای دسترسی و بستن پیچ‌ها در قسمت‌های مختلف نیاز پیدا کنید. بست‌های پلاستیکی نیز برای مدیریت هر چه بهتر کابل‌ها بسیار مناسب هستند و بهتر است چند عدد از آنها را دم دست خود نگه دارید. علاوه بر این یک کاتر یا حتی قیچی نیز برای بریدن قسمت انتهایی بست‌ها مورد نیاز خواهد بود.

فرش، حیوانات خانگی و یا لباس‌های پشمی می‌توانند باعث ذخیره الکتریسیته ساکن قابل توجهی در بدن شما شوند. این موضوع وقتی بر روی قطعه حساسی مانند مادربرد کار می‌کنید ممکن است برایتان دردسرساز شود. بهتر است از یک مچ‌بند ضد الکتریسیته ساکن استفاده کنید تا به صورت ناخواسته به هیچ کدام از قطعات آسیبی وارد نشود. راه دیگر برای تخلیه الکتریسیته ساکن این است که پیش از شروع کار با تماس دستان خود با یک شیئ فلزی مانند کیس کامپیوتر و یا پاور، بار الکتریسیته ساکن را خالی کنید.

راهنمای گام به گام اسمبل یک سیستم PC

پیش از اینکه اسمبل یک سیستم PC را شروع کنید بهتر است مانیتور و اتصال اینترنت خود را نیز آماده کنید. همچنین این روزها دیگر کمتر کسی یک درایو اپتیکال می‌خرد بنابراین ویندوز 10 یا هر سیستم عامی که مدنظرتان هست را بر روی فلش مموری قرار دهید تا آماده نصب باشد.

وقتش رسیده است!

قطعات خود را انتخاب کرده‌اید و هفته‌ها منتظر مانده‌اید تا وارد فروش ویژه و تخفیف‌های مناسبی شوند. حالا که تمامی قطعات لازم خود را خریداری کرده‌اید وقتش رسیده تا اسمبل کردن سیستم دسکتاپ خود را آغاز نمایید. سیستمی که در این راهنما در نظر گرفته‌ایم یک سیستم گیمینگ متوسط است.

1) باز کردن کیس

راهنمای گام به گام اسمبل یک سیستم PC

اولین کاری که باید برای شروع اسمبل یک سیستم PC انجام دهید این است که کیس را باز کنید. برای این کار تمامی پنل‌ها و متعلقات کیس را جدا نموده و در جای مناسبی قرار دهید. بهتر است پیچ‌ها را در یک کاسه یا ظرف پلاستیکی مناسبی قرار دهید.

2) نصب فن‌ها

اگر فن‌ و کولرهای جداگانه‌ای خریده‌اید الان بهترین زمان برای نصب آنها بر روی کیس است. این فن‌ها به بهبود جریان هوا به طور محسوسی کمک می‌کند. دقت کنید که حتما محافظ پلاستیکی موجود بر روی فن‌ها را حتما جا کنید.

به طور معمول دو فن در قسمت جلویی و حداقل یک عدد در قسمت پشتی کیس برای ایجاد یک جریان هوای مناسب مورد نیاز خواهد بود. اگر تمایل داشتید می‌توانید یک یا دو فن دیگر را نیز در قسمت بالایی کیس (سقف) نصب کنید که البته این موضوع به مدل کیس شما نیز بستگی خواهد داشت.

3) نصب مادربرد

پیش از اینکه مادربرد را نصب کنید ابتدا باید محفظه داخلی کیس را به خوبی بررسی کنید. مطمئن شوید ابعاد مادربرد با قسمت در نظر گرفته شده برای نصب مادربرد درون کیس مطابقت داشته باشد. اگر قصد نصب صفحه زیرین یک کولر (خنک کننده) پردازنده یا درایو اس‌اس‌دی از نوع M.2 را دارید الان بهترین موقعیت است.

کاور محافظ I/O مادربرد را پیدا کنید و آن را در شیار مستطیلی قسمت پشتی کیس خود قرار دهید. دقت کنید که این کاور را مطابق با علایمی که بر روی کاور مشخص شده و یا شکل ظاهری شیار پشت کیس نصب کنید تا به خوبی در جای خود محکم شود.

حالا مادربرد را در بستر کیس قرار دهید و دقت کنید پورت‌های ورودی/خروجی آن کاملا مطابق با کاور I/O قرار گرفته باشند. اکنون کافیست پیچ‌های موجود بر روی مادربرد را سفت کنید تا به خوبی بر روی کیس نصب شود. حتما از پیچ‌گوشتی متناسب با نوع پیچ استفاده کنید تا به قسمت بالایی پیچ‌ها آسیب وارد نشود.

4) نصب پردازنده

اکنون نوبت به نصب پردازنده بر روی مادربرد رسیده است. این کار با توجه به نوع و برند پردازنده‌ای که قصد استفاده از آن را دارید کمی متفاوت خواهد بود. برای پردازنده‌های اینتل (مثلا سری Core) ضامن فنری که در کنار سوکت پردازنده قرار گرفته را آزاد کرده و اگر کاور پلاستیکی وجود داشت آن را نیز جدا کنید. اکنون پردازنده را به آرامی طوری درون سوکت قرار دهید که مثلث طلایی رنگی که در گوشه پایینی و سمت چپ پردازنده وجود دارد کاملا با مثلث مشخص شده بر روی براکت سوکت پردازنده (بر روی مادربرد) مطابق باشد.

راهنمای گام به گام اسمبل یک سیستم PC

اکنون باید براکت فلزی را بر روی پردازنده قرار داده و با بستن ضامن فنری پردازنده را به طور کامل در جای خود محکم کنید. کاور پلاستیکی که از پین‌های فلزی محل نصب پردازنده محافظت می‌کند را در جای مناسبی نگهداری کنید.

اگر قصد استفاده از یک پردازنده AMD را دارید، روند کار به مراتب آسان‌تر است. هیچ براکتی وجود نداشته و فقط کافیست ضامن فنری را آزاد نموده و پردازنده خود را به گونه‌ای در مکان مشخص شده قرار دهید تا مثلث طلایی در گوشه پردازنده با مثلثی که بر روی سوکت وجود دارد، تطابق داشته باشد. زمانی که حفره‌های موجود در سوکت مادربرد با پین‌های موجود در قسمت زیرین پردازنده کاملا بر روی هم قرار گرفتند، می‌توانید ضامن فنری را در جای خود محکم کنید.

5) نصب حافظه

راهنمای گام به گام اسمبل یک سیستم PC

برای نصب حافظه رم کافیست دو ضامن پلاستیکی در دو طرف اسلاتی که برای نصب ماژول‌های رم DDR4 در نظر گرفته شده را آزاد نموده و ماژول رم را از یک قسمت درون اسلات قرار دهید. پس از این به آرامی سمت دیگر ماژول رم را نیز درون اسلات قرار داده تا یک صدای کلیک مانند را بشنوید. سعی کنید از دورترین اسلات‌هایی که نسبت به پردازنده قرار گرفته‌اند برای نصب رم یا رم‌ها استفاده نمایید.

6) نصب کولر پردازنده

اکثر کولرها یا خنک کننده‌های پردازنده برای نصب نیاز به یک صفحه پشتی یا اصطلاحا Backplate دارند که در قسمت زیرین مادربرد نصب شده و اگر قصد انجام این کار را دارید، گام سوم بهترین زمان انجام آن است. اگرچه هر کولری دستورالعمل خاص خودش را دارد اما در اکثر مواقع برای نصب کافیست صفحه پشتی کولر را در قسمت زیرین مادربرد قرار داده و چهار پیچ مخصوص را بر روی مادربرد ببندید.

راهنمای گام به گام اسمبل یک سیستم PC

اکنون باید به اندازه یک نخود یا یک قطره بزرگ از خمیر حرارتی را بر روی پردازنده قرار دهید. این خمیر معمولا به همراه پردازنده ارائه می‌شود اما اگر قصد تهیه مدل‌های حرفه‌ای‌تری را داشته باشید این کار با صرف هزینه جداگانه امکان‌پذیر خواهد بود. مقدار استفاده شده از خمیر حرارتی باید به گونه‌ای باشد که تمام سطح آن را به خوبی بپوشاند. دقت کنید که این خمیر در هنگام نصب کولر کاملا پخش شده و اگر بیش از اندازه خمیر حرارتی به کار ببرید ممکن است مشکل‌ساز شود.

برای خنک کننده‌های مبتنی بر هوا، در اکثر مواقع باید ابتدا فن را جدا کنید. با دقت هیت‌سینک را بر روی پین‌ها و یا شیارهای صفحه قرار داده و سپس تمامی پیچ‌های در نظر گرفته شده را سفت کنید. حالا می‌توانید فن را نیز بر روی کولر نصب نموده و کابل 4 پین PWM آن را درون اسلات مخصوص فن پردازنده بر روی مادربرد قرار دهید تا اتصال برقرار شود.

خنک کننده‌های مایع نیز تقریبا به همین شیوه قابل نصب بوده اما کمی بیشتر کار می‌برند. ابتدا باید فن‌ها را به رادیاتورها متصل نموده و سپس آنها را بر روی کیس خود نصب کنید. بسته به نوع خنک کننده مایعی که از آن استفاده می‌کنید ممکن است نیاز باشد یک کابل 4 پین دیگر را نیز در سوکت برق مخصوص بر روی مادربرد قرار دهید.

7) نصب ذخیره‌سازها

پس از نصب حافظه، اکنون باید به سراغ نصب هارد دیسک‌ها و اس‌اس‌دی‌ها برویم. کیسی که ما از آن استفاده کردیم در قسمت جلویی یک براکت کوچک برای نصب اس‌اس‌دی را در اختیارمان قرار می‌دهد. نصب یک درایو 2.5 اینچی در این براکت نیز کاملا آسان است. برای استقرار هر چه بهتر نیز می‌توانید چهار پیچ در نظر گرفته شده در اطراف براکت را نیز محکم کنید.

اکثر کیس‌های کامپیوتر از محفظه‌های مخصوصی برای نصب درایوهای SSD بهره می‌برند، اما اگر این‌طور نبود براکت‌های در نظر گرفته شده برای نصب هارد دیسک‌های 3.5 اینچی نیز برای انجام این کار مناسب خواهند بود. هنگام نصب ذخیره‌ساز دقت کنید تا پورت‌های اتصال آن به سمت شیار خروجی کابل که در قسمت داخلی کیس مشخص شده، قرار بگیرند. به این ترتیب امکان مدیریت ساده‌تر کابل‌ها وجود خواهد داشت.

8) نصب پاور

اگر از یک پاور ماژولاتر استفاده می‌کنید باید ابتدا مشخص کنید که هر کدام از کابل‌ها باید به کجا متصل شوند. اگر کیس شما از یک براکت PSU بهره می‌برد آن را جدا نموده و سپس کابل‌ها را از درون اسلات مخصوص پاور در قسمت پشتی کیس عبور دهید. حالا پاور را در جای مخصوصش قرار داده و براکت را مجددا در جای خود محکم کنید.

راهنمای گام به گام اسمبل یک سیستم PC

اگر کیس شما قدیمی باشد باید پاور را در قسمت داخلی کیس قرار داده و با استفاده از چهار پیچ آن را به دیواره کیس محکم کنید. بسته به نوع طراحی کیس سیستم‌تان، باید تصمیم بگیرید که فن پاور به کدام سمت قرار بگیرد. معمولا فن باید به سمت پایین و یا به سمت بیرون کیس قرار بگیرد. بدین ترتیب جریان هوای بهتری درون کیس سیستم شما برقرار خواهد شد.

9) چک کردن دکمه‌ها

برای اینکه دکمه‌های مربوط به پاور و ریست در قسمت جلویی کیس به خوبی کار کنند باید کابل آنها را به سوکت‌های مخصوصی که بر روی مادربرد تعبیه شده متصل کنید. در صورتی که برای نصب این کابل‌ها به مشکل بر خوردید می‌توانید به دفترچه راهنمای مادربرد مراجعه کنید. هر کابل باید به پین مخصوص خودش بر روی مادربرد متصل شود. علاوه بر این سر مثبت و منفی کابل اتصال نیز باید در پین‌های متناظر بر روی مادربرد قرار بگیرند.

راهنمای گام به گام اسمبل یک سیستم PC

 

همچنین اکنون زمان مناسبی برای اتصال کابل هدر USB 3.0 ،USB 2.0 و جک‌های هدفون و میکرفون در پین‌های مربوطه است. پین‌های مربوط به جک‌های صوتی معمولا در اکثر مادربرد در قسمت پایینی و سمت چپ قرار دارند. معمولا پین‌ها با علایم یا حروفی مشخص شده‌اند تا کاربر کابل‌ها را به اشتباه متصل نکند.

10) نصب کابل‌های ضروری

اکنون باید کابل‌های باقیمانده از پاور را هم متصل کنید. کابل برق 8 پین EPS را پیدا کنید و آن را به اسلات برق 8 پین در قسمت بالایی مادربرد متصل نمایید. حالا یک کابل 24 پین (کابلی ضخیم) را پیدا کنید و آن را به پورت برق 24 پین ATX موجود بر روی مادربرد متصل کنید.

کابل برق ساتا را به هارد دیسک یا اس‌اس‌دی‌های خود متصل نمایید. دقت کنید کابل‌ها به گونه‌ای مدیریت شوند که با نصب کابل دیتای هارد دیسک‌ها، فضای داخل کیس خیلی شلوغ نشود. در نهیات باید کابل برق مربوط به اسلات PCIe را متصل کنید تا همه چیز برای نصب کارت گرافیک مهیا شود!

11) کارت گرافیک

برای نصب کارت گرافیک یکی از اسلات‌های PCIe که در نزدیک‌ترین فاصله نسبت به پردازنده قرار دارد را انتخاب کنید. کاورهای فلزی مربوط به دو اسلات کناری اسلات انتخاب شده را از روی کیس باز کنید. ابتدا از قرارگیری درست پورت‌های خروجی کارت گرافیک در قسمت پشتی کیس مطمئن شده و سپس کارت را درون شیار اسلات PCIe قرار دهید.

راهنمای گام به گام اسمبل یک سیستم PC

با وارد کردن کمی فشار صدایی مانند کلیک خواهید شنید که نشان می‌دهد کارت گرافیک در جای خود محکم شده است. سپس می‌توانید با استفاده از همان پیچی که در مرحله جداسازی کاور باز کردید، کارت گرافیک را به خوبی در جای خود محکم کنید. حالا کابل برق PCIe را به سوکت برق کارت گرافیک متصل نمایید.

12) مراجعه به بایوس

پیش از اینکه کیس را به طور کامل ببندید، ابتدا همه قطعات و لوازم جانبی (ماوس و کیبورد) را به آن متصل نموده و سیستم را روشن کنید. با فشردن مداوم کلید Delete از روی صفحه کلید به محیط BIOS وارد شوید. در این قسمت درجه حرارت پردازنده را چک کنید. این عدد باید چیزی حدود 30 الی 40 درجه سانتی‌گراد باشد.

اگر همه چیز نرمال به نظر می‌رسد اکنون می‌توانید قابلیت XMP را برای اینتل و DOCP را برای AMD فعال کنید. این کار باعث می‌شود تا ماژول‌های رم شما در فرکانس درستی کار کنند. دکمه F10 را از روی صفحه کلید فشار دهید تا تنظیمات ذخیره شود. حالا می‌توانید سیستم را با دکمه پاور خاموش کنید.

13) آخرین تنظیمات

حالا که سیستم بدون هیچ مشکلی روشن شد و کار کرد وقت آن است که کیس را به صورت کامل ببندید. تمامی پنل‌ها و متعلقات کیس را در جای خود محکم کنید و کابل‌های پشت کیس را نیز به شکل مناسبی مدیریت کنید تا به صورت شل و آویزان قرار نگیرند. بدین منظور باید سعی کنید کابل‌ها را در نزدیکی هم نگه داشته و یا آنها را با استفاده از کاورهای مخصوص مدیریت کنید. در این مرحله اسمبل یک سیستم PC به پایان رسیده و با نصب ویندوز می توانید از کامپیوتر رومیزی جدیدتان لذت ببرید!

منبع: techradar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *