آموزش

چگونه یک SSD اکسترنال سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت بسازید

چگونه یک SSD سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت بسازید

اگر به دنبال یک فضای ذخیره‌سازی سریع‌تر و مقاوم‌تر (در برابر ضربات) نسبت به هارد دیسک‌های معمولی هستید، خرید یک SSD اکسترنال می‌تواند گزینه بسیار خوبی محسوب شود. اما از سوی دیگر اگر فضای ذخیره‌سازی مورد نیازتان از 1 ترابایت بالاتر باشد قیمتی که برای خرید یک اس‌اس‌دی پرداخت خواهید کرد به طور محسوسی افزایش می‌یابد که شاید برای یک کاربر متوسط و حتی حرفه‌ای نیز منطقی نباشد.

یکی از روش‌هایی که می‌توانید در عین هزینه کمتر به سرعت بالاتری دست پیدا کنید ساختن یک اس‌اس‌دی شخصی است. هزینه ساخت چنین درایوی به خصوص اگر ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بالا مورد نظرتان باشد به مراتب ارزان‌تر از نمونه‌های شرکتی و آماده خواهد بود. علاوه بر این، شانس اینکه با درایو جدید و سفارشی‌تان به سرعت‌های بالاتری هم دست پیدا کنید بیشتر می‌شود.

در این مقاله آموزشی قصد داریم نحوه ساخت یک SSD اکسترنال سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت را به شما آموزش دهیم تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

هزینه‌های اولیه

چگونه یک SSD سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت بسازید

برای مثال، نسخه 2 ترابایتی محبوب‌ترین اس‌اس‌دی پرتابل حال حاضر بازار، یعنی Extreme Portable سن‌دیسک، با قیمتی معادل 280 دلار به فروش می‌رسد. درایو ذخیره‌سازی موجود درون این اس‌اس‌دی از نوع ساتا بوده و نرخ تبادل اطلاعات در آن حداکثر در بازه 550 مگابایت بر ثانیه‌ قرار می‌گیرد. اما اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید، نسخه 2 ترابایتی Intel 660p M.2 با قیمت 185 دلاری در دسترس شما قرار دارد. با خرید یک قاب سازگار با تکنولوژی NVMe که نهایتا 30 الی 50 دلار قیمت دارد، می‌توانید این کارت را درون آن قرار دهید.

بدین ترتیب شما می‌توانید چیزی حدود 45 الی 65 دلار صرفه‌جویی نموده و در عین حال به سرعت حداقل سه برابر بیشتر در بخش خواندن و نوشتن متوالی (فایل‌های حجیم) نسبت به یک درایو Extreme Portable دست پیدا کنید.

البته بسته به نوع قاب NVMe که خریداری می‌کنید این اختلاف سرعت می‌تواند به دو برابر کاهش پیدا کند که باز هم نرخ تبادل اطلاعات در حدود 1 گیگابایت بر ثانیه را در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورتی که از یک فلش مموری قدیمی برای جابجایی فایل‌هایتان استفاده می‌کنید این درایو جدید می‌تواند شما را شگفت‌زده کند!

اگر به این حجم از فضای ذخیره‌سازی نیازی ندارید کافیست به سراغ گزینه‌های مقرون به صرفه‌ای نظیر WD Blue SN500 وسترن دیجیتال بروید که با پرداخت 65 دلار فضای 500 گیگابایتی را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای خرید یک قاب مناسب نیز 30 دلار دیگر را در نظر داشته باشید. با این کار شما با تقریبا 95 دلار (کمی بیشتر از قیمت یک درایو Extreme Portable) می‌توانید به سرعت به مراتب بالاتری دست پیدا کنید.

بهره‌گیری از پتانسیل درایوهای NVMe با پورت‌های سریع

چگونه یک SSD سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت بسازید

توجه داشته باشید که برای بهره‌مندی از سرعت بالای درایوهای NVMe شما به باید درایو را با استفاده از پورت‌های سریع USB 3.1 Gen 2 به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل کنید. اگر از پورت‌های USB 3.0 و یا USB 3.1 Gen 1 برای این کار استفاده کنید احتمالا حداکثر سرعت 640 مگابایت بر ثانیه‌ای را شاهد خواهید بود.

البته حتی این سرعت نیز حدودا 90 مگابایت بر ثانیه نسبت به درایوهای ساتا سریع‌تر محسوب می‌شود. اما نکته مهم این است که اگر دستگاه‌ شما دارای پورت‌های پرسرعت (چه از نوع USB-C و چه USB معمولی) نباشد به احتمال زیاد تفاوت خاصی را در کارایی درایو M.2 مبتنی بر پروتکل NVMe نسبت به درایوهای ساتا مشاهده نخواهید کرد.

اگر در حال حاضر یک اس‌اس‌دی M.2 از نوع ساتا دارید و یا کامپیوتر شما از پورت‌های پرسرعت برخوردار نیست، می‌توانید به سراغ قاب‌های نگهدارنده ساتا که به صورت اختصاصی برای درایوهای M.2 مبتنی بر رابط اتصال ساتا طراحی شده‌اند بروید.

چگونه یک SSD سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت بسازید

دقت کنید که طول قاب اس‌اس‌دی نیز اهمیت دارد. برای مثال برخی قاب‌هایی که طول کوتاهی دارند امکان نصب درایوهایی با طول 42 میلی‌متر را در اختیار شما می‌گذارند که نهایتا 1 ترابایت ظرفیت ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهند. برای اینکه به ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بالاتر دسترسی پیدا کنید باید به سراغ قاب‌هایی بروید که از درایوهایی با طول 80 میلی‌متری و یا بیشتر پشتیبانی کنند. همچنین برخی از قاب‌ها دارای کابل‌های اکسترنال و قابل جدا شدنی هستند که امکان سوییچ کردن بین USB-C و USB-A را به شما ارائه می‌دهند.

شاید فکر کنید کابل‌های اکسترنال و دغدغه گم کردن آنها یک عیب به حساب می‌آیند اما بسته به اینکه پورت‌های USB سیستم شما در چه قسمتی قرار گرفته باشند، این کابل‌ها اتفاقا بسیار کاربردی نیز خواهند بود. علاوه بر این وقتی درایو را مستقیما به پورت سیستم وصل می‌کنید ممکن است به صورت ناخواسته دست یا پایتان با آن برخورد کرده و مشکلی برای درایو یا پورت سیستم ایجاد شود. در واقع این طور فرض کنید که شما در حال استفاده از یک ذخیره‌سازی خارجی با طول 3-4 برابر یک فلش مموری معمولی هستید!

نگاهی اجمالی به عملکرد

چگونه یک SSD سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت بسازیدبرای اینکه عملکرد قاب نگهدارنده SSD اکسترنال سریع، ظرفیت بالا و ارزان قیمت خود را مورد بررسی قرار دهیم از بنچمارک CrystalDiskmark استفاده می‌کنیم. این ابزار بر روی سرعت‌های خواندن و نوشتن متوالی تمرکز کرده و به همین دلیل می‌توانیم عملکرد واقعی درایو در استفاده روزمره را بهتر درک کنیم. در واقع اکثر کاربرانی که از اس‌اس‌دی‌های ظرفیت بالا استفاده می‌کنند به صورت روزانه با جابجایی تعداد زیادی فایل‌های حجیم سر و کار دارند.

در صورتی که استفاده روزمره شما شامل جابجایی تعداد زیادی فایل کم حجم است، گزینه‌های دیگر مانند فضای ابری و یا حتی دستگاه‌های ذخیره‌ساز تحت شبکه یا NAS بیشتر به کارتان می‌آیند. چرا که سرعت دسترسی به فایل‌های کم حجم چندان اهمیت ندارد.

از آنجایی که در هنگام تست به درایو SanDisk Extreme Portable دسترسی نداشتیم به ناچار سرعت خواندن اعلام شده آن یعنی 550 مگابایت بر ثانیه را ملاک قرار دادیم. هر چند در تست‌هایی که قبلا انجام شد سرعت واقعی درایو عدد کمتری بوده است.

چگونه یک SSD سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت بسازید

اما بیایید نگاهی به عملکرد درایو 500 گیگابایتی WD Blue SN500 NVMe بیندازیم. هر دو درایو را بر روی یک سیستم شامل پردازنده AMD Ryzen 2000 و مادربرد ASRock B450 مورد بررسی قرار دادیم و درایوها نیز به پورت‌های پرسرعت USB 3.1 Gen2 متصل شدند تا بالاترین عملکرد خود را نشان بدهند. در این عکس می‌توانید عملکرد قاب MyDigitalSSD را مشاهده کنید.

چگونه یک SSD سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت بسازید

عکس بعدی نشان دهنده عملکرد قاب Pluggable است:

چگونه یک SSD سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت بسازید

با مشاهده نتایج بدست آمده می‌توان به خوبی مشاهده کرد که عملکرد درایوهای NVMe زمانی که در قاب‌ نگهدارنده قرار می‌گیرند تقریبا دو برابر یک اس‌اس‌دی اکسترنال مبتنی بر رابط اتصال ساتا خواهد بود. در تست‌هایی که انجام داده‌ایم زمانی که درایو WD Blue SN500 را بدون هیچ قابی تست کردیم سرعت خواندن و نوشتن بالاتری معادل 1700 و 1400 مگابایت بر ثانیه را ارائه داد. اما کنترلر‌هایی که در این قاب‌ها وجود دارد بدون شک باعث افت کارایی درایو خواهد شد و بنابراین یک درایو سریع‌تر آنچنان که باید کارایی بالاتری را نسبت به درایو ارزان قیمت‌تر ارائه نمی‌دهد.

علاوه بر این، اختلاف عملکرد بین دو قاب مذکور نیز به اندازه‌ای کم است که می‌توان آن را به حساب تلرانس ابزار بنچمارک‌گیری گذاشت. بنابراین هر کدام از این دو گزینه را که تهیه کنید عملکرد مشابه‌ای را شاهد خواهید بود. قاب Plugable نیازی به ابزار نداشته و با استفاده از یک سوییچ می‌توانید قاب را باز نموده و درایو را درون آن قرار دهید. به همین دلیل فرآیند نصب درایو در این قاب به نسبت قاب MyDigitalSSD آسان‌تر است و به راحتی می توانید SSD اکسترنال خود را بسازید!

در ادامه می‌توانید عملکرد قاب MS09 از شرکت Silverstone را مشاهده کنید که از رابط اتصال ساتا بهره می‌برد. برای تست در این قاب از یک اس‌اس‌دی ساتا WD Blue 3D استفاده کردیم.

چگونه یک SSD سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت بسازید

همان‌طور که می‌بینید عملکرد این درایو از وسترن دیجیتال در قاب سیلوراستون با سرعت خواندن و نوشتن متوالی 553 و 523 مگابایت بر ثانیه تقریبا مشابه عملکرد Extreme Portable سن‌دیسک است. بنابراین اگرچه شما نمی‌توانید به سرعت‌های بالاتری در درایوهای مبتنی بر ساتا دست پیدا کنید اما حداقل به پتانسیل نهایی آنها نزدیک خواهید بود.

سخن آخر

ساخت یک اس‌اس‌دی اکسترنال پرسرعت و ظرفیت بالا که قیمت ارزان‌تری هم دارد بدون شک یک تصمیم منطقی است که هر کاربری می‌تواند آن را امتحان کند. اما از سوی دیگر، قاب‌های نگهدارنده اس‌اس‌دی متفرقه اگرچه در برابر افتادن و وارد آمدن ضربات مقاومت نسبتا خوب و در حد SSD اکسترنال کارخانه‌ای را از خود نشان می‌دهند اما در برابر نفوذ آب و یا گرد و غبار محافظتی ندارند. در واقع اگر درایوی که ساخته‌اید را دائما با خود جابجا می‌کنید باید حواستان باشد تا در معرض رطوبت، آب و یا گرد و خاک قرار نگیرد.

اما درایوهایی مانند SanDisk Extreme Portable و بسیاری از هم رده‌های دیگرش در عایق‌بندی خوبی در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار بهره می‌برند. برای مثال همین درایو سن‌دیسک از استاندارد IP55 بهره می‌برد که به معنی مقاومت درایو در برابر عمق کم فشار آب و همچنین گرد و غبار خواهد بود.

بنابراین اگر به طور خلاصه بگوییم با ساخت SSD اکسترنال سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت خودتان می‌توانید با قیمتی مشابه مدل‌های شرکتی، به عملکرد بالاتری دست پیدا کنید. اگر به دنبال ظرفیت ذخیره‌سازی بالا هستید با ساخت چنین درایوی می‌توانید به طور محسوسی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. اگر هم سرعت بالا برایتان ملاک است به سراغ قاب‌هایی بروید که از پورت‌های سریع USB 3 Gen2 بهره می‌برند.

چگونه یک SSD سریع، با ظرفیت بالا و ارزان قیمت بسازید

در صورتی که قصد جابجایی مداوم درایو را داشته باشید توصیه می‌کنیم به سراغ اس‌اس‌دی‌های اکسترنال شرکتی و آماده بروید تا در برابر شرایط آب و هوایی و همچنین نفوذ گرد و غبار مقاومت خوبی داشته باشند.

در هر صورت، اگر از درایو خود صرفا برای انباشته کردن فایل‌هایتان استفاده نمی‌کنید، بهتر است هارد دیسک پرتابل قدیمی خود را به یک اس‌اس‌دی اکسترنال ارتقا دهید. قیمت این نوع از اس‌اس‌دی‌ها به طور محسوسی کاهش یافته و ظرفیت ذخیره‌سازی آنها نیز بالاتر رفته است. علاوه بر این دیگر نیازی نیست نگران افتادن هارد و یا وارد آمدن ضربه به آن باشید. این اتفاقات به راحتی می‌توانند باعث از بین رفتن اطلاعات مهم شما شوند!

منبع: tomshardware

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *