نقد و بررسی

بررسی نوت‌بوک MSI P65 Creator 8RE

بررسی نوت‌بوک MSI P65 Creator 8RE

مقدمه

اگر از علاقمندان نوت‌بوک‌‌های ام اس آی هستید، تا پیش از سال 2015 میلادی، برای انتخاب نوت‌بوک قدرتمند مجبور بودید به سمت لپ‌تاپ‌های گیمینگ و ورک استیشن MSI بروید. هر دو سری گیمینگ و ورک استیشن MSI، مخصوص کاربرهای خاصی هستند و ظاهر جذابی دارند. با این حال، برخی از افراد خواهان لپ‌تاپ شیک‌تر، لوکس‌تر و فارغ از استایل گیمینگ هستند. به همین منظور، در سال 2015 میلادی، MSI سری Prestige را با پردازنده‌های قدرتمند نسل 5 معرفی کرد که به عنوان مثال می‌توان به MSI PE60 2QD اشاره کرد. سری پرستیژ، همان‌طور که از نامش پیداست، برای افرادی طراحی شده است که به نوت‌بوک‌های با پرستیژ علاقه دارند. طی این چند سال، نوت‌بوک‌های پرستیژ تغییرات ظاهری بسیار خوبی به خود دیده و تکامل یافته اند. سال 2018 میلادی، MSI سری Creation را برای برخی از مادربوردها و نوت‌بوک‌های خود معرفی کرد. سری Creation محصولاتی بسیار قدرتمند برای افرادی طراحی شده است که قصد دارند به تولید محتواهای خلاقانه تصویری و ویدئویی بپردازند و از نرم افزارهای حرفه‌ای سه بعدی، ویرایش عکس، واقعیت مجازی، ویرایش ویدئو و غیره مانند After Effect، Maya، MAGIX ACID Pro و Cinema 4D استفاده می‌کنند. MSI P65 Creation 8RE نوت‌بوک با بهتر است بگوییم الترابوک مورد بحث امروز ماست.

مشخصات فنی

ابتدا مشخصات فنی MSI P65 Creator 8RE را با هم مرور می‌کنیم:

  • پردازنده مرکزی: Intel Core i7 8750H
  • پردازنده گرافیکی: Nvidia Geforce GTX 1060 With Max-Q Design 6GB GDDR5
  • حافظه رم: 16 گیگابایت حافظه‌‌ DDR4 با فرکانس 2666 مگاهرتز
  • حافظه رم قابل پشتیبانی: 32 گیگابایت حافظه‌‌ DDR4 تا فرکانس 2666 مگاهرتز
  • پورت SATA 3.0 6GB/s: ندارد
  • پورت M.2: دو عدد با قابلیت پشتیبانی از اس‌اس‌دی M.2 PCIe NVMe و M.2 SATA III
  • پشتیبانی از NVMe: بله
  • پشتیبانی از Optane: بله
  • صفحه نمایش: 15.6 اینچ
  • نوع پنل صفحه نمایش: IPS
  • ارتباطات شبکه: یک پورت لن 10/100/1000 مگابیت، شبکه بی‌سیم 802.11ac
  • پورت‌های USB پنل جلو: چهار پورت USB 2.0 Type-A | چهار پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A | یک پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C
  • بلوتوث: نسخه 5
  • پورت‌های USB: سه پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A، یک پورت  USB 3.2 Gen 1 Type-C
  • اسپیکر: 2 اسپیکر 2 وات
  • باتری: 4 سلولی با توان 82 وات ساعت از نوع لیتیوم پلیمری

بسته‌‎بندی

بسته‌بندی P65 Creator با نوت‌بوک‌های سری گیمینگ مانند GE کمی متفاوت است. این دستگاه داخل یک جعبه‌ی بسیار ظریف، شیک و مستحکم به رنگ سفید، و بعد از آن درون یک کارتن برای محافظت بیشتر قرار گرفته است. محتویات بسته‌بندی این دستگاه نیز شامل چندین دفترچه راهنما و آداپتور برق است.

آداپتور این دستگاه کاملا مشابه با نمونه‌ی بکار رفته در دستگاهی مانند GE62 ام اس آی است که وظیفه‌ی تامین توان 6700HQ و GTX970M را بر عهده داشت. با گذشت چند سال از روند تولید تراشه‌های مختلف، همین آداپتور 150 واتی مسئول تامین توان 8750H و GTX 1060 Max-Q را بر عهده دارد. این موضوع نشان می‌دهد که در کنار قدرت بسیار بالای P65 Creator نسبت به دستگاه‌های قدرتمند گذشته‌ی MSI، توان مصرفی کاملا کنترل شده و با توجه به ابعاد و ظرافت این دستگاه، حرارت تولیدی نیز کمتر شده است. آداپتور 150 واتی بزرگ P65 Creator ساخت کمپانی Delta Electronics، از کمپانی‌های مطرح منابع تغذیه است. ولتاژ خروجی این دستگاه 19.5 ولت با آمپراژ 7.7 آمپر است که قادر به تامین توان 150 وات است.

نگاه نزدیک

MSI P65 Creator 8RE را می‌توان یک نوت‌بوک بسیار زیبا دانست. یکی از دلایل این موضوع، طراحی باریک و صفحه نمایش با حاشیه بسیار اندک است. سری پرستیژ معمولا در رنگ‌های سفید، نقره‌ای و خاکستری در دسترس هستند. این رنگ بندی، برخلاف سری گیمینگ با رنگ‌های اصلی مشکی و قرمز است تا در کنار ابعاد کوچک، لوکس‌تر به نظر رسد.

P65 Creator 8RE دارای بدنه باریکی است و بیشترین قطر آن در هنگام بسته بودن به 18 میلیمتر می‌رسد. با وزن 1.88 کیلوگرمی و سخت افزار بسیار قدرتمند، P65 به یکی از گزینه‌های جذاب برای افرادی است که نیاز به دستگاه سبک، قدرتمند و جمع و جور دارند.

با وجود وزن پایین P65 Creator، جنس بدنه از فلز آلومینیوم است. آلومینیومی بودن بدنه علاوه بر انتقال حرارت بهتر، به دلیل جنس محکم، حس بهتری به کاربران القا می‌کند. بدنه این لپ تاپ تا 180 درجه باز می‌شود اما پس از رها کردن، چند درجه برمی‌گردد.

MSI، ورودی هوا این لپ تاپ را در قسمت بالا و پایین در نظر گرفته است. فن‌های بکار رفته در سیستم خنک کننده، جریان هوا را به طرفین و پشت لپ تاپ هدایت می‌کند. خوشبختانه، MSI در بحث تهویه صحیح همیشه به این موارد دقت می‌کند. برخلاف MSI، برخی از سازندگان خروجی جریان هوا را در قسمت زیر تعیین می‌کنند.

 P65 Creator دارای 3 پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A و 1 پورت USB 3.2 Gen 1 Type-C است که در طرفین دستگاه قرار گرفته اند. علاوه بر پورت‌های USB، سمت چپ دارای 2 جک 3.5 میلیمتری با روکش طلا (انتقال بهتر سیگنال صوتی) و یک پورت لن است. سمت راست نیز جدا از پورت‌های USB، دارای 2 خروجی تصویر HDMI و Mini DisplayPort می‌باشد. ورودی برق لپ تاپ نیز در سمت چپ قرار دارد.

P65 Creator دارای کیبورد 84 دکمه‌ای است، بدین معنا که نام‌پد از آن حذف شده است. کلیدهای این کیبورد در مقایسه با کلید‌های سری GE بزرگتر هستند و البته خبری از صفحه کلید SteelSeries در سری پرستیژ نیست. کلیدهای SteelSeries مختص به نوت‌بوک‌های گیمینگ ام‌اس‌آی است. با این حال، با توجه به قیمت بالای P65 Creator، انتظار صفحه کلید بسیار راحت SteelSeries را حتی بدون نورپردازی RGB داشتیم. دکمه‌ی بیضی شکل پاور نیز در قسمت بالا و وسط، برای حفظ ظاهر نوت‌بوک قرار گرفته است. LED کنار این دکمه به رنگ سفید (روشن شدن لپ‌تاپ) و نارنجی (استفاده از GPU اصلی) در خواهد آمد.

اما جدا از کیبورد، P65 Creator تاچ پد بسیار خوب و دقیقی دارد. این تاچ پد در مقایسه با سایر تاچ‌پدها، مقداری عریض‌تر است و با فشردن دکمه‌های راست کلیک و چپ کلیک، لغزشی از تاچ‌پد حس نمی‌کنید. در کنار تاچ‌پد کارآمد، MSI سنسور اثر انگشت نیز در همین مکان در نظر گرفته است تا امنیت دستگاه بالا رفته  و هر کسی به محتوای این لپ‌تاپ ارزشمند دسترسی نداشته باشد. اما مکان این سنسور نامناسب است. در حقیقت، با قرار گرفتن این سنسور در محدوده‌ی تاچ‌پد، بخشی از تاچ از دست رفته است.

برچسب حاوی مشخصات اصلی نیز در سمت راست تاچ‌پد قرار گرفته است. ویژگی‌هایی که در این MSI بر آنها تاکید دارد شامل پنل IPS با لبه‌های باریک، تکنولوژی True Color و رنگ‌های نزدیک به محدوده‌ی 100% sRGB، باتری قدرتمند با قابلیت بهره‌وری 9 ساعته، سیستم خنک‌کننده CoolerBoost Trinity، بسیار سبک با وزن 1.8 کیلوگرم، سنسور اثر انگشت، سیستم صوتی با نرم افزار Nahimic 3 و خروجی تصویر HDMI است. برچسب نشان دهنده‌ی حضور پردازنده Core i7 نسل هشتم نیز در این قسمت دیده می‌شود.

P65 Creator دارای صفحه نمایش 15.6 اینچی مجهز به پنل IPS و لبه‌های باریک از طرفین است. یکی از مواردی سازندگان سعی می‌کنند در نوت‌بوک‌های جدید آن را رعایت کنند، همین حاشیه کم صفحه نمایش از طرفین است. این موضوع علاوه بر زیبایی، امکان بکارگیری صفحه نمایش بزرگتر را بدون افزایش ابعاد امکان‌پذیر می‌سازد. صفحه نمایش P65 Creator یکی از بهترین صفحه نمایش‌هایی است که تجربه می‌کنید. علاوه بر حفظ رنگ در هر زاویه‌ای، رنگ‌ها در این صفحه نمایش بسیار زنده و دقیق نمایش داده می‌شوند. در کنار صفحه نمایش باکیفیت، نرم افزار MSI True Color نیز امکان اعمال تنظیمات بسیار را فراهم می‌سازد. این نرم افزار دارای چندین پروفایل پیش‌فرض برای حالت‌های مختلف اعم از Office، sRGB، Gaming و غیره است. بالای صفحه نمایش وب‌کم به همراه LED وضعیت و دو میکروفون برای صدا استریو تعبیه شده است. LED وضعیت، زمانیکه برنامه‌ای در حال استفاده از وبکم باشد، به رنگ قرمز درآمده و به صورت چشمک زن عمل می‌کند.

با توجه به ضخامت کم صفحه نمایش، MSI در کنار فلزی بودن بدنه، قسمت صفحه نمایش را لبه دار و یکپارچه طراحی کرده است که مقاومت آن افزایش یابد. با این وجود، در صورت باز کردن بدنه از لبه‌ها، بدنه کمی موج برمی‌دارد و توصیه می‌کنیم صفحه نمایش را از همان وسط وسط باز کنید.

پس از باز کردن کامل لپ‌تاپ، سیستم خنک کننده و قطعات آن قابل مشاهده است. در حقیقت، قطعات اصلی زیر کیبورد قرار دارند. سیستم خنک کننده‌ای که MSI برای این نوت‌بوک در نظر گرفته است، دارای 4 لوله‌ی انتقال حرارت با طول و قطر متفاوت است. لوله‌های انتقال حرارت به طور مستقیم با CPU و GPU و در نهایت بخش مهم و حیاتی VRM ارتباط دارند و حرارت را از آنها دفع دریافت کرده تا در نهایت حرارت تولیدی توسط 3 فن با سرعت چرخش بیش از 5000 دور در دقیقه دفع گردد. یکی از نکات منفی این دستگاه، دسترسی سخت به قطعات برای ارتقا است. برای این کار، پس از باز کردن نوت‌بوک، باید بعضی از کابل‌ها را جدا کرده و دستگاه را کاملا باز کنید زیرا قطعات سخت افزاری اصلی زیر کیبورد قرار دارد!

نوت‌بوک MSI P65 Creator 8RE به پردازنده‌ی INTEL Core i7 8750H با اسم رمز Coffee Lake، به 6 هسته‌ی واقعی و 12 رشته‌ی پردازشی مجهز است. این پردازنده دارای 9 مگابایت حافظه کش سطح 3، فرکانس پایه 2.2 گیگاهرتز و توربو 4.1 گیگاهرتز است که با این مشخصات، تنها کمی ضعیفتر از پردازنده‌ی قدرتمند دسکتاپ i7-8700K است و حتی i7-7700K در کلاس i7-8750H قرار نمی‌گیرد. این سی پی یو دارای توان طراحی حرارتی 45 وات است که برای یک پردازنده موبایل رقم بالایی می‌باشد. با توان بسیار بالای پردازشی که i7-8750H دارد، ایده آل برای انواع برنامه‌های حرفه‌ای به نظر می‌رسد. چیپست اصلی بکار رفته در این لپ‌تاپ نیز HM370 است.

P65 Creator دارای 3 نسخه می‌باشد که نسخه‌ی مورد بحث ما، 8RE، دارای کارت گرافیک GTX 1060 With Max-Q Design است. دو نسخه‌ی 8RD و 8RF نیز به ترتیب دارای کارت گرافیک GTX 1050 Ti و GTX 1070 With Max-Q Design هستند. نسخه‌ی Max-Q Design کارت گرافیک GTX 1060 کمی از GTX 1060M ضعیفتر است و تعادل بهتری بین کارایی، توان مصرفی و حرارت دارد. این نسخه، برای دستگا‌ه‌هایی مناسب است که ابعاد باریکی دارند و امکان بکارگیری سیستم خنک کننده قوی در آنها نیست. در برخی دیگر از نوت‌بوک‌ها مانند سری GE که ابعاد بزرگتر و سیستم خنک کننده قویتری دارند، ام اس آی از نسخه‌ی GTX 1060M استفاده می‌کند. این موضوع در مورد GTX 1070 و GTX 1080 نیز صدق می‌کند.

P65 Creator 8RE دارای 2 ماژول رم DDR4 با ظرفیت 8 گیگابایت و فرکانس 2666 مگاهرتز است. این امکان وجود دارد تا به جای 2 ماژول 8 گیگابایتی از دو ماژول 16 گیگابایتی استفاده نمود. 16 گیگابایت حافظه DDR4 برای نوت‌بوکی که قیمت بسیار بالایی دارد و برای کارهای حرفه‌ای طراحی شده است، ناکافی به‌نظر می‌رسد.

P65 Creator با توجه به کاربری که دارد، از هارددیسک‌های کند 2.5 اینچی پشتیبانی نمی‌کند. در عوض دارای 2 پورت M.2 است که یکی از آنها تنها از اس‌اس‌دی PCIe اما پورت از هر دو نوع PCIe و ساتا پشتیبانی می‌کند. به طور پیش‌فرض، یک اس‌اس‌دی 512 گیگابایتی NVMe ساخت شرکت کینگستون روی این دستگاه نصب شده است. اس‌اس‌دی حجیم این دستگاه پذیرای حجم اطلاعاتی بالایی برای نرم‌افزارهای حرفه‌ای خواهد بود.

شبکه‌ی بی‌سیم این دستگاه نیز توسط کارت شبکه بی‌سیم رده‌بالای اینتل، Intel Wireless-AC 9560NGW با استاندارد 802.11ac تامین می‌شود. این کارت شبکه، در 2 باند 2.4 و 5 گیگاهرتز می‌تواند به فعالیت بپردازد و سرعت انتقال اطلاعات آن به 1.73 گیگابیت بر ثانیه قابل افزایش است. علاوه بر ارتباط بی‌سیم، بلوتوث نسخه‌ 5 از دیگر امکانات 9560NGW می‌باشد.

با توجه به کلاس کاری این لپ‌تاپ‌، MSI اسپیکرهای Dynaudio را برای این دستگاه در نظر نگرفته است و تنها به 2 اسپیکر 2 وات معمولی بسنده کرده است. اما بازهم به دلیل قیمت بالای این دستگاه، انتظار حضور این اسپیکرهای قدرتمند را داشتیم. اسپیکرهای این دستگاه در قسمت پایین و طرفین آن قرار گرفته است. اما می‌توان از نرم افزار Nahimic 3 برای افزایش کیفیت و افزودن افکت به صدا در حالت‌های مختلف استفاده نمود.

باتری این دستگاه نیز یک نمونه‌ی 80.25 وات ساعتی بسیار قدرتمند لیتیوم پلیمری و ساخت شرکت تایوانی صنایع Getac Technology است.

تست و کارایی

در قسمت تست و کارایی به مقایسه این دستگاه با چند کامپیوتر کوچک قدرتمند و 2 پردازنده قدرتمند دسکتاپ می‌پردازیم.

لیست نرم افزارهای تست شده نیز به شرح زیر است:

  • CPU-Z 1.88.0 x64
  • Aida 64 Extreme v5.99.4900
  • 3DMark 11 Advanced Edition
  • 3DMark 13 Firestrike v1.1
  • Cinebench R15
  • Furmark 1.19
  • Prime 95
  • CrystalDiskMark 6.0.2 x64

ابتدا مشخصات دستگاه را از طریق نرم افزار CPU-Z مشاهده می‌کنید:

CrystalDiskMark

یکی از نرم‌افزارهای محبوب و معروف در زمینه‌ی تست انواع ذخیره‌سازها است. این تست، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را در حالت مختلف ترتیبی و تصادفی در صف‌های مختلف بررسی می‌کند. نتایج این تست بر حسب MB/s است اما بر اساس IOPS نیز قابل مشاهده است.

شاید سرعت خواندن 1600MB/s برای یک اس‌اس‌دی NVMe کمی پایین به‌نظر رسد اما، سرعت حالت‌های دیگر را به راحتی می‌توان با یک اس‌اس‌دی Western Digital Black SN750 مقایسه کرد.

AIDA64 EXTREME

نرم افزار AIDA64 EXTREME در گذشته با نام EVEREST شناخته می‌شد. آیدا 64 کاملترین برنامه تست حافظه رم و کش سی پی یو است و بنچمارک‌های متعدد برای تست پردازنده و بنچمارک‌های دیگری مانند GPGPU برای محاسبه قدرت خام سی پی یو و تراشه گرافیکی دارد. Cachmem، همانطور که از نامش پیداست، به تست حافظه کش و رم سیستم می‌پردازد و مهمترین قسمت AIDA64 EXTREME نام دارد.

AIDA64 Extreme - Memory

MB/s (Higher is Better)

AIDA64 Extreme - Memory

Nanoseconds (Lower is Better)

3DMark11

کمپانی Futuremark معروفترین کمپانی در ساخت نرم افزارهای تست و بنچمارک 3 بعدی است. سال 2011 میلادی، اولین 3DMark این کمپانی با نام 3DMark11 بر مبنای API دایرکت ایکس نسخه 11 ام عرضه شد. 3DMark11 هنوز هم به عنوان بنچمارکی با قابلیت اعمال فشار مضاعف به سی پی یو و کارت گرافیک یاد می‌شود.

3DMark 11 - Performance

Score (Higher is Better)

گرچه i7 8750H بسیار قویتر از i7 7700K است اما، در تست CPU بنچمارک‌های شرکت Futuremark، کارایی پردازنده نیز تاثیر گذار است. با این حال، در مقایسه‌ای بهتر بین i7 8750H و i7 8700، اختلاف کارایی کمتر از 10 درصد است.

3DMark 2013 – Fire Strike

2 سال پس از عرضه‌ی 3DMark11، نسخه‌ی جدید 3DMark با نام 3DMark 2013 بر مبنای API دایرکت ایکس 11 (DirectX 11) معرفی شد. 3DMark 2013 به لحاظ ساخت، کاملا با نسخه‌های پیشین خود متفاوت است. این نسخه در ابتدا شامل بنچمارک‌های Sky Driver ،Ice Storm و Fire Strike بود که بعدا Time Spy  با API دایرکت ایکس 12 به آن اضافه شد.

3DMark 13 - Performance

Score (Higher is Better)

تست فایراسترایک را می‌توان دقیق‌تر دانست. در این تست، اختلاف 8750H و 8700 به 20 درصد می‌رسد. به عبارت دیگر، 8750H قدرتی تقریبا برابر با 5 هسته‌ی 8700 را فراهم می‌کند.

Graphics Score

برای سهولت در مقایسه نتایج تراشه‌های گرافیکی، آنها را جدا کرده و در چارت جداگانه‌ای آورده ایم. در کنار تست گرافیکی دو بنچمارک 3DMark11 و 3DMark13، از نتایج تست گرافیکی OpenGL بنچمارک Cinebench R15 نیز استفاده کردیم.

Graphics Score

MB/s (Higher is Better)

طبقه نتایج، GTX 1060 Max-Q به هیچ عنوان قابل مقایسه با تراشه‌های گرافیکی مجتمع اینتل حتی Iris Plus 655 نیست.

CPU-Z Benchmark

CPUID حدود 2 سال است که بنچمارک کوچکی را در نرم افزار CPU-Z خود قرار داده است. CPU-Z Benchmark دارای 2 تست تک رشته (Single-Thread) و چند رشته (Multi-Thread) برای ارزیابی پردازنده‌ها است و در هر نسخه، امتیاز تعدادی از پردازنده‌ها به عنوان پیش‌فرض برای مقایسه در نظر گرفته شده است.

CPU-Z Benchmark

Score (Higher is Better)

Cinebench R15

نرم افزار Cinebench بر اساس نرم افزار Cinema 4D شرکت Maxon است که در ساخت فیلم‌هایی مانند مرد آهنی بکار گرفته شده است. این ترم دارای 2 تست تک رشته و چند رشته‌ای هست که به رندر یک تصویر با تعداد بسیار زیادی از چند ضلعی‌ها می‌پردازد. این تست در حالت چند رشته‌ای می‌تواند به عنوان تست استرس نیز مورد استفاده قرار گیرد.

Cinebench R15

Score (Higher is Better)

WinRAR

WinRAR نیازی به معرفی ندارد. نرم افزار محبوبی که بر روی کامپیوتر اکثر ما نصب است. WinRAR قویترین نرم افزار فشرده سازی فایل‌ها است که از قابلیت مالتی ترد (Multi-Thread) یا چند رشته‌ای نیز پشتیبانی می‌کند. این نرم فزار دارای بنچمارکی در درون خود است تا کارایی سیستم را از نظر معیارهای خود بسنجد.

WinRAR

KB/s (Higher is Better)

دمای کاری

در این بخش به ثبت دمای CPU و GPU خواهیم پرداخت. این قسمت برای پردازنده شامل ثبت دما در  2 تست Prime 95 و Cinebench R15 است. پرایم 95 را می‌توان سنگینترین نرم افزار تست استرس پردازنده نامید و دماهایی که گزارش می‌کند، اختلاف قابل توجهی با دمای ثبت شده در بازی‌ها و حتی نرم افزارهای گرافیکی دارد.Cinebench R15 نیز یکی کاربردهای پرشمار این روزها را نشان می‌دهد و پردازنده را تحت فشار بالایی قرار می‌دهد. برای ثبت دمای GPU نیز از نرم افزار Furmark با رزولیشن FHD استفاده کردیم. تست‌های یاد شده به مدت 15 دقیقه اجرا خواهند شد.

CPU Temperature

Load Temperature - Degrees Celsius (Lower is Better)

GPU Temperature

Load Temperature - Degrees Celsius (Lower is Better)

دمای پردازنده کمی بالاست اما بهرحال با توجه به نوع پردازنده و ابعاد دستگاه، به سختی می‌توان انتظار نتیجه بهتری داشت. در مورد GPU دما در سطح خوبی قرار دارد.

نتیجه گیری

MSI P65 Creator 8RE یکی از نوت‌بوک‌های بسیار قدرتمند ام‌اس‌آی به شمار می‌رود. کارایی پردازشی اصلی و گرافیکی این دستگاه به حدی بالاست که به راحتی می‌تواند تمام پردازش‌های سنگین نرم‌افزارهای حرفه‌ای را انجام دهد. 6 هسته، 12 رشته، 9 مگابایت کش، فرکانس 4.1 گیگاهرتز و یک تراشه گرافیکی با قدرت 4 ترافلاپس، برای انجام هر کاری، حتی گیمینک، کافی است. حافظه 16 گیگابایتی این دستگاه بد نیست اما انتظار داشتیم با حافظه رم 32 گیگابایتی، خیال کاربران از بابت حافظه رم کاملا راحت است. ضمن اینکه، نرم افزار‌های حرفه‌ای بسیار به حافظه رم وابسته هستند و به راحتی از 32 گیگابایت فضای رم استقبال می‌کنند.  اس‌اس‌دی 512 گیگابایی حجیم این دستگاه نیز کاملا مناسب برای مصارف حرفه‌ای است. صفحه نمایش بسیار خوب، سیستم خنک کننده کارآمد، تاچ‌پد راحت همراه با اثرانگشت، بدنه فلزی، باریک، سبک و نرم‌افزارهای کاربردی مانند True Color و Nahimic 3، از دیگر نکات مثبت P65 Creator 8RE است. از نکات منفی این دستگاه می‌توان به میزان حافظه رم، نبود کیبورد SteelSeries، مکان نامناسب سنسور انگشت، کمی ضعیف بودن بدنه در برابر خمیدگی و قیمت بالا اشاره کرد.

ویژگی‌های مثبت

  • پردازنده شش هسته‌ای i7 8750H
  • کارت گرافیک GTX 1060 Max-Q با 6 گیگابایت حافظه گرافیکی
  • اس‌اس‌دی 512 گیگابایتی PCIe NVMe
  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا
  • وزن کمتر از 2 کیلوگرم
  • بدنه تقریبا تمام فلزی
  • ضخامت کمتر از 2 سانتی‌متر
  • صفحه نمایش با کیفیت 15.6” IPS با حاشیه کم
  • برنامه‌های کاربردی خصوصا MSI True Color

ویژگی‌های منفی

  • حافظه رم ناکافی با توجه به قیمت
  • کیبورد نه چندان جذاب در مقایسه با برخی از تولیدات رده بالای MSI
  • مکان نامناسب سنسور اثر انگشت
  • ضعیف بودن بدنه در برابر خمیدگی
  • پورت های ارتباطی معمولی با توجه به رد‌ه محصول
  • قیمت بالا

نوت‌بوک MSI P65 Creator 8RE در بخش ” طراحی ” و ” کارایی ” بیشترین نمره را به خود اختصاص داد. با توجه نتیجه گیری نهایی، این دستگاه نشان ” Design Award ” و ” Performance Award ” را دریافت می‌کند.

بررسی نوت‌بوک MSI P65 Creator 8RE

امتیازها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *