تکنولوژی, سخت‌افزار

نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال منتشر شد

نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال منتشر شد

با توجه به جدیدترین اطلاعات ارائه شده توسط کمپانی وسترن دیجیتال می‌توانیم به آخرین رویکردها، اولویت‌ها، استراتژی و نقشه راه تقریبا تمامی بخش‌های این تولیدکننده بزرگ انواع ابزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات دسترسی داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم موارد برجسته و مهم‌تر را به شما ارائه دهیم تا ببینید در آینده وسترن دیجیتال به چه سمت و سویی خواهد رفت.

فناوری هارد دیسک: ضبط اطلاعات با کمک انرژی

فناوری توسعه هارد دیسک وسترن دیجیتال در چند حوزه مختلف پیشرفت داشته تا این کمپانی بتواند در آینده‌ای نزدیک هارد دیسک‌های سازمانی با ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات بالا و توانمندتری را به بازار عرضه کند. به‌کارگیری هلیوم در هارد دیسک‌ها به یک فناوری قدیمی تبدیل شده و اکثر هارد دیسک‌های بالاتر از 10 ترابایت وسترن دیجیتال در حال حاضر از این فناوری استفاده می‌کنند.

اخیرا یک فناوری جدید تحت عنوان ضبط مغناطیسی با کمک گرما یا به طور اختصار HAMR و ضبط مغناطیسی با کمک اشعه مایکروویو یا MAMR نیز توسعه یافته‌اند که هر دو به عنوان زیرمجموعه فناوری کلی ضبط اطلاعات با کمک انرژی جای می‌گیرند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط وسترن دیجیتال، این کمپانی تنها چند سال تا توسعه فناوری اختصاص خود در دو حوزه HAMR و MAMR فاصله داشته اما با این حال، هارد دیسک‌های نسل جدید وسترن دیجیتال با فناوری‌های جدید و هم‌سو با این دو حوزه به بازار عرضه خواهند شد.

نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال منتشر شد

امسال وسترن دیجیتال در تلاش است تا هارد دیسک‌های سازمانی جدید خود با ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات بسیار بالا را که نخستین بار در سال گذشته رونمایی شدند، به زودی روانه بازار کند. این هارد دیسک‌ها شامل دو مدل Ultrastar DC HC550 با ظرفیت ذخیره‌سازی 16 و 18 ترابایت و Ultrastar DC HC640 با ظرفیت 20 ترابایتی می‌شود. این درایوها از فناوری ضبط مغناطیسی هم‌پوشان یا SMR بهره می‌برند.

این سه هارد دیسک سازمانی جدید از فناوری ضبط اطلاعات با کمک انرژی بهره خواهند برد که وسترن دیجیتال نام این فناوری را ePMR گذاشته است. اگرچه این فناوری هنوز در اول راه قرار دارد اما به هر حال وسترن دیجیتال قدم‌های آغازین برای ورود به حوزه MAMR را برداشته است. با توجه به نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال، به نظر می‌رسد این کمپانی قصد دارد تا چند سال آینده از همین فناوری ePMR استفاده نموده و در نهایت به طور کامل دو تکنولوژی HAMR و MAMR را در هارد دیسک‌های خود به‌کار گیرد.

نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال منتشر شد

علاوه بر این، فناوری مربوط به قرارگیری هد موجود در هارد دیسک‌ها نیز پیشرفت کرده است. نسل جدید هارد دیسک‌های سازمانی ظرفیت بالای وسترن دیجیتال نخستین محصولاتی هستند که از یک هد سه مرحله‌ای بهره می‌برند که جستجوی سریع‌تر و دقیق‌تر اطلاعات را به همراه دارد. در واقع این هدها انگار از یک بازو و چند مفصل اضافی برخوردارند که البته نباید با هارد دیسک‌هایی که به چند هد مجهز هستند اشتباه گرفته شوند.

نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال منتشر شد

سیگیت یکی از مشهورترین کمپانی‌های تولیدکننده هارد دیسک‌های مجهز به دو هد محسوب می‌شود که ادعا کرده طراحی مبتنی بر دو یا چند هد می‌تواند به طور محسوسی IOPS/TB را افزایش دهد. البته وسترن دیجیتال نیز در این زمینه فعالیتش را آغاز نموده اما متاسفانه در نقشه راه خود هیچ اطلاعاتی را در این خصوص منتشر نکرده است.

حافظه‌های 3D NAND: افزایش قیمت و تعداد لایه‌ها

بخش حافظه‌های فلش وسترن دیجیتال بیشتر بر روی ارائه بهبودهای جزیی متمرکز شده و ظاهرا فعلا قصد ندارد تکنولوژی مهم و کاملا نوینی را به بازار معرفی کند. قیمت‌ پایین حافظه‌های فلش در سال 2018 و 2019 باعث شد تا وسترن دیجیتال و رقبایش به آرامی از حافظه‌های 64 لایه‌ای به انواع جدیدتر 96 لایه‌ای جابجا شوند. به نظر می‌رسد این کمپانی در سیاست‌های جدید خود قصد دارد هزینه‌های مربوط به جابجایی در نسل حافظه‌ها را کاهش دهد.

نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال منتشر شد

میزان تقاضا برای حافظه‌های فلش رو به افزایش بوده و براساس پیش‌بینی‌ها در سال جاری از میزان عرضه نیز فراتر خواهد رفت. انتظار می‌رود وسترن دیجیتال با به‌کارگیری حافظه‌های BiCS5 سامسونگ کارایی ذخیره‌سازهای مبتنی بر حافظه فلش خود را ارتقا بدهد.

وسترن دیجیتال و کیوکسیا کارخانه جدید خود تحت عنوان K1 را در منطقه کیتاکامی ژاپن راه‌اندازی کرده‌اند. اما وسترن دیجیتال فعلا از توان تولیدی این کارخانه برای افزایش میزان تولید حافظه‌های فلش استفاده نخواهد کرد و این مجموعه جدید صرفا نقشی کمکی برای به‌کارگیری هر چه سریع‌تر حافظه‌های BiCS5 در سایر کارخانجات این کمپانی را ایفا خواهد نمود.

پنجمین نسل از حافظه‌های BiCS 3D NAND وسترن دیجیتال و کیوکسیا از طراحی 112 لایه‌ای برخوردار بوده و به صورت رسمی معرفی شد. این حافظه‌های فلش نسبت به انواع 96 لایه‌ای، 16 درصد افزایش در تعداد لایه‌ها را نشان می‌دهند. این دو کمپانی تولید محدود محصولات مبتنی بر حافظه‌های BiCS5 را آغاز نموده‌اند اما به هر حال انتظار می‌رود تولید انبوه بخش اعظمی از این محصولات از نیمه دوم سال جاری آغاز شود.

ذخیره‌سازی در رده مصرفی: WD BLACK برای گیمرها

استراتژی وسترن دیجیتال برای رده مصرفی ظاهرا مانند همیشه بوده و تغییر خاصی نداشته است. قرار نیست اتفاق جدیدی برای محصولات ساتا رخ دهد و درایوهای NVMe این شرکت نیز فعلا بهبود خاصی را تجربه نمی‌کنند. در واقع تغییرات اساسی زمانی رخ می‌دهند که این درایوها به رابط اتصال سریع PCIe 4.0 ارتقا پیدا کنند که هنوز وسترن دیجیتال در خصوص آن صحبتی نکرده است.

اما در این بین یک استثناء نیز وجود دارد، وسترن دیجیتال قرار است تمرکز بیشتری بر روی گیمرها داشته باشد. در واقع این کمپانی گیمرها را به عنوان بخشی از بازار مصرفی می‌بیند که به دنبال محصولات رده بالا بوده و نسبت به قیمت حساسیت کمتری دارند. گیمرها بدون شک یکی از بزرگترین بخش‌های بازار مصرفی هستند که با توجه به افزایش حجم بازی‌های جدید به ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بالاتر نیاز مبرمی دارند.

نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال منتشر شد

وسترن دیجیتال در حال حاضر طیف گسترده‌ای از محصولات گیمینگ را تحت برند WD Black در دسترس گیمرها قرار داده است. اس‌اس‌دی SN750 NVMe و تمام درایوهای اکسترنالی که وسترن دیجیتال به طور ویژه برای گیمرها عرضه کرده اکنون از طراحی جدید WD_BLACK  و جذاب‌تری بهره می‌برند.

نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال منتشر شد

سه درایو اکسترنال WD_BLACK به همراه یک اس‌اس‌دی اینترنال NVMe و چند نسخه متفاوت از درایوهای مختلف در حال حاضر در سری بلک عرضه شده‌اند. وسترن دیجیتال هم اکنون گزینه‌های خوبی برای گیمرهای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها دارد که کاربران با استفاده از آنها می‌توانند به عملکرد بالایی دسترسی داشته باشند. با توجه به اینکه کنسول‌های بازی نسل جدید امسال عرضه خواهند شد، وسترن دیجیتال این محصولات را به تنهایی یکی از فرصت‌های بزرگ سال جاری می‌بیند.

عکس

ذخیره‌سازی در دیتاسنتر: آماده شدن برای فناوری SMR

اس‌اس‌دی‌ها به عنوان مهمترین و سودده‌ترین بخش از محصولات وسترن دیجیتال در حوزه دیتاسنتر و ذخیره‌سازی اطلاعات سازمانی به حساب می‌آیند، اما اگر میزان فروش محصولات این کمپانی را براساس بیت‌های فروخته شده ارزیابی کنیم، هارد دیسک‌های ظرفیت بالای وسترن دیجیتال همچنان با اختلاف زیادی در رتبه نخست قرار می‌گیرند. هر دو بازار مذکور رشد بسیار مناسبی را تجربه می‌کنند اما به نظر می‌رسد هارد دیسک‌هایی با ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات بالا نیز به این سادگی از رقابت کنار نخواهند رفت.

نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال منتشر شد

بخش تحقیق و توسعه هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال تقریبا به صورت اختصاصی بر روی مشتریان سازمانی و دیتاسنترها تمرکز نموده است. این در حالیست که چنین تمرکزی را در بخش حافظه‌های فلش این کمپانی نمی‌توان دید. در واقع حتی در خصوص حافظه‌های NAND نیز وسترن دیجیتال ترجیح می‌دهد بخش اعظمی از محصولاتش را در بازار سرور و دیتاسنترها به فروش برساند.

در حال حاضر، سهم بازار وسترن دیجیتال از اس‌اس‌دی‌های سازمانی زیر 10 درصد است و این کمپانی در سه‌ماهه قبلی تنها توانست مقداری بسیار کمی این عدد را افزایش دهد. این رشد کم البته به علت وجود مشکلاتی در زنجیره تامین اجزای مورد نیاز محصولات مبتنی بر حافظه فلش NAND بوده و با رفع آنها، اکنون وسترن دیجیتال امیدوار است تا سهم بازارش را برای سال آینده به 20 درصد افزایش دهد.

شایان ذکر است که درایوهای NVMe جدید این شرکت برای مشتریان سازمانی در بخش طراحی جوایز زیادی کسب کردند و یکی از مشتریان جدید وسترن دیجیتال نیز از بزرگترین ارائه دهندگان فضاهای ابری است. به هر حال حتی اگر این کمپانی به سهم بازار مورد علاقه‌اش هم دست پیدا نکند با توجه به افزایش قیمت‌ها، درآمد فوق‌العاده بهتری را در سال آینده کسب خواهد نمود.

نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال منتشر شد

هارد دیسک‌های SMR نیز سالهاست که در بازار وجود دارند اما به طور کلان در دیتاسنترها مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. این درایوها در بحث عملکرد معایب محسوسی دارند و به همین دلیل میزان فروش آنها کمتر از حد انتظار بوده است. اما وسترن دیجیتال معتقد است تا سال 2023 سهم بازار این نوع از هارد دیسک‌ها به 50 درصد خواهد رسید. این در حالیست که در سال 2019 سهم این درایوها از بازار اندک بوده و به گفته وسترن دیجیتال در سال جاری نیز این شرایط ادامه خواهد داشت.

اما در سال 2021 میزان فروش این درایوها وضعیت متفاوتی پیدا نموده و انتظار می‌رود بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص دهند. البته طبیعتا برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد تغییرات زیادی لازم است.

نقشه راه فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات وسترن دیجیتال منتشر شد

نخست اینکه هارد دیسک‌های SMR باید مزایای محسوسی نسبت به هارد دیسک‌های رایج بازار داشته باشند. وسترن دیجیتال این وعده را داده که تفاوت میان ظرفیت ذخیره‌سازی هارد دیسک‌های CMR و SMR در سال‌های آینده به مراتب بیشتر خواهد شد. البته این کمپانی در خصوص ارزش خرید به ازای ترابایت صحبتی نکرد اما به هر حال دیتاسنترهای بزرگ با به‌کارگیری هارد دیسک‌های ظرفیت بالاتر می‌توانند تعداد سرورهای مورد نیازشان را کاهش داده و در نتیجه در هزینه‌های نگهداری خود صرفه‌جویی کنند. این یکی از بحث‌های مهمی است که وسترن دیجیتال برای فروش هارد دیسک‌های CMR با ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات بالای خود نیز همواره به آن اشاره داشته است.

مشکل دیگری که باید در درایوهای SMR برطرف شود معایب و خطاهای عملکردی آنهاست که باید به شکل بهتری مدیریت شود. این درایوها اساسا قادر به پشتیبانی از نوشتن تصادفی نبوده و باید اطلاعات را بافر نموده و سپس آن را بنویسند. این موضوع باعث می‌شود تا سرعت نوشتن اطلاعات کاهش یافته و در واقع اطلاعاتی که باید نوشته شوند در صف قرار بگیرند. برخی درایوهای SMR با تعیین حافظه‌های کش حجیم برای نوشتن تا حدی این مشکلات را بهبود داده‌اند.

وسترن دیجیتال معتقد است که بهترین روش برای دستیابی به عملکرد مناسب به‌کارگیری فناوری SMR مبتنی بر مدیریت توسط هاست (به جای فناوری مبتنی بر مدیریت توسط درایو) است. این فناوری از یک نرم‌افزار مخصوص بهره می‌برد که نسبت به محدودیت‌های نوشتن درایو در یک منطقه از درایو آشنایی داشته و می‌تواند با مدیریت بهتر، کارایی بالاتری را ارائه دهد.

به اعتقاد وسترن دیجیتال این مشکلات اصلی‌ترین دلایل عدم رغبت دیتاسنترها برای به‌کارگیری درایوهای SMR محسوب شده و این امیدواری وجود دارد تا سال 2021 با توسعه نرم‌افزارهای اختصاصی و کارآمد، هارد دیسک‌های SMR عملکرد بالا در دسترس مشتریان سازمانی و دیتاسنترهای بزرگ قرار بگیرند.

منبع: anandtech

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *