سخت‌افزار

پشتیبانی از فناوری PCIe 4.0 تنها توسط مادربردهای دارای چیپست X570 میسر می‌باشد

در تاریخ هفتم آگوست سال 2019 میلادی، اخباری مبنی بر غیرفعالسازی قابلیت پشتیبانی از فناوری PCIe 4.0 توسط کمپانی گیگابایت در مادربردهای قدیمی‌تر این شرکت در سطح شبکه گسترده وب انتشار پیدا کردند؛ اکنون با ورود کمپانی ای‌ام‌دی به این موضوع و عرضه جدیدترین به‌روزرسانی AGESA، به نظر می‌رسد که گمانه‌زنی‌های موجود پیرامون احتمال عدم صحت اخبار کاملاً منتفی شده و ای‌ام‌دی به دنبال غیرفعالسازی فناوری فوق در مادربردهای غیر میزبان چیپست X570 است.

جدیدترین به‌روزرسانی AGESA عرضه شده از جانب کمپانی ای‌ام‌دی حاوی کدهای ویژه‌ای است که زیرساخت پشتیبانی از فناوری PCIe 4.0 برای مادربردهایی که از چیپست X570 بهره نمی‌برند را غیرفعال می‌کنند. برخی از کمپانی‌های سازنده مادربرد در اقدامی سرخود قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی مذکور را در برخی از تراشه‌‎های هدایتگر نسل پیشین از جمله B450 و X470 مهیا ساخته بودند، اما از آنجایی که این اقدام با استراتژی کمپانی ای‌ام‌دی در عرضه پردازنده‌های مرکزی رایزن 3000 مغایر است، لذا ای‌ام‌دی در جدیدترین تصمیم خود و با عرضه به‌روزرسانی جدید تمامی تلاش‌های توسعه‌دهندگان سخت‌افزارهای مادربرد را به‌نوعی خنثی کرده است.

به‌روزرسانی AGESA  عرضه شده به شماره AM4 1.0.0.3 ABB همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، حاوی کدهای به خصوصی جهت غیرفعالسازی قابلیت پشتیبانی از فناوری PCIe 4.0 در چیپست‌های نسل پیشین می‌باشد. از جمله دیگر کدهای افزوده شده به آپدیت فوق می‌توان به رفع مشکلات ناشی از عدم اجرای عنوان Destiny 2 بر روی پردازنده‌های مرکزی رایزن 3000 اشاره کرد. در صورتی که شما از جمله طرفداران عنوان محبوب فوق به شمار رفته و قصد ارتقاء پردازنده مرکزی خود را در سر دارید، تهیه و خرید یک مادربرد جدید و مبتنی بر چیپست X570 نیز جهت بهره‌مندی از مزایای فناوری PCIe 4.0 باید در دستور کار قرار گیرد، اما در غیر این‌صورت می‌توانید با عدم به‌روزرسانی فریمور مادربرد خود به نسخه AM4 1.0.0.3 ABB، (در صورتی که مادربرد در حال فعالیت عادی خود بوده و به‌روزرسانی از الزام برخوردار نمی‌باشد) همچنان به بهره‌مندی از مزیت‌های تکنولوژی مذکور در مادربرد قدیمی خود بپردازید.

منابع: TechPowerUP و Guru3D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *