سخت‌افزار

آیا کمپانی AMD در حال توسعه پردازشگر گرافیکی Navi 14 است؟

آیا کمپانی AMD در حال توسعه پردازشگر گرافیکی Navi 14 است؟

در جدیدترین جستجوهای انجام شده در رسانه‌ها و انجمن‌های مختلف، ورودی جدیدی در وب‌سایت CompuBench مشاهده شده است که شناسه یکی از محصولات Radeon کمپانی ای‌م‌دی را یدک می‌کشد. سخت‌افزار فوق بر طبق گفته بعضی می‌تواند تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی Navi 14 بوده و هدف از طراحی و توسعه آن عرضه جایگزینی برای کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 570 می‌باشد. محصول جدید مشاهده شده از هت گیگابایت حافظه ویدئویی بهره برده و در مباحث مرتبط با OpenCL نسبت به هم‌رده‌های نسول پیشین خود اندکی سریع‌تر می‌باشد.

شایعات مختلف حکایت از آن دارند که تراشه شتاب‌دهنده گرافیک Navi 14 تنها نسخه‌ای ریفرش از پردازشگرهای پولاریس به شمار می‌رود، اما برخی دیگر بر این عقیده‌اند که معماری آن به‌صورت کامل تغییر کرده و در آینده‌ای نزدیک با محصولی جدید و تازه‌نفس مواجه می‌شویم. اطلاعات اندکی در این زمینه تاکنون منتشر شده و لذا نتیجه‌گیری در حال حاضر بسیار زود می‌باشد.  ورودی ثبت شده در رسانه CompuBench محصولی با شناسه AMD 7341: 00 را نشانگر بوده و نمایانگر آن است که سخت‌افزار از هشت گیگابایت حافظه ویدئویی برخوردار می‌باشد. احتمال می‌رود تا کمپانی ای‌ام‌دی با طراحی و توسعه شتاب‌دهنده جدید Navi 14 قصد پاسخ‌گویی به کارت‌های گرافیکی GTX 1650 و GTX 1660 کمپانی انویدیا را در سر داشته باشد. پردازشگر گرافیکی فوق از تعداد 1536 پردازنده جریانی برخوردار بوده و سرعت کلاک آن برابر با 1.900 مگاهرتز در نظر گرفته شده است که نمایانگر مقداری بالا بوده و تأثیرات گسترده‌ای در افزایش پتانسیل نهایی کارت گرافیک و قدرت عملکرد در حوزه گیمینگ و اجرای بازی‌های رایانه‌ای را می‌تواند به خود اختصاص دهد.

آیا کمپانی AMD در حال توسعه پردازشگر گرافیکی Navi 14 است؟

کارت‌های گرافیک GTX 1650 و GTX 1660 محصولاتی ارزان قیمت بر پایه ریز معماری تورینگ از جانب کمپانی انویدیا به شمار رفته و با توجه به ویژگی‌های قابل پشتیبانی خود در جلب نظر مخاطبان تاکنون موفق ظاهر شده‌اند، بنابراین عرضه محصولاتی جهت رقابت و ربودن بازار از چنگ آن‌ها اقدامی کاملاً منطقی و عقلانی می‌باشد.

منبع: Guru3D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *