سخت‌افزار

توضیحات کمپانی AMD در خصوص حرارت بالای کارت‌های گرافیک سری RX 5700

توضیحات کمپانی AMD در خصوص حرارت بالای کارت‌های گرافیک سری RX 5700

کمپانی AMD اخیراً توضیحات مربوط به الگوریتم‌های تغییر یافته درزمینهٔ مدیریت میزان گرمای تولیدی توسط کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 5700 و تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی Navi را ارائه داده است. پیش از عرضه شتاب‌دهنده گرافیکی Navi، گرایش کاربران به سمت و سوی محصولات کمپانی انویدیا در بازار سخت‌افزارهای کارت گرافیک و میزان دمای پایین تولیدی توسط آن‌ها سبب شده است تا مشاهده حرارت کمتر از 85 درجه سانتی‌گراد به امری معمول در بین کاربران تبدیل شود، اما با ورود کارت‌های گرافیک سری RX 5700 و ثبت مقادیر دمایی 100، 110 و حتی 113 درجه سلسیوس (در هنگام اجرای تست استرس توسط نرم‌افزار Furmark) ،گمانه‌زنی‌های گوناگونی پیرامون وجود نقص فنی در طراحی و تولید پردازشگرهای گرافیکی فوق در سطح اینترنت گسترش پیدا کرده‌اند. این در حالی است که کمپانی AMD در طی جدیدترین پست منتشره از جانب خود به‌صورت رسمی اظهار داشته است که میزان دمای 110 درجه سلسیوس در هنگام اجرای بازی‌های رایانه‌ای مورد انتظار بوده و خارج از پیش‌بینی‌های انجام شده نمی‌باشد.

علاوه بر توضیحات فوق، کمپانی ای‌ام‌دی اطلاعات بیشتری در خصوص نقطه داغ پردازشگر گرافیکی یا به عبارتی دیگر Junction Temperature محصولات جدید خود را نیز ارائه داده است. شتاب‌دهنده گرافیکی Navi 10 توسط آرایه‌ای از حسگرهای دمایی مختلف در سرتاسر هسته گرافیکی در نقاط گوناگون طراحی و توسعه پیدا کرده است. حداکثر مقدار حرارت گزارش داده شده توسط مجموع سنسورها در نهایت نمایانگر نقطه داغ یا بالاترین دمای پردازشگر گرافیکی می‌باشد؛ در این حالت، نقطه داغ گزارش داده شده مربوط به تنها یک بخش از هسته نیست.

توضیحات کمپانی AMD در خصوص حرارت بالای کارت‌های گرافیک سری RX 5700

شتاب‌دهنده‌های پیشین کمپانی AMD دیود حرارتی ویژه‌ای را در یک نقطه ثابت قرار داده و دمای ارائه شده توسط نرم‌افزارهای اندازه‌گیری مختلف به‌صورت مستقیم از آن گرفته می‌شده است. کمپانی ای‌ام‌دی پیشتر بر این باور بوده است که دیود حرارتی فوق در هنگام قرارگیری سخت‌افزار تحت سربارهای پردازشی شدید همچون اجرای بازی‌های رایانه‌ای به داغ‌ترین نقطه در ساختمان هسته گرافیکی تبدیل می‌شده است، اما این موضوع دیگر در مورد تراشه‌های جدید این شرکت صادق نمی‌باشد.

منبع: TechPowerUP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *