سخت‌افزار

رندر بلادرنگ اولین محتوای 8K HEVC توسط یک پردازنده EPYC 7742

رندر بلادرنگ اولین محتوای 8K HEVC توسط یک پردازنده EPYC 7742

در روز جمعه هفته گذشته، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار Beamr Imaging در جدیدترین پست خود اظهار داشته‌اند که موفق به دستیابی به اولین فرآیند رمزگذاری 8K HEVC به‌صورت کاملاً بلادرنگ و زمان حقیقی با استفاده از تنها یک پردازنده EPYC 7742 ای‌ام‌دی شده‌اند. پردازشگر فوق پرچم‌دار کمپانی نامبرده در حوزه محصولات کلاس سرور به شمار رفته و بر مبنای معماری Rome طراحی و توسعه پیدا کرده است.

بر طبق اطلاعات منتشر شده، یک پردازنده EPYC 7740 که از تعداد 64 هسته فیزیکی برخوردار بوده و بر مبنای فناوری ساخت 7 نانومتر و ریز معماری Zen 2 (الگوی مورد استفاده در پردازشگرهای Ryzen 3000) توسعه پیدا کرده است، موفق به پردازش و رندر بلادرنگ بخشی از یک فیلم در وضوح تصویر 8K با تعداد 79 فریم بر ثانیه و گستردگی رنگ 10 بیت (مورد نیاز برای فناوری HDR) شده است. این موضوع یک دستاورد بسیار عظیم و بزرگ نه تنها برای حوزه سخت‌افزار، بلکه نرم‌افزارهای رایانه‌ای نیز به شمار می‌رود. پردازنده EPYC 7742 کمپانی ای‌ام‌دی اولین پردازشگر 64 هسته‌ای جهان بر مبنای الگوی طراحی X86 به شمار می‌رود که برای یک سوکت استاندارد و همه‌منظوره عرضه شده و طراحی بستر نرم‌افزاری Beamr Imaging نیز به‌گونه‌ای انجام پذیرفته است تا از توانایی مربوطه جهت استفاده از تمامی 64 هسته فیزیکی پردازنده برخوردار باشد.

با افزایش پیوسته تعداد هسته‌های فیزیکی پردازنده‌های مرکزی، فرآیند موازی‌سازی به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های موجود در این حوزه و عدم وجود بستر مناسب جهت استخراج حداکثر توان نهفته در بطن پردازشگرهای فوق تبدیل شده است. خوشبختانه پردازنده EPYC 7742 کمپانی ای‌ام‌دی خلاف این مهم را به ثبت رسانده است. با عرضه تلویزیون‌ها و نمایشگرهای دارای وضوح تصویر بالا، سطح تقاضای موجود برای فیلم‌ها و محتویات تصویری گوناگون در وضوح تصویر 8K و کیفیت مناسب پیوسته رو به افزایش است. اگرچه محصولات فوق امروزه به دلیل قیمت بالای خود در بین قشر کثیری از مصرف‌کنندگان آن‌چنان معمول نمی‌باشند، اما با پیشرفت فناوری و بلوغ بیشتر آن، این موضوع در آینده‌ای نزدیک به‌سرعت تغییر می‌کند؛ بنابراین وجود زیرساخت‌های مناسب نظیر پهنای باند اینترنت، سخت‌افزارهای پردازشی و … جهت میزبانی فناوری‌های فوق هنگام عرضه امری لازم و ضروری به شمار می‌رود.

منبع: TomsHardware

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *