سخت‌افزار

سفارشات 16 نانومتری شرکت TSMC هم دست خوش تاخیر قرار گرفت

سفارشات 16 نانومتری شرکت TSMC هم دست خوش قرار گرفت

پیشتر اخباری منتشر شدند که حاکی از تاخیر در زمان تولید سفارشات 7 نانومتری شرکت بودند. در رابطه با سفارشات 7 نانومتری این شرکت نبود منابع کافی را دلیل این تاخیر اعلام کرده است. ظاهرا سفارشات 16 نانومتری شرکت TSMC هم دست خوش قرار گرفته است.

کمپانی TSMC در حال حاضر قدرت مطلق در حوزه طراحی و توسعه فناوری‌های ساخت و ترانزیستورهای کامپیوتری به شمار رفته و به لطف لیتوگرافی 7 نانومتر تاکنون موفق به جذب شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان بسیاری به سمت و سوی خود شده است. بدون شک از جمله اصلی‌ترین مشتریان TSMC را می‌توان کمپانی ای‌ام‌دی به شمار آورد؛ افزون بر این در سابقه این شرکت، همکاری آن با اینتل نیز دیده می‌شود.

کمپانی TSMC در طی یک بیانیه خود از افزایش سه برابری زمان ارائه خدمات برای سفارشات فناوری ساخت 7 نانومتر خبر داد و ظاهرا تولیدات 16 نانومتری نیز در زمان دیرتری تولید خواهند شد. تا به اینجا، شرکت TSMC هیچ دلیلی را در رابطه با تاخیر در تولید ویفر و نودهای 16 نانومتری خود اعلام نکرده است اما می‌توان احتمال داد Overload شدن کارخانه تولید ویفر و نودهای کمپانی TSMC و کمبود منابع جهت تولید نودهای جدید یکی از دلایل منطقی باشد.

در مقایسه‌ای مختصر می‌توان گفت فناوری ساخت 16 نانومتر در مقایسه با لیتوگرافی 7 نانومتر از قیمت بسیار کمتری برخوردار بوده و شمار قابل توجهی از شرکت‌های گوناگون تمایل به تهیه این قطعات پردازشی دارند. دلیل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، بروز مشکلاتی در بخش خروجی تولید ویفرهای این کمپانی است که مسبب آلودگی یا قطعی برق خواهد شد. حال اگر این دلیل صحت داشته باشد، مشکلاتی که در بخش خروجی وجود دارند مسبب توقف پروسه تولید برای بخش نودهای 16 و 7 نانومتری شده است.

از مشتریان بزرگ این شرکت برای نودهای 7 نانومتری می‌توان به شرکت AMD اشاره کرد که این سفارشات را برای پردازنده‌های EPYC خود استفاده خواهد کرد و ظاهرا این شرکت با مشکلات بوجود آمده می‌بایست برنامه راه اندازی پردازنده‌های 7 نانومتری خود را به زمانی کمی دورتر موکول کند. به نظر شما تاخیر در تولیدات نوهای شرکت TSMC چه تاثیری می‌تواند برای مشتریان و بازار سخت افزارهای دیجیتال داشته باشد؟

منابع: guru3D | techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *