سخت‌افزار

سوکت LGA4677 برای نسل بعدی پردازنده‌های رده سرور اینتل تایید شد

به نقل از یک منبع آگاه، اینتل طراحی نسل بعدی پردازنده‌های قدرتمند Xeon را به پایان رسانده است. پردازنده‌های مذکور قرار است تا تحت سری Sapphire Rapids و سوکت جدید LGA4677 معرفی شوند که جایگزین LGA3647 خواهد بود. طبق اطلاعات موجود، زمان عرضه این پردازنده‌ها سال 2021 میلادی است.

همچنین مشخصات فنی موجود مشخص می‌کنند که پردازنده‌های رده سرور جدید اینتل که برای مصرف کنندگان عرضه می‌شوند، با فناوری ساخت 7 نانومتری همراه هستند؛ می‌توان گفت پردازنده‌های مبتنی بر سوکت LGA4677 اولین مدل‌های 7 نانومتری EUV هستند که طی یک خبر از سوی کمپانی اینتل دیده شدند. تا پیش از این، نقشه راه اینتل مشخصاتی را در مورد پردازنده‌های 7 نانومتری این شرکت را با جزئیات اجمالی فاش نکرده است.

پردازشگرهای مرکزی مبتنی بر سوکت LGA4677 قرار است تا پهنای باند بالایی را با استاندارد ارتباطی PCIe Express نسل پنجم را همراهی کنند. PCIe Express خطوط ارتباطی است که وظیفه آن انتقال داده با سرعت و پهنای باند بسیار بالا میان یک پردازشگر و یک قطعه سخت افزاری دیگر است. از سوی دیگر، اطلاعات موجود حاکی از سرعت و پهنای باند دو برابر بیشتر PCIe Express نسل پنجم نسبت به نسل چهارم است. در حال حاضر، برخی از جدیدترین مادربردهای رده مصرف کننده موجود، از نسل چهارم PCIe Express برخوردارند.

 

سوکت LGA4677 برای نسل بعدی پردازنده‌های رده سرور اینتل تایید شد

 

اخبار تازه حاکی از رونمایی شدن یک مدل آزمایشی از سوکت پردازنده LGA4189 نیز هستند. این سوکت تازه دیده شده توسط شرکت TE Connectivity رونمایی شده که با برخورداری از یک پین اتصال اضافه می‌تواند از استاندارد ارتباطی PCIe Express نسل پنجم نیز برخوردار شود. افزون بر این، پین اتصال اضافه می‌تواند مسبب افزایش ظرفیت کانال‌های حافظه و I/O شود.

خطوط ارتباطی PCIe Express نسل پنجم به تنهایی بیانگر افزایش کارایی چشمگیر پردازنده‌های جدید هستند زیرا در این حالت داده‌هایی که می‌بایست توسط CPU پردازش شوند با سرعت بیشتری ارسال می‌شوند. افزون بر این، همانطور که در ابتداری متن نیز اشاره شد، پردازنده‌های مورد اشاره همگی در رده سرور هستند.

اینتل یک سوکت دیگر نیز به نام LGA3647  برای قدرتمندترین پردازنده‌های خود دارد که در رده HPC قرار گرفتند. HPC محاسبات با کارایی بالا استفاده از پردازش موازی برای اجرای برنامه های کاربردی پیشرفته کارآمد قابل اعتماد و سریع است. نظر شما در مورد جدیدترین غول‌های پردازشی کمپانی اینتل چیست؟

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *