سخت‌افزار

نسل آینده مینی پی‌سی‌های کمپانی اینتل حداقل در چهار مدل عرضه می‌شوند

بر طبق اطلاعات اخیراً منتشر شده، به نظر می‌رسد که کمپانی اینتل قصد دارد تا با عرضه رایانه شخصی کوچک ناک Quartz Canyon در کلاس سیستم‌های ورک‌استیشن مینی، به‌صورت رسمی ورود خود به این حوزه از بازار را نیز اعلام دارد. محصول فوق بر پایه یک واحد پردازنده مرکزی زئون توسعه یافته و از سخت‌افزار کارت گرافیک مجزا و قابل تعویض برخوردار می‌باشد؛ اما رایانه شخصی اشاره شده تنها یکی از سیستم‌هایی که اینتل هم‌اکنون در حال کار بر روی آن است به شمار می‌رود.

جدیدترین سری از تصاویر منتشر شده توسط رسانه ChipHell حکایت از آن دارند که کمپانی اینتل قصد تا حداقل تعداد چهار سیستم ناک جدید و منحصر به فرد را برای بازارهای گوناگونی از جمله گیمینگ، ورک‌استیشن و رده مصرف‌کنندگان طراحی و روانه بازار نماید.

رایانه شخصی کوچک ناک Phantom Canyon (سیستم پیشرفته)

انتظار می‌رود تا جدیدترین سیستم ناک کمپانی اینتل که تحت عنوان Phantom Canyon نام‌گذاری شده است با پشتیبانی از قابلیت‌هایی همچون پردازنده مرکزی Tiger Lake-U (میزان انرژی مصرفی 28 وات)، سخت‌افزار کارت گرافیک مجزا (نمونه محصولات GTX 1660 Ti یا RTX 2060)، یک درگاه تاندربولت 3 و فناوری‌های بیسیم وای‌فای 6 و بلوتوث 5 طراحی و روانه بازار شود.

نسل آینده مینی پی‌سی‌های کمپانی اینتل حداقل در چهار مدل عرضه می‌شوند

بر طبق اطلاعات منتشر شده توسط رسانه FanlessTech، رایانه شخصی کوچک فوق هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار داشته و احتمال انجام تغییرات عمده در ساختار آن بالا می‌باشد. تصاویر کانسپت از محصول مذکور هنوز در سطح اینترنت درز پیدا نکرده‌اند، اما انتظار می‌رود تا سیستم خنک‌کننده آن بر پایه فناوری محفظه بخار طراحی شده و زیبایی ظاهری آن توسط چراغ‌های RGB قابل سفارشی‌سازی با افزایش بیشتری همراه شود. انتظار می‌رود تا سیستم ناک Phantom Canyon زمانی در اواخر سال 2020 یا اوایل سال 2021 میلادی در دسترس عموم قرار گیرد.

جزئیات اطلاعات ارائه شده در اسلاید منتشره به‌صورت رسمی توسط کمپانی اینتل که اخیراً در سطح اینترنت درز پیدا کرده است مشاهده شده‌اند. اطلاعات ارائه شده در اسلاید بیان داشته‌اند که کمپانی اینتل قصد دارد تا در پاییز سال 2019 میلادی سیستم NUC گیمینگ فعلی خود (Hades Canyon) را با محصول دیگری تحت عنوان Ghost Canyon جایگزین کرده و سپس رایانه نسل آینده Phantom Canyon را زمانی در اواخر سال 2020 و یا اوایل سال 2021 میلادی روانه بازار نماید. سیستم ناک اشاره شده از یک واحد پردازنده مرکزی Core i9-9980HK بهره برده و بر مبنای کارت گرافیک مجزا در حال طراحی و توسعه می‌باشد.

سیستم ناک Phantom Canyon ، جایگزینی بر رایانه شخصی کوچک Hades Canyon

رایانه شخصی کوچک Phantom Canyon یک واحد پردازنده مرکزی Tiger Lake U را در دل خود جای داده است. پردازشگر فوق با فناوری ساخت +10nm، میزان انرژی مصرفی 28 وات و پردازشگر گرافیکی Gen 12 (بر مبنای معماری Xe) در نوع خود انتخاب مناسب و قدرتمندی جهت استفاده در ساختار یک سیستم ناک به شمار می‌رود. علاوه بر آن پشتیبانی از فناوری PCI-Express 4.0 نیز از جمله دیگر مزیت‌های به ارمغان آورده شده توسط سیستم محسوب می‌شود. اگرچه پردازنده مرکزی به کار رفته در طراحی محصول از پردازشگر گرافیکی مجتمع برخوردار است، اما کمپانی اینتل قصد دارد تا مدل‌های مختلف دستگاه را با شتاب‌دهنده‌ای مجزا در محدوده کارت‌های گرافیک GTX 1660 Ti و RTX 2060 روانه بازار نماید. این مهم در بهبود چشمگیر پتانسیل نهایی سیستم در مباحث گیمینگ می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

رایانه شخصی کوچک ناک Ghost Canyon (سیستم گیمینگ)

کمپانی اینتل در نظر دارد تا سیستم‌های ناک فعلی و گیمینگ خود، یعنی Hades Canyon و Skull Canyon را توسط محصول دیگری تحت عنوان Ghost Canyon جایگزین و به‌روزرسانی نماید. رایانه‌های شخصی کوچک ناک رده گیمینگ در مقایسه با دیگر هم‌رده‌های خود از اندازه بزرگ‌تری برخوردار می‌باشند که علت آن به استفاده از قطعات پر مصرف‌تر و نیاز به پیاده‌سازی سیستم خنک‌کننده قدرتمند باز می‌گردد.

نسل آینده مینی پی‌سی‌های کمپانی اینتل حداقل در چهار مدل عرضه می‌شوند

انتظار می‌رود تا رایانه شخصی ناک Ghost Canyon از یک واحد پردازنده مرکزی نسل نهم کافی لیک ریفرش (Core i9-9980HK با میزان انرژی مصرفی 45 وات) برخوردار بوده و از یک شکاف توسعه PCIe x16 جهت امکان نصب سخت‌افزار کارت گرافیک مجزا نیز پشتیبانی نماید. این مهم در افزایش ابعاد و اندازه دستگاه می‌تواند تأثیرگذار باشد.

رایانه شخصی کوچک Quartz Canyon (سیستم ورک‌استیشن)

همان‌طور که در ابتدای خبر نیز اشاره شد، انتظار می‌رود تا مدل Quartz Canyon بر مبنای واحد پردازنده مرکزی Xeon E-2286M (و یا پردازشگر نسل نهم Core i7-9850H vPro) طراحی شده و پشتیبانی از سخت‌افزار کارت گرافیک مجزا را نیز برای مصرف‌کنندگان خود به ارمغان آورده است. جدیدترین تصاویر منتشره حکایت از آن دارند که کارت گرافیک نصب شده در بطن دستگاه قابل تعویض بوده و کاربران قادرند تا بنا بر نیاز خود به ارتقاء قطعه فوق بپردازند.

نسل آینده مینی پی‌سی‌های کمپانی اینتل حداقل در چهار مدل عرضه می‌شوند  نسل آینده مینی پی‌سی‌های کمپانی اینتل حداقل در چهار مدل عرضه می‌شوند  نسل آینده مینی پی‌سی‌های کمپانی اینتل حداقل در چهار مدل عرضه می‌شوند

رایانه شخصی کوچک Frost Canyon

سیستم ناک Frost Canyon در دسته رایانه‌های شخصی رده مصرف‌کنندگان قرار داشته و پشتیبانی از یک واحد پردازنده مرکزی 14 نانومتر Comet Lake با میزان انرژی مصرفی 25 وات و تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی مجتمع UHD Graphics را به ارمغان آورده است. هنوز تصویری از این محصول در سطح شبکه گسترده وب منتشر نشده است، اما انتظار می‌رود تا شباهت‌های ظاهری آن با دستگاه ناک اخیراً منتشر شده Islay Canyon (با پشتیبانی از پردازنده مرکزی نسل هشتم ویسکی لیک) یکسان باشد.

در حالی که پردازنده‌های مرکزی نسل فعلی کمپانی ای‌ام‌دی به پشتیبانی از فناوری منحصر به فرد PCI-Express 4.0 پرداخته‌اند، علاقه‌مندان به محصولات کمپانی اینتل جهت بهره‌مندی از مزیت‌های تکنولوژی فوق باید کمی بیشتر صبر کنند. بر طبق جزئیات قابل مشاهده توسط نقشه راه پردازشگرهای اینتل، به نظر می‌رسد که پردازنده‌های مرکزی 10 نانومتر پلاس Tiger Lake اولین موج از محصولات کمپانی اینتل با قابلیت پشتیبانی از فناوری PCI-Express 4.0 به شمار می‌روند.

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، مینی پی‌سی ناک Phantom Canyon با قابلیت پشتیبانی از یک واحد پردازنده مرکزی Tiger Lake در حال سپری نمودن مراحل طراحی و توسعه خود بوده و لذا پشتیبانی از نسل چهارم فناوری PCIe در قالب آن به‌نوعی تائید شده به شمار می‌رود. از جمله دیگر ویژگی‌های محصول فوق می‌توان به منبع تغذیه 500 وات، فناوری بیسیم وای‌فای 802.11ax، درگاه 2.5G LAN، بلوتوث 5، تاندربولت 3 و پورت‌های HDMI 2.1 و USB 3.1 Gen 3 اشاره کرد. علاوه بر فناوری PCIe 4.0، میزان گستردگی DMI در پلتفرم فوق نیز در سرتاسر تعداد هشت مسیر انتقال اطلاعات (برخلاف چهار مسیر در چیپست‌های نسل پیشین) پخش شده و پهنای باند چهار برابری را نسبت به فناوری DMI 3.0 با خود به ارمغان آورده است.

منابع: Liliputing ،DV Hardware و TechPowerUP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *