سخت‌افزار

فناوری hyper-threading به پردازنده‌های Core i3 اینتل آمد

فناوری hyper-threading به پردازنده‌های Core i3 اینتل آمد

می‌توان گفت شرکت اینتل طی چند سال اخیر با کمترین سرعت ممکن تعداد هسته‌های پردازشی خود را افزایش داده و یا قابلیت‌های جدیدی را افزوده و تا پیش از پردازنده‌های نسل هفتم (سری Kaby Lake) تعداد هسته‌ها را افزایش نداده است. از سوی دیگر عرضه پردازنده‌های رده معمولی AMD RYZEN مسبب این شد تا اینتل تعداد هسته‌های پردازشی نسل هشتم را افزایش دهد. در نسل هشتم کلاس main-stream پرچمدار Core i7 8700K با شش هسته پردازشی معرفی شد، از طرفی دیگر رقیب آن RYZEN 7 1700X با هشت هسته پردازشی روانه بازار شدند.

طبق اطلاعات موجود اینتل قابلیت hyper-threading برای دست کم یک مدل پردازنده از سری Core i3-10100 اضافه می‌کند. این فناوری مذکور در پردازنده‌های قدرتمندتری مانند سری Core i5 و Core i7 همیشه دیده شده و تا به حال سری Core i3 فاقد آن بودند و دست کم یک بنچمارک از مدل Core i3-10100 برخورداری از این فناوری را ثابت کرده است.

افزون بر این گفته می‌شود، سری Core i3 در نسل دهم از پردازنده‌های اینتل دارای چهار هسته پردازشی هستند. همچنین وجود هشت رشته پردازشی نیز برای مدل مذکور در بنچمارک بالا ذکر شده است. پردازنده Core i3-10100 به عنوان یک پردازنده پایین رده اقتصادی از سوی اینتل معرفی می‌شود که سرعت کلاک آن به 3.6 گیگاهرتز خواهد رسید.

اگر این اطلاعات صحت داشته باشد و سری Core i3 با چهار هسته و هشت رشته پردازشی همراه شوند، با این حال می‌توان گفت در نسل بعد سری Core i5 با شش هسته و دوازه رشته پردازشی و سری Core i7 نیز با هشت هسته و شانزده رشته پردازشی همراه خواهد بود. حتی می‌توان احتمال داد در نسل دهم یک مدل قدرتمندتر با نام Core i9 10900K عرضه شود که 10 هسته پردازشی و 20 رشته پردازشی داشته باشد. البته که باید به یاد داشت، سری Comet Lake همچنان مبتنی بر قطعات سیلیکونی 14 نانومتری (که احتمالا با پسوند «پلاس» همراه باشد) است.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *