سخت‌افزار

کمپانی GlobalFoundaries فناوری ساخت +12LP خود را معرفی کرد

کمپانی GlobalFoundaries فناوری ساخت +12LP خود را معرفی کرد

کمپانی GlobalFoundaries، پیشرو درزمینهٔ طراحی و توسعه ترانزیستورها و فناوری‌های ساخت تراشه‌های رایانه‌ای امروز در طی کنفرانس جهانی فناوری خود از آمادگی لیتوگرافی +12LP جهت عرضه به بازار خبر داد. فناوری ساخت فوق که در حالت کلی راهکاری نوآورانه جهت استفاده در کاربردهای آموزش هوش مصنوعی و موتورهای استنتاج به شمار می‌رود تلفیقی از کارایی، توان و فضای موجود را به همراه گستره متنوعی از ویژگی‌های جدید و نوین، طراحی متکامل و اکوسیستمی جامع و کامل را در اختیار طراحان چیپست‌ها و تراشه‌های کامپیوتری قرار داده و قابلیت توسعه بهینه و عرضه سریع به بازار برای کاربردهای ابری در حال رشد و هوش مصنوعی را فراهم آورده است.

فناوری ساخت +12LP در حالت کلی بستری مشتق شده از پلتفرم فعلی کمپانی GF، یعنی لیتوگرافی 12 نانومتر به شمار می‌رود که بهبودهای موجود درزمینهٔ‌هایی نظیر افزایش 20 درصدی کارایی یا کاهش 40 درصدی میزان انرژی مصرفی نسبت به پلتفرم پیشین (12LP)، به‌علاوه بهبود 15 درصدی فضای مقیاس‌پذیری منطقی را به ارمغان آورده است. از جمله ویژگی‌های کلیدی فناوری ساخت فوق می‌توان به حافظه SRAM پرسرعت و کم مصرف (0.5 ولت) اشاره کرد که با پشتیبانی از فرآیند انتقال بهینه و پرسرعت اطلاعات بین پردازشگر و حافظه، مزیت‌های بسیاری را با خود فراهم آورده است. قابلیت فوق به‌طور کلی مؤلفه‌ای بسیار مهم در کاربردهای هوش مصنوعی در بازار زیرساخت‌های مبتنی بر سیم و محاسبات به شمار می‌رود.

فناوری ساخت +12LP هم‌اکنون آماده بوده و کمپانی GF در حال فراهم آوردن بسترهای مورد نیاز جهت همکاری با چندین مورد از مشتریان خود می‌باشد. انتظار می‌رود تا فرآیند عرضه محدود لیتوگرافی مورد بحث در سال 2020 میلادی آغاز شده و تولید انبوه آن در سال 2021 توسط کارخانه Fab 8 در نیویورک شروع شود. در انتها باید خاطر نشان کرد که فناوری ساخت فوق ممکن است به تراشه‌های سیستم‌های مصرف‌کنندگان راه پیدا نکرده و استفاده از آن تنها محدود به کاربردهای اشاره شده شود.

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *