سخت‌افزار

پایان عمر پردازنده‌های Kaby Lake (نسل هفتم) کمپانی اینتل

پایان عمر پردازنده‌های Kaby Lake (نسل هفتم) کمپانی اینتل

به تازگی شرکت اینتل، نامی آشنا در حوزه فناوری و تکنولوژی، خبر از پایان عمر پردازنده‌های نسل هفتم خود می‌دهد. نسل هفتم پردازنده‌های کمپانی اینتل را با نام Kaby Lake ممکن است بهتر بشناسید که به دو دسته محصولات معمولی و بالا رده تقسیم می‌شوند.

این شرکت اخیرا در جریان یکی از اعلان‌های تغییرات، EOL (مخفف End Of Life) پردازنده‌های سری Kaby Lake را اعلام کرده است. هر دو دسته از پردازنده‌های ذکر شده این نسل با فناوری ساخت +14nm تولید شدند که نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت آنچنانی از نظر IPC نداشتند. افزون بر این، اینتل تا پیش از این نسل تعداد هسته‌های پردازشی خود را نیز افزایش نداد؛ اما پس از عرضه پردازنده‌های RYZEN از سوی کمپانی AMD که به صورت انقلابی برای این شرکت عمل کردند، اینتل در نسل هشتم پردازنده‌های رده معمولی خود تصمیم به افزایش تعداد هسته‌های گرفت و در نتیجه تعداد هسته‌های فیزیکی پرچمدار نسل هشتم به هشت هسته رسید.

تولیدات نسل هفتم پردازنده‌های اینتل رسما به پایان خود رسیده است اما با این حال کمپانی اینتل همچنان سفارشات خود را تا ماه میلادی آوریل سال بعد پذیرفته و نهایتا تا اواخر ماه اکتبر سال 2020 محموله‌های سفارش را تحویل خواهد داد. افزون بر این موضوع، نسل هشتم و نهم  پردازنده‌های اینتل همچنان در کارخانه‌های این کمپانی در حال تولید هستند و Coffee Lake بی شک سری بعدی از محصولات این شرکت است که EOL آن نیز در آینده‌ای نه چندان دور اعلام خواهد شد.

با این حال که پایان عمر نسل هفتم اعلام شد، اما پشتیبانی از این پردازنده‌ها طی شرایط خاص مانند بروز مشکلات امنیتی توقف نخواهد یافت و همچنین پردازنده‌های قدیمی‌تر نیز شامل حال این نوع پشتیبانی می‌شوند. نکته دیگری که جای دارد به آن اشاره کرد، پایان پشتیبانی مادربردهای X299 از دو پردازنده سری Kaby Lake-S است که دلیل آن مربوط به تغییری در حجم فایل بایوس گزارش شده است.

منبع: Techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *