سخت‌افزار

شکست تراشه مجتمع RX Vega 10 توسط پردازشگر گرافیکی Iris Plus Graphics G7

شکست تراشه مجتمع RX Vega 10 توسط پردازشگر گرافیکی Iris Plus Graphics G7

کمپانی اینتل با عرضه پردازشگرهای گرافیکی Gen11 خود در حال برداشتن گام‌های بلندی در حوزه تراشه‌های مجتمع بوده و در آینده‌ای نزدیک می‌تواند بهبودهای فراوانی را برای کاربران به ارمغان آورد. در جدیدترین اخبار منتشره پیرامون این موضوع، نسخه بهینه‌سازی شده پردازشگر گرافیکی فوق، یعنی تراشه Iris Plus Graphics G7 که در پردازنده Core i7-1065G7 (مبتنی بر معماری آیس لیک) مورد استفاده قرار گرفته است توانسته است عملکرد بیشتری را در مقایسه با پردازشگر گرافیکی مجتمع RX Vega 10 کمپانی ای‌ام‌دی (به کار رفته در سی‌پی‌یو Ryzen 7 2700U سری Raven Ridge) از خود نشان دهد.

رسانه Notebook Check در تازه‌ترین اقدام خود به مقایسه دو پردازشگر گرافیکی مجتمع اشاره شده با یکدیگر پرداخته و بهبودهایی نظیر 16 درصد در نرم‌افزار 3DMark 11 و 23 درصد در تست FireStrike (در وضوح تصویر 1080p) را در جهت سنگینی کفه ترازو به سمت اینتل مشاهده کرده است. علاوه بر آن به‌منظور کسب نتایج مطلوب، دو پردازشگر فوق در بازی‌های گوناگونی نیز تحت مقایسه قرار گرفته‌اند که نتیجه آن از قرار زیر است.

دستگاه‌های مورد استفاده در طی فرآیند تست و بررسی لپ‌تاپ‌های Lenovo Ideapad S540-14API (برای تراشه ای‌ام‌دی) و Lenovo Yoga C940-14IIL (برای تراشه اینتل) می‌باشند. پردازشگر گرافیکی مجتمع Iris Plus G7 تعداد 64 واحد اجرایی Gen11 را در ساختار خود جای داده است، در حالی که جی‌پی‌یو RX Vega 10 از تعداد 640 پردازشگر جریانی برخوردار است. در مقایسه انجام پذیرفته بین دو پردازشگر فوق، تراشه آیریس کمپانی اینتل موفق شده است تا 2 و 11 درصد افزایش کارایی را در عناوین Bioshock Infinite 1080p و XPlane 11.11 (به ترتیب) از خود به نمایش بگذارد، اما کارایی آن در بازی Dota 2 Reborn 1080p کمتر بوده و 8 درصد ضعیف‌تر ظاهر شده است. کمپانی ای‌ام‌دی با استفاده از سیلیکون Picasso درزمینهٔ به‌روزرسانی و افزایش کارایی پردازشگرهای گرافیکی مجتمع خود اقدامات گسترده‌ای را انجام داده و بهبودهایی بعضاً قابل توجهی را درزمینهٔ سرعت کلاک و آپدیت موتورهای نمایشگر و چندرسانه‌ای پیاده‌سازی کرده است.

منبع: TechPowerUP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *