سخت‌افزار

آیا چیپست‌های AMD B550 و A520 نیز از PCI-E 4.0 بی‌بهره‌اند؟

آیا چیپست‌های AMD B550 و A520 نیز از PCI-E 4.0 بی‌بهره‌اند؟

اگر پیگیر اخبار بوده باشید جمعه هفته گذشته گزارشی منتشر شد که حاکی از تلاش ASMedia برای تولید نسل جدید چیپست‌های مادربرد مبتنی بر سوکت AM4 بود. این چیپست‌ها که قرار است جانشین B450 و A320 شوند احتمالا نسبت به مادربردهای مجهز به چیپست جدید و پیشرفته AMD X570 که اکنون در بازار وجود دارند گزینه‌هایی به مراتب ارزان‌قیمت‌تر خواهند بود.

اما به گفته دیجی‌تایمز، به نظر می‌رسد چیپست‌های جدیدی که توسط ASMedia تولید خواهند شد تنها از فناوری PCI-Express نسل سوم پشتیبانی نموده و خبری از نسل چهارم این فناوری اتصال که سرعت و پهنای باند بسیار بالایی را ارائه می‌دهد نیست! به هر حال این اطلاعات جدید را به دو صورت می‌توان تفسیر نمود.

یک اینکه مادربردهای مبتنی بر چیپست‌های B550 و A520 به طور کامل فاقد پشتیبانی از فناوری ارتباطی PCIe نسل چهارم هستند که این عدم پشتیبانی شامل اسلات اصلی PCI-Express x16 (PEG) و اسلات M.2 متصل به سیستم‌روی‌چیپ AM4 نیز می‌شود.

اما تفسیر دیگر این است که تنها مسیرهای PCIe اصلی و باس چیپست از نوع PCI-E 3.0 بوده و اسلات PEG و اسلات M.2 متصل به سیستم‌روی‌چیپ از نسل چهارم این فناوری پشتیبانی می‌کنند.

به اعتقاد ما تفسیر دوم شانس بیشتری داشته و به احتمال زیاد مادربردهای مبتنی بر دو چیپست AMD B550 و A520 حداقل از یک اسلات PCI-Express 4.0 x16 و یک اسلات M.2 را ارائه خواهند کرد که از وایرینگ PCI-Express 4.0 به صورت X4 بهره می‌برند. این در حالیست که چیپست ASMedia از طریق وایرینگ PCI-Express 3.0 x4 به سیستم‌روی‌چیپ متصل شده و مسیرهای اصلی PCIe نیز از فناوری نسل سوم پشتیبانی می‌کنند.

آیا چیپست‌های AMD B550 و A520 نیز از PCI-E 4.0 بی‌بهره‌اند؟

مادربردهای مبتنی بر چیپست سری AMD 500 که توسط ASMedia به تولید شده همچنین می‌توانند از جدیدترین استانداردهای PCB، VRM پردازنده و وایرینگ حافظه که توسط AMD تعیین شده است بهره ببرند تا شرایط برای اورکلاکینگ و کارکرد بهینه‌تر مادربرد به شکل بهتری فراهم باشد.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *