سخت‌افزار

مشکل کمبود تراشه‌های 14 نانومتری کمپانی اینتل همچنان ادامه دارد

مشکل کمبود تراشه‌های 14 نانومتری کمپانی اینتل همچنان ادامه دارد

به نظر می‌رسد که مشکلات پیش آمده برای اینتل در حوزه طراحی و توسعه پردازشگرهای رایانه‌ای تمامی نداشته و این شرکت اخیراً با موانع بسیاری در حال دست و پنجه نرم کردن می‌باشد. از جمله اصلی‌ترین مشکلات کمپانی اینتل در این حوزه را می‌توان در تأخیر در عرضه فناوری ساخت 10 نانومتر دانست، اما مشکل کمبود تراشه‌های 14 نانومتری که از سال 2018 شروع شده و تاکنون ادامه پیدا کرده است را نیز اخیراً باید به فهرست اضافه کرد. با وجود سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری کمپانی اینتل درزمینهٔ گسترش ظرفیت تولید پردازشگرها و تراشه‌های 14 نانومتری خود، به نظر می‌رسد که مشکلات موجود تمامی نداشته و هنوز هم خودنمایی می‌کنند.

بر طبق گزارش‌های منتشره توسط منابع نزدیک به رسانه DigiTimes، کمبود تراشه‌های 14 نانومتری کمپانی اینتل در بازار اخیراً به وضوح قابل مشاهده بوده و نسبت عرضه بر تقاضا از حالت تعادل خارج شده است که نتیجه آن می‌تواند به تأخیر در عرضه بسیاری از محصولات، به‌خصوص نوت‌بوک‌ها به سال 2020 میلادی منتهی شود. از جمله اصلی‌ترین قربانی‌های کمبود پردازشگرهای موجود می‌توان به پردازنده‌های نسل دهم سری موبایل، یعنی Comet Lake اشاره کرد.

پردازشگرهای سری Comet Lake قرار است تا بر پایه فناوری ساخت ++14nm، نسخه مشتق شده از لیتوگرافی 14 نانومتر با برخورداری از مقادیر فرکانسی بیشتر و راندمان بالاتر توسعه پیدا نمایند با توجه به کمبود تراشه‌های موجود ممکن است با تأخیر همراه شده و تمامی محصولاتی که از این سی‌پی‌یو‌ها در ساختار خود بهره می‌جویند نیز دست‌خوش مشکلات و تأخیر در عرضه قرار گیرند. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، احتمال می‌رود تا بسیاری از توسعه‌دهندگان قطعات و سخت‌افزارهای رایانه‌ای مجبور به تأخیر در عرضه محصولات خود به سال 2020 شوند. برخی بر این عقیده‌اند که عدم توسعه نسخه دیگری از فناوری ساخت 14 نانومتر، یعنی +++14nm عامل اصلی بروز مشکلات این‌چنینی برای کمپانی اینتل می‌باشد، اما با این وجود، فاکتورهای بسیاری در پشت پرده پنهان می‌باشند که هنوز در معرض دید قرار نگرفته‌اند.

منبع: TechPowerUP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *