سخت‌افزار

ادعای برتری پردازنده i9-11900K اینتل در مقایسه با تراشه Ryzen 9 5900X رقیب

ادعای برتری پردازنده i9-11900K اینتل در مقایسه با تراشه Ryzen 9 5900X رقیب

بر طبق اسلایدهای رسمی فاش شده کمپانی اینتل که به‌تازگی توسط رسانه VideoCardz به اشتراک گذاشته شده‌اند، این سازنده پر احترام در نظر دارد تا پردازنده‌های نسل یازدهم سری Rocket Lake-S خود را با تنوع محصولاتی قابل توجهی روانه بازار کند. فقط تراشه‌های خانواده Core i9 و Core i7 در این نسل از ده مدل مختلف برخوردار می‌باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به تراشه‌های بدون قفل و دارای پردازشگر گرافیکی مجتمع (مدل‌های دارای پسوند K)، تراشه‌های بدون قفل، اما بدون پردازشگر گرافیکی مجتمع (مدل‌های دارای پسوند KF)، تراشه‌های قفل اما دارای پردازشگر گرافیکی مجتمع و تراشه‌های قفل و بدون پردازشگر گرافیکی مجتمع (مدل‌های دارای پسوند F) اشاره کرد.

با طراحی و توسعه پردازنده‌های سری Rocket Lake-S، به نظر می‌رسد که کمپانی اینتل به حداکثر محدودیت ممکن در افزودن تعداد هسته‌های فیزیکی در کنار یک تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی در مساحتی به بزرگی 75 میلی‌متر در 75 میلی‌متر و فناوری ساخت 14 نانومتر دست پیدا کرده است. هر دو تراشه‌های سری Core i9-11900 و Core i7-11700 از حداکثر هشت هسته فیزیکی و شانزده رشته پردازشی، به همراه ظرفیت عینی حافظه کش بهره می‌برند که تمایز بین آ‌ن‌ها از طریق تفاوت در سرعت کلاک و عدم پشتیبانی پردازشگرهای Core i7 از فناوری Thermal Velocity Boost برقرار گشته است. تراشه‌های سری Core i5 نیز در این نسل بر طبق گزارش‌های منتشره از شش هسته و دوازده رشته بهره می‌برند.

اخیراً اسلایدهای گوناگونی در خصوص کارایی پردازنده‌های جدید و تازه‌نفس کمپانی اینتل در سطح اینترنت درز پیدا کرده‌اند. اولین اسلاید قابل مشاهده تفاوت کارایی بین پردازنده Core i9-11900K و جایگزین پرچم‌دار نسل پیشین آن، یعنی Core i9-10900K و برتری مربوطه را نمایانگر می‌باشد. در اسلاید دوم مقایسه بین کارایی این پردازنده با تراشه Ryzen 9 5900X رقیب مشاهده می‌شود که بر طبق ادعا، بهبود کارایی بین 2 تا 8 درصد به ارمغان آورده شده است.

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *