سخت‌افزار

انویدیا در سیستم DGX A100 از پردازنده‌های EPYC استفاده می‌کند

انویدیا در سیستم DGX A100 از پردازنده‌های EPYC استفاده می‌کند

کمپانی AMD چند روز پیش به صورت رسمی نسل سوم از پیشرفته‌ترین سیستم هوش مصنوعی (AI) جهان، تحت عنوان DGX A100 را معرفی کرد. این تراشه از دومین نسل پردازنده‌های عملکرد بالا AMD EPYC بهره خواهند برد. قدرت پردازشی این تراشه در زمینه محاسبات مربوط به هوش مصنوعی به 5 پتافلاپ می‌رسد و انعطاف‌پذیری معماری این تراشه باعث می‌شود تا گزینه‌ای عالی برای استفاده در شرایط کاری پرفشار مانند تحلیل اطلاعات، آموزش و استنباط مبتنی بر اطلاعات، به حساب آید.

سیستم DGX A100 انویدیا یک سیستم کامل شامل دو پردازنده 64 هسته‌ای AMD EPYC 7742 با حداکثر فرکانس 3.41 گیگاهرتزی می‌شود که در مجموع 128 هسته پردازشی را در دسترس قرار می‌دهد. این تراشه از حافظه‌های رم DDR4 با حداکثر سرعت 3200 مگاهرتز و همچنین رابط اتصال PCI-E 4.0 پشتیبانی می‌کند.

نسل دوم پردازنده AMD EPYC در واقع نخستین و تنها پردازنده سرور با معماری 32 بیتی (x86) بازار است که از چهارمین نسل از رابط اتصال PCI-E پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب، پهنای باند وسیع I/O ارائه شده توسط تراشه می‌تواند به ارتباطات موثر و کارآمدتر بین پردازنده و قطعات دیگری مانند GPU منتهی شده و همچنین برای پردازش‌های سنگین یک ویژگی حیاتی به حساب آید.

نسل دوم پردازنده‌های AMD EPYC که در سیستم DGX A100 انویدیا به‌کار رفته‌ است، حداکثر 64 هسته پردازشی و 128 مسیر ارتباطی PCIe 4 را در قالب یک پردازنده x86 ارائه می‌دهند. انتظار می‌رود با افزایش چشم‌گیری که در پهنای باند I/O صورت گرفته است، این تراشه جدید توانمندی‌های بسیار بالایی را در زمینه قدرت پردازش و عملکرد از خود نشان دهد.

به‌کارگیری این پردازنده در تراشه جدید انویدیا عملکردی بالا را ارائه می‌دهد و در عین حال از رابط اتصال PCIe 4 پشتیبانی می‌کند. انویدیا قصد دارد با به‌کارگیری این ویژگی‌ها، یک سیستم AI قدرتمند را توسعه دهد.

منبع: guru3d

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *