سخت‌افزار

اولین نتایج از پردازنده AMD Ryzen 5 5600H “Cezanne” منتشر شد، محک زدن تک هسته‌ای و چند هسته‌ای

اولین نتایج از پردازنده AMD Ryzen 5 5600H "Cezanne" منتشر شد، محک زدن تک هسته‌ای و چند هسته‌ای

با معرفی نسل بعدی پردازنده‌های موبایلی AMD در گوشه و کنار و به صورت چراغ خاموش، انتظار می‌رود شاهد معرفی رسمی این پردازنده‌ها به طور رسمی در شروع نمایشگاه CES 2021 باشیم که به صورت مجازی برگزار می‌شود. پردازنده موبایلی جدید و قدرتمند AMD که Cezanne نامیده می‌شوند، از معماری Zen 3 برخوردار هستند که بهبودهای بسیار زیادی در IPC هستند و از رقیب خود بسیار جلوتر می‌باشند. این پردازنده به دلیل طراحی جدید از فرکانس‌های بالاتری برخودار هستند که به لطف معماری جدید حاصل شده است. به لطف بنچمارک GeekBench 5، امروز نتیجه‌ی جدیدی از یک Cezanne  منتشر شده است تا شاید کارایی آن باشیم. در این تست، پردازنده موبایلی Ryzen 5 5600H مشاهده شده است که در نوت‌بوک Xiaomi Mi Notebook بکار رفته است. این نوت‌بوک همچنین دارای 16 گیگابایت حافظه رم می‌باشد.

به عنوان یادآوری،‌ باید بگوییم که سی‌پی‌یو AMD Ryzen 5 5600H یک پردازنده 6 هسته‌ای و 12 رشته‌ای است و کارایی آن قطعا برای شما بسیار جالب خواهد بود. در تست تک هسته‌ای، پردارنده یاد شده امتیاز 1372 را کسب کرد که این امتیاز در حالت تک چند هسته‌ای یا چند رشته‌ای به 5713 رسید. اگر این اعداد و ارقام را بخواییم با پردازنده‌های Renoir با معماری Zen 2 مقایسه کنیم، می‌توانیم به پردازنده Ryzen 5 4600H رجوع کنیم. 5600آ نسبت به 4600H، در تست تک‌ هسته‌ای 37 درصد و در تست چند رشته‌ای 14 درصد سریعتر است. تا زمان معرفی رسمی Cezanne باید منتظر بمانیم و شاهد نتایج بیشتری باشیم.

البته افزایش 14 درصدی تست چند هسته‌ای شاید به چشم نیایید اما امتیاز تست تک‌ هسته‌ای بسیار حائز اهمیت است! با توجه به اینکه اغلب کارهای ما و سیستم عامل به یک کور یا یک رشته از دو رشته‌ی یک هسته نیاز دارد، این بدان معناست که کارایی پردازنده به طور کلی بسیار افزایش یافته است. در حقیقت نقطه ضعف اصلی پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 2 بحث کارایی IPC آنها و همینطوری فرکانس‌پذیری آنها بود که این مورد در Zen 3 به خوبی رفع شده است و شاهد پردازنده‌های همه فن حریف بر مبنای معماری Zen 3 هستیم.

منبع: techpowerup

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *