سخت‌افزار

بخشی از مشخصات پردازنده‌های Alder Lake و Rocket Lake فاش شد

بخشی از مشخصات پردازنده‌های Alder Lake و Rocket Lake فاش شد

به تازگی بخشی از جزئیات مربوط به پردازنده‌های نسل جدید اینتل موسوم به Rocket Lake و Alder Lake به بیرون درز کرده است. Rocket Lake در واقع به پردازنده‌های نسل یازدهم سری Core اینتل مربوط می‌شود که بر روی سوکت‌های LGA 1200 قابل نصب خواهند بود. بر اساس برخی شایعات، این پردازنده‌ها در واقع به نوعی نسخه الهام گرفته شده از Willow Cove هستند که از فناوری تولید 14 نانومتری و حداکثر 8 هسته پردازشی بهره می‌برند.

بر اساس گزارشی که جدیدا توسط PTT منتشر شده است، اینتل در خانواده جدید Rocket Lake، پردازنده‌هایش را در سه گروه از نظر TDP یا توان طراحی حرارتی عرضه خواهد کرد. در دسته پردازنده‌های 95 واتی شاهد مدل‌های 8 و 6 هسته‌ای و در پردازنده‌های 80 و 65 واتی نیز شاهد پردازنده‌هایی با حداکثر 4 هسته پردازشی هستیم.

پردازنده‌های 95 واتی دارای سطوح قدرت PL1 ،PL2 و PL4 هستند که به ترتیب توان 95، 173 و 251 واتی را ارائه می‌دهند. پردازنده‌های 80 واتی نیز سطوح قدرت PL2 ،PL3 و PL4 با توان به ترتیب 146، 191 و 251 وات را ارائه می‌دهند. در نهایت، پردازنده‌هایی با توان طراحی حرارتی 65 واتی، سطوح قدرت PL2 ،PL3 و PL4 با توان 128، 177 و 251 واتی عرضه می‌شوند.

در این گزارش همچنین به احتمال عرضه سوکت‌ LGA1700 نیز اشاره شد که پردازنده‌های Alder Lake را میزبانی خواهد کرد. این سوکت جدید از رابط حافظه DDR5 پشتیبانی نموده و قادر است سرعت تبادل اطلاعات تا حداکثر 4800GT/s را در حالت مرجع ارائه دهد. البته در حالتی که از دو ماژول رم DIMM در هر کانال استفاده شود، کنترلرهای حافظه تنها قادرند سرعت 4000GT/s را در دسترس کاربر قرار دهند.

در هر دو حالت، امکان اورکلاکینگ برای کاربر وجود داشته و قابلیت استفاده از دو ماژول رم در هر کانال (2DPC) نیز برای تولیدکنندگان مادربرد بسیار کاربردی خواهد بود.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *