سخت‌افزار

عرضه تراشه‌های Zen 4 با لیتوگرافی 5 نانومتری در سال 2021

عرضه تراشه‌های Zen 4 با لیتوگرافی 5 نانومتری در سال 2021

کمپانی AMD قصد دارد ریزمعماری پردازنده‌های Zen 4 را در سال 2021 روانه بازار کند. شایان ذکر است که TSMC که یکی از شرکای اصلی AMD محسوب می‌شود چندی پیش اعلام کرد تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری خود را زودتر از زمان ارائه شده روانه بازار خواهد کرد. این کمپانی علاوه بر AMD تراشه‌های دو کمپانی اپل و های سیلیکون را نیز تامین خواهد کرد.

ریزمعماری جدید Zen 4 به خصوص برای AMD حائز اهمیت بسیار زیادی است چرا که به عنوان پلتفرم سازمانی نسل جدید این کمپانی روانه بازار شده و سوکت جدید SP5 را معرفی می‌کند. اسم رمز تراشه سازمانی جدید AMD فعلا Genoa تعیین شده و سوکت جدید نیز احتمالا به AMD اجازه ایجاد تغییرات محسوسی را در بخش I/O پردازنده خواهد داد. از جمله این تغییرات می‌توان به پشتیبانی از استاندارد حافظه جدید، نسل جدیدی از رابط اتصال پر سرعت PCIe، کانال‌های حافظه بیشتر، مسیرهای PCIe بیشتر و بسیاری دیگر اشاره نمود.

عرضه تراشه‌های Zen 4 با لیتوگرافی 5 نانومتری در سال 2021
به نظر می‌رسد TSMC تاکنون بیشتر از 50 درصد اقدامات لازم برای تولید انبوه تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری را به انجام رسانده و این برای مشتریان ثابت این کمپانی خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود. در نقشه راه سال 2020 کمپانی AMD می‌توان معرفی تراشه‌های 7 نانومتری پلاس Zen 3 را مشاهده کرد. این کمپانی اخیرا عنوان نمود که عملکرد پردازنده‌های Zen 3 نسبت به Zen 2 بهبود یافته به طوری که انتظار کاربران را از یک معماری کاملا جدید نیز برآورده خواهد ساخت.

گره 7nm EUV اکنون چگالی ترانزیستورهای به کار گرفته شده را نسبت به گره 7nm DUV که پردازنده‌های Zen 2 و تراشه‌های گرافیکی Navi بر پایه آن تولید می‌شوند را تا 20 درصد افزایش داده است. انتظار می‌رود کاربران در سال 2021 شاهد معرفی پنجمین نسل از پردازنده‌های رایزن باشند که بر پایه لیتوگرافی 5 نانومتری تولید خواهند شد. این پردازنده‌ها از حافظه‌های جدید DDR5، رابط اتصال PCI-Express نسل پنجم و سوکت AM5 پشتیبانی می‌کنند.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *