سخت‌افزار

تصویری از GIGABYTE Z590 AORUS Xtreme، پرچم‌دار بعدی مادربوردهای گیگابایت

تصویری از GIGABYTE Z590 AORUS Xtreme، پرچم‌دار بعدی مادربوردهای گیگابایت

به تازگی تصویری از پرچم‌دار بعدی گیگابایت مبتی بر سوکت LGA1200 که قرار است از چیپست Intel Z590 استفاده کند، منتشر شده است. این مادربورد از پردازنده‌های نسل یازدهم Intel Core با اسم رمز Rocket Lake پشتیبانی خواهد و GIGABYTE Z590 AORUS Xtreme نام دارد. گیگابایت در ساخت این مادربورد از باکیفیت‌ترین و رده‌بالاترین کامپوننت‌های ممکن استفاده خواهد کرد. برق این هیولا از طریق یک کانکتور 24 پین ATX و دو کانکتور 8 پین EPS تامین خواهد شد. در کنار این کانکتورها، یک مدار تنظیم کننده ولتاژ 21 فازی تمام دیجیتالی، وظیفه‌ی برق‌رسانی موثر و باکیفیت به پردازنده را بر عهده می‌گیرد. اسلات‌های توسعه‌ی مادربورد تنها شامل 3 شکاف PCIe-x16 هستند که حداقل دو عدد از آنها توسط پردازنده تامین می‌شوند. این شکاف‌ها که به نسل چهارم گذرگاه PCIe یا PCIe-Gen 4.0 مجهز شده‌اند، در حالت Gen 4.0 x16 یا Gen 4.0 x8/x8 به فعالیت می‌پردازند. گفتنی‌ است که این مادربورد از پردازنده‌های نسل دهمی Comet Lake نیز پشتیبانی می‌کند که در این حالت گذرگاه‌ها در حالت Gen 3.0 فعالیت می‌کنند. اسلات سوم نیز توسط چیپست اصلی مادربورد تامین می‌شود.

در زیر روکش مادربورد نیز امکان استفاده از اسلات M.2 با پشتیبانی از پروتکل NVMe فراهم شده است. یکی از این اسلات‌ها از نوع Gen 4.0 x4 بوده و توسط پردازنده پشتیبانی می‌گردد. دو وظیفه‌ی تامین دو اسلات دیگر بر عهده‌ی چیپست اصلی Z590 است. طبق گزارشات، مادربورد گیگابایت Z590 AORUS Xtreme با اتصال جدیدی ارائه می‌شود که شامل Wi-Fi 6E (باند رادیویی 802.11ax بیش از 6 گیگاهرتز) و Thunderbolt 4 است. مادربورد مذکور مجهز به دو پورت USB 3.2×2 است که پهنای باند آن به 20 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. برای پورت‌های شبکه نیز دو پورت 10 گیگابیت و 2.5 گیگابیت در نظر گرفه شده است.

GIGABYTE Z590 AORUS Xtreme همچنین در زمره‌ی نخستین مادربوردهایی قرار می‌گیرد که به کدک صوتی جدید و پیشرفته‌ی Realtek ALC4080 مجهز شده است که جانشین ALC1220 شده است. سیستم صوتی پرچم‌دار آینده‌ی گیگابایت همچنین از DAC شرکت ESS استفاده خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این مادربورد باید تا اواسط ماه ژانویه صبر کنیم، زمانی که انتظار می‌رود اینتل به شرکای تجاری خود دهد تا محصولات مبتنی بر چیپست 500 را معرفی کنند.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *