سخت‌افزار

آیا کمپانی AMD در حال توسعه تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی Polaris 30 است؟

آیا کمپانی AMD در حال توسعه تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی Polaris 30 است؟

یکی از موضوعات داغ موجود در پیرامون کارت‌های گرافیک AMD عرضه دوباره نسل جدید و تازه‌نفسی از تراشه‌های شتاب‌دهنده گرافیکی Polaris می‌باشد. برخی از کاربران در سطح شبکه گسترده وب بر این باورند که کمپانی ای‌ام‌دی به‌زودی پردازشگر جدیدی را تحت عنوان Polaris 30 عرضه می‌کند (عدد 3 در برچسب تراشه مذکور نمایانگر سومین نسل از پردازشگرهای مبتنی بر اسم رمز پولاریس می‌باشد). تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی آپدیت شده بر پایه فناوری ساخت 12 نانومتر +FinFET LPP توسعه یافته و شایعات مختلف حکایت از افزایش 15 درصدی کارایی آن را دارند (هرچند که تخمین این مهم بر پایه گمانه‌زنی می‌باشد).

اگر کمپانی ای‌ام‌دی حقیقتاً تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی جدید خود را بر پایه لیتوگرافی 12 نانومتر تولید کند، کاهش اندازه ترانزیستورهای مورد استفاده مزیت‌هایی نظیر فزونی پتانسیل افزایش سرعت کلاک و همچنین نزول میزان حرارت تولیدی در نتیجه کاهش میزان انرژی مصرفی را با خود به ارمغان می‌آورد (در حالت تئوری).

در صورتی که شایعه فوق از درستی برخوردار بوده و کمپانی ای‌ام‌دی حقیقتاً در حال توسعه تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی پولاریس 30 باشد، طراحی آن در حالت کلی کاملاً منطبق با جایگزین خود (مبتنی بر 16 نانومتر) می‌باشد. بسیاری از افرادی که قصد تهیه و خرید کارت‌های گرافیک مبتنی بر پردازشگرهای پولاریس را در سر داشته‌اند تاکنون نسبت به این امر اقدام کرده و ارتقاء دوباره به همان تراشه کمی دور از ذهن به‌شمار می‌رود، لذا انتظار می‌رود تا کمپانی ای‌ام‌دی بی سر و صدا و به دور از هیاهو کارت‌های گرافیک هم‌اکنون موجود در بازار را با نمونه‌های تازه‌نفس خود جایگزین سازد.

احتمال عرضه تراشه شتاب‌دهنده Polaris 30

شایعه توسعه تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی Polaris 30 از زمان مشاهده شناسه سخت‌افزاری 0x6FDF در درایور راه‌انداز سیستم‌عامل لینوکس و عدم انتساب آن به هیچ کدام از تراشه یا محصولات هم‌اکنون معرفی شده و در دست توسعه قوت پیدا کرد. علاوه بر آن کاهش اندازه Die تراشه‌های شتاب‌دهنده گرافیکی نیز در هیچ کدام از نقشه‌های راه کمپانی ای‌ام‌دی ذکر نشده است، لذا احتمال عدم صحت موضوع برقرار می‌باشد.

منبع: Guru3D

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *