سخت‌افزار

جزئیاتی از پردازنده های AMD Ryzen Threadripper نسل 3 و 4 منتشر شد

جزئیاتی از پردازنده های AMD Ryzen Threadripper نسل 3 و 4 منتشر شد

فرکانس‌های هسته اولین پردازنده AMD با 16 هسته و 32 رشته پردازشی در دیتابیس یکی از ابزارهای بنچمارک‌گیری مشاهده شد. این پردازنده بر روی سوکت TR4 نصب شده و براساس اطلاعات درج شده در این دیتابیس پردازنده مذکور برپایه معماری کلی Threadripper 3000 طراحی شده اما از یک چیپ I/O متفاوت با آنچه در رایزن 3000 استفاده شده است بهره می‌برد. در واقع این پردازنده رابط حافظه دو کانال به جای چهار کانال را ارایه می‌دهد.

این پردازنده جدید از سرعت هسته پایه 3.6 گیگاهرتزی بهره می‌برد که در حالت Boost به 4.05 گیگاهرتز افزایش می‌یابد. براساس نتایج این بنچمارک، پردازنده جدید AMD با کسب 133 امتیاز در حالت تک هسته نسبت به 94 درصد از پردازنده‌های دیگر عملکرد بهتری را ارایه می‌دهد. همچنین در بخش چند هسته‌ای نیز این پردازنده با کسب 2864 امتیاز نسبت به 189 درصد از پردازنده‌ها(عملکرد متوسط و استاندارد) عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد.

براساس شایعات انتظار داریم AMD به زودی پردازنده‌هایی با 24 و حتی 32 هسته پردازشی را نیز معرفی کند. پردازنده‌های جدید سری Epyc با اسم رمز Rome از هشت چیپ با مجموع 64 هسته بهره می‌برد و این احتمال وجود دارد که AMD پردازنده‌هایی با 48 و 64 هسته را نیز عرضه کند؛ ممکن است این اتفاق در سری جدید Threadrippers که پاییز امسال معرفی می‌شوند رخ دهد.

اما علاوه بر این، حدس و گمان‌هایی نیز در خصوص پردازنده‌های Threadripper 4000 با معماری Zen 3 نیز به گوش می‌رسد. اخیرا اطلاعاتی از این پردازنده‌ها در دیتابیس AIDA64 رویت شده است. این دیتابیس پردازنده‌های مذکور را با اسم رمز Vermeer و Genesis به ثبت رسانده و به‌نظر می‌رسد اسم رمز جنسیس مربوط به پردازنده‌ای از خانواده جدید Threadripper 4000 باشد.

ظاهرا Vermeer مربوط به پردازنده رایزن 4000 و یا به‌طور کلی معماری Zen 3 باشد. البته این‌ها همه حدس و گمان بوده و هنوز نمی‌دانیم این معماری جدید چه ویژگی‌هایی را معرفی خواهد کرد. طبیعتا AMD دو استاندارد جدید PCI Express 5.0 و DDR5 را در این معماری به‌کار خواهد گرفت اما اینکه چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد هنوز مشخص نیست.

منبع: guru3d و guru3d

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *