سخت‌افزار

خط تولید برخی از چیپست‌ها و پردازنده‌های اینتل به کمپانی TSMC واگذار شد

خط تولید برخی از چیپست‌ها و پردازنده‌های اینتل به کمپانی TSMC واگذار شد

بدون شک کمپانی اینتل در زمینه طراحی و توسعه صفر تا صد پردازنده‌های مرکزی خود و خودکفایی کامل در این حوزه و عدم نیاز به دریافت کمک از دیگر شرکت‌های سوم شخص قدرت فراوانی را در چنته داشته و همگان اینتل را با این مهم می‌شناسند، اما کمپانی مذکور در اقدامی عجیب تصمیم به واگذاری مراحل توسعه تعدادی از پردازشگرهای خود به کمپانی تایوانی TSMC را گرفته است که به نظر می‌رسد علت آن به کمبود منابع اینتل در تولید حجم عظیم پردازنده‌های مرکزی مورد نیاز بازار مربوط می‌شود.

خط تولید فناوری ساخت 14 نانومتر کمپانی اینتل با توجه به توسعه شمارش عظیمی از پردازنده‌های مرکزی خانواده‌های Core و Xeon در آن واحد تحت تنش بسیار فراوانی قرار دارد که این خود به کمبود پردازشگرهای مرکزی در بازار و افزایش قیمت آن‌ها منتهی شده است، بر همین اساس اینتل در طی قراردادی توسعه برخی از پردازنده‌های مرکزی خود را به خط تولید 14 نانومتری کمپانی TSMC واگذار کرده است. در میان پردازشگرهایی که تولید آن‌ها به کمپانی مذکور واگذار شده است برخی از مدل‌های پردازنده مرکزی رده دسکتاپ و تعداد چندین تراشه سری 300 از جمله H310 به چشم می‌خورند که توسعه آن‌ها هم‌اکنون بر پایه لیتوگرافی 22 نانومتر کمپانی اینتل انجام شده و با انتقال ساخت آن‌ها به TSMC به احتمال فراوان به 14 نانومتر کاهش پیدا می‌نمایند.

واگذاری خط تولید پردازنده‌های اینتل به TSMC

به نظر می‌رسد که قرارداد اشاره شده با TSMC از آنچه انتظار می‌رفت سریع‌تر پیش می‌رود که شور و اشتیاق کمپانی نامبرده در زمینه نمایش شایستگی خود به اینتل و حفظ سفارش‌های آینده در این بین بسیار مزید بر علت شده است. بر طبق گفته شاهدان و تحلیلگران صنعتی، کمپانی اینتل در حال حاضر با توجه به توسعه یک‌باره تعداد بی‌شماری از تراشه‌های پردازشگر خود اکنون در وضعیتی 1 به 2 نسبت به نرخ تقاضای بازار قرار دارد که این مهم در وادار نمودن اینتل به عقد قرارداد با کمپانی TSMC سهمی تقریباً بزرگی را شامل می‌شود. توسعه‌دهندگان سخت‌افزارهای مادربرد انتظار دارند تا اینتل مشکلات موجودی و عرضه پردازنده‌های مرکزی خود را با عنایت به یاری کمپانی TSMC تا پایان سال 2018 مرتفع سازد.

منبع: TechPowerUp

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *