سخت‌افزار

درایور Adrenalin 21.4.1 WHQL را برای کاهش مصرف انرژی نصب کنید!

درایور Adrenalin 21.4.1 WHQL را برای کاهش مصرف انرژی نصب کنید!

رسانه خبری TechPowerUP در جدیدترین بررسی خود نکته جالبی در خصوص کاهش قابل توجه میزان انرژی مصرفی توسط کارت گرافیک در سناریوهای غیرگیمینگ را در نسخه درایور Adrenalin 21.4.1 WHQL کمپانی ای‌ام‌دی مشاهده کرده است. با آزمایش انجام شده و مقایسه آن با نسخه پیشین درایور راه‌انداز یعنی 21.3.2 به‌وسیله کارت‌های گرافیکی از جمله RX 6700 XT ،RX 6800 ،RX 6800 XT و RX 6900 XT، کاهش قابل توجه توان مصرفی پردازشگر در حالاتی به غیر از گیمینگ نظیر زمان بیکاری سیستم و یا بازپخش محتویات چند رسانه‌ای باعث جلب نظرات شده است.

در بررسی انجام شده کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT هیچ کاهش مصرف انرژی را در زمان بیکاری سیستم از خود نشان نداده است، اما برادران بزرگ‌تر این پردازشگر یعنی RX 6800 ،RX 6800 XT و پرچم‌دار نسل کنونی (RX 6900 XT) با کاهش توان مصرفی از 25 وات به 5 وات در وضوح تصویر 1440p کاهش 72 درصدی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. ذکر این نکته ضروری است که کاهش انرژی مصرفی در پیکربندی مالتی مانیتور و استفاده از چند نمایشگر مشاهده نشده و توان همانند قبل می‌باشد. این کاهش انرژی مصرفی در زمان بازپخش محتویات چندرسانه‌ای با کاهش 30 درصدی همراه شده است. این ویژگی بهبود قابل توجهی به‌خصوص برای تولیدکنندگان سیستم‌های کامپیوتری چندرسانه‌ای که نه تنها توان مصرفی، بلکه میزان نویز و حرارت تولیدی نیز به عنوان مولفه‌های اساسی در این حوزه مطرح می‌باشند به شمار می‌رود.

کمپانی ای‌ام‌دی از کاهش توان مصرفی کارت‌های گرافیک خود در فهرست بهبودهای درایور Adrenalin 21.4.1 WHQL سخنی را به میان نیاورده است که دلیل آن نامشخص می‌باشد. علاوه بر آن باید خاطر نشان کرد که کارت گرافیک RX 6700 XT در حال حاضر و بدون بهبودهای ذکر شده نیز توان مصرفی بسیار معقولی را از خود به نمایش گذاشته است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کمپانی ای‌ام‌دی پس از مشاهده مشکلات موجود در خصوص انرژی تراشه Navi 21 و کارت‌های گرافیک مبتنی بر آن (سری RX 6800 و RX 6900) به پیاده‌سازی بهبودهای نرم‌افزاری در مورد تراشه Navi 22 (سری RX 6700) پرداخته و با مشاهده پایداری اقدام به انتشار آن‌ها برای دیگر پردازشگرها نیز نموده است.

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *