سخت‌افزار

ماد رجیستری فرکانس هسته RX 5700 XT را به بالای 2.2 گیگاهرتز افزایش داد

ماد ریجستری فرکانس هسته RX 5700 XT را به بالای 2.2 گیگاهرتز افزایش داد

ایگور والوسک از لابراتور آلمانی Igor’sLAB به روشی جدید دست یافته که طی آن می‌توان سرعت هسته کارت‌ گرافیک AMD Radeon RX 5700 XT را به بالای 2.20 گیگاهرتز افزایش داد. این کار با استفاده از جداول سفارشی SoftPowerPlay یا به‌صورت مختصر SPPTها که توسط یک ماد ی در سیستم عامل ویندوز به‌کار گرفته‌ می‌شود قابل انجام است.

درایوری که AMD برای کارت‌های گرافیک سری Radeon توسعه داده به‌گونه‌ای طراحی شده تا این جداول را از بایوس ویدیویی یک کارت گرافیک سری RX 5700 بخواند و سپس آن را به منظور فراخوانی سریع تنظیمات، در رجیستری ویندوز ذخیره کند. به این شیوه SoftPowerPlay Table یا SPPT گفته می‌شود.

با دستکاری یا اصطلاحا ماد کردن این SPPTها می‌توان محدودیت قدرت کارت‌های گرافیک سری RX 5700 را تغییر داده و به سرعت‌های هسته بالاتر از 2150 مگاهرتزی که در واقع حداکثر محدودیت در کارت گرافیک RX 5700 XT محسوب می‌شود دست یافت. این در حالیست که در کارت گرافیک RX 5700 این محدودیت بر روی سرعت 1850 مگاهرتزی تنظیم شده است.

ماد انجام شده توسط والوسک با استفاده از یک ابزار پاک‌کننده درایور نظیر DDU بخش ی ویندوز شما را آماده نموده و سپس با دانلود و ذخیره‌سازی فایل‌های رجیستری جدید با محدودیت‌های قدرت متفاوت، به شما اجازه می‌دهد تا مقادیر دلخواه خودتان را تعیین کنید. در جدول زیر می‌توانید جزییاتی را در خصوص مقادیر مختلف محدودیت قدرت و همچنین حداکثر سرعت‌های هسته قابل دستیابی مشاهده کنید.

ماد ریجستری فرکانس هسته RX 5700 XT را به بالای 2.2 گیگاهرتز افزایش داد

همچنین یک فایل رجیستری نیز ارایه شده که می‌تواند ی ویندوز شما را از هر گونه SPPT پاک کند تا در صورت نیاز به تنظیمات اولیه بازگردید. همچنین شما می‌توانید یک فایل رجیستری را با باز کردن آن توسط یک ابزار ویرایش متن ساده نظیر Notepad مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که با انجام این کارها مسئولیت خرابی کارت گرافیک برعهده خود شما خواهد بود و توصیه می‌شود حتما پیش از به‌کارگیری این ماد و نمونه‌های مشابه از نصب بودن یک خنک‌کننده سفارشی و کارآمد اطمینان حاصل نمایید.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *