سخت‌افزار

مشخصات فنی استاندارد USB4 به‌صورت رسمی معرفی شدند

انجمن Forum USB Implementers یا به اختصار USB-IF، سازمان پشتیبانی پیشرفت و اقتباس فناوری USB در جدیدترین اقدام خود به معرفی رسمی مشخصات فنی نسخه چهارم تکنولوژی، یعنی USB4 پرداخته است. نسل آینده فناوری فوق در حالت کلی یک به‌روزرسانی عظیم و بزرگ در حوزه معماری یو‌اس‌بی به شمار رفته و طراحی خود را از الگوهای فعلی USB 3.2 و USB 2.0 به ارث برده است. ساختار معماری فناوری USB4 بر پایه مشخصات فنی پروتکل تاندربولت که اخیراً از جانب کمپانی اینتل به گروه Group USB Promoter ارجاع یافته است طراحی شده و بهبودهای بسیار چشمگیری را در حوزه‌هایی نظیر حداکثر پهنای باند، پروتکل‌های نمایش و ارسال هم‌زمان داده به ارمغان آورده است.

توسعه مشخصات فنی فناوری USB4 برای اولین بار توسط گروه USB Promoter در ماه مارس سال 2019 میلادی معرفی شده و اکنون توسط انجمن USB-IF به‌صورت رسمی انتشار یافته است. از جمله مشخصات کلیدی فناوری مذکور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملیات دو طرفه با استفاده از کابل‌های فعلی USB Type-C و پهنای باند 40 گیگابیت بر ثانیه از طریق کابل‌های دارای تأییدیه‌های مورد نیاز.
  • پشتیبانی از تعداد چندین داده و پروتکل نمایش با قابلیت اشتراک حداکثر پهنای باند متراکم.
  • سازگار با فناوری‌های پیشین USB 3.2 ،USB 2.0 و تاندربولت 3.

با افزایش تکامل درگاه‌های USB Type-C و استفاده از آن‌ها به‌عنوان اتصال‌دهنده‌های نمایشگرهای خارجی در طیف گسترده‌ای از محصولات میزبان، فناوری USB4 قابلیت تخصیص مطلوب نرخ داده برای دستگاه مربوطه را به‌عنوان یک قابلیت اساسی به ارمغان آورده است. اگرچه فناوری مورد بحث پروتکل دیگری را تحت استفاده خود قرار داده است، سازگاری با تکنولوژی‌های پیشین از جمله USB 3.2 ،USB 2.0 و تاندربولت 3 همچنان حفظ شده است. این مهم در افزایش امکان مقیاس‌پذیری نتیجه اتصالات و عدم نیاز به تهیه و خرید تجهیزات و یا وسایل تبدیل جدید بسیار تأثیرگذار بوده و بستری جامع و یکپارچه را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است.

منبع: TechPowerUP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *