سخت‌افزار

پردازنده‌های AMD Zen 2 از حافظه‌های 3200 مگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند

پردازنده‌های AMD Zen 2 از حافظه‌های 3200 مگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند

در یک سیستم کامپیوتر مبتنی بر پردازنده AMD مهمترین پارامتری که می‌تواند بر روی عملکرد کلی سیستم تاثیر بگذارد ارتباطیست که بین پردازنده و حافظه رم برقرار می‌شود. از زمانی که این کمپانی نسل اول پردازنده‌های خانواده رایزن را روانه بازار کرد میلیون‌ها مقاله مختلف در این خصوص منتشر شده که اهمیت حافظه‌های رم را در چنین سیستم‌هایی نشان می‌دهند.

حتی ابزارهایی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند با اورکلاکینگ و تنظیمات مربوط به تایمینگ ماژول رم، عملکرد سیستم مبتنی بر پلتفرم AMD خود را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشید. به همین علت بسیاری از کاربران علاقه مند جدی که از یک پردازنده با معماری Zen در سیستم خود استفاده می‌کنند به این جزییات مهم توجه نموده و کارایی بالاتری را تجربه می‌کنند.

اما به تازگی momomo_us، یکی از افشاکنندگان شناخته شده در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که AMD  پیشرفت فوق‌العاده‌ای را در بحث کنترلر حافظه از خود نشان داده و توانسته به مشخصات لازم برای پشتیبانی از سرعت JEDEC 3200MHz دست پیدا کند. این در حالیست که در نسل اول پردازنده‌های رایزن حداکثر از ماژول‌های DDR4-2666 پشتیبانی می‌شد که البته در نسخه‌های 12 نانومتری که بعدها توسط AMD تولید شدند این پشتیبانی به سرعت 2933 مگاهرتز افزایش یافت.

پردازنده‌های AMD Zen 2 از حافظه‌های 3200 مگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند

اهمیت حافظه سیستم برای پلتفرم‌های مبتنی بر پردازنده‌های AMD در واقع از آنجاست که CCX های پردازنده‌ عملا از باس حافظه به منظور راهی برای محاسبه سرعت‌های Infinity Fabric استفاده می‌کند؛ به همین دلیل هر چه نرخ تبادل اطلاعات حافظه رم سیستم بالاتر باشد، کارایی پردازنده نیز بالاتر خواهد بود.

باتوجه به افزایش سرعت پایه ماژول‌های رم پشتیبانی شده توسط معماری جدید Zen 2 می‌توان بهبود توانمندی‌های مرتبط با Infinity Fabric و در نتیجه آن افزایش نرخ دستورات پردازش شده به ازای هر سیکل را انتظار داشت.

momomo_us همچنین تایید کرد که اورکلاک حافظه‌های رم حداقل تا فرکانس 4400 مگاهرتزی به صورت رسمی توسط AMD پشتیبانی خواهند شد که به مراتب بالاتر از رقم فعلی، حتی در پردازنده‌های 12 نانومتری معماری Zen به حساب می‌آید.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *