سخت‌افزار

پردازنده ناشناس از خانواده Rocket Lake با 6 هسته و 12 رشته پردازشی

پردازنده ناشناس از خانواده Rocket Lake با 6 هسته و 12 رشته پردازشی

اگر پیگیر اخبار پردازنده‌های جدید اینتل بوده باشید، احتمالا شایعات مختلفی را در خصوص پردازنده‌های خانواده جدید Rocket Lake شنیده‌اید. این پردازنده‌های جدید بر پایه هسته‌های پردازشی 10 نانومتری Willow Cove توسعه یافته و برای سازگاری بیشتر، برای استفاده در تراشه 14 نانومتری بهینه‌ شده‌اند. با توجه به اطلاعات قبلی به‌نظر می‌رسد این پردازنده‌ها در اواخر سال میلادی جاری و یا اوایل سال 2021 به بازار عرضه شوند.

خانواده پردازنده‌های راکت لیک با مادربردهای مجهز به سوکت LGA 1200 سازگاری دارند. این مادربردها چند روز پیش به همراه پردازنده‌های Comet Lake روانه بازار شدند. پردازنده‌های Rocket Lake برای رفع نیازهای کاربران دسکتاپ طراحی شده‌اند و اینتل قصد دارد خلاء موجود در بخش محصولات 10 نانومتری برای پردازنده‌های دسکتاپ را با این محصولات پر کند.

اینتل در نظر دارد نود 10 نانومتری را پیش از دسکتاپ، در محصولات مخصوص موبایل، لپ‌تاپ و سرورها به‌کار بگیرد. اما خوشبختانه با توجه به گزارشی که اخیرا از نرم‌افزار بنچمارک‌گیری 3D Mark منتشر شده است، می‌توان اولین مشخصات فنی مربوط به یک پردازنده از پلتفرم جدید Rocket Lake-S را مشاهده کرد.

این پردازنده از 6 هسته و 12 رشته پردازشی با فرکانس پایه 3.5 گیگاهرتزی بهره می‌برد که در حالت بوست این فرکانس به 4.09 گیگاهرتز نیز می‌برد که البته به احتمال زیاد در محصول نهایی فرکانس حتی از این عدد نیز بالاتر خواهد بود. اینتل در این پردازنده ناشناس از تراشه گرافیکی نسل دوازدهم Xe استفاده کرده است که در کنار هسته پردازشی Willow Cove، رقیب بسیار خوبی برای AMD خواهد بود.

اگرچه این پردازنده با نود 14 نانومتری تولید خواهد شد، اما احتمالا عملکرد خوبی را ارائه خواهد کرد. تنها معایبی که استفاده از این نود می‌تواند به همراه داشته باشد، ابعاد تراشه و بهینگی مصرف و تولید گرمای پردازنده است.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *