سخت‌افزار

پردازنده 8 هسته‌ای Tiger Lake-H در سال 2021 عرضه خواهد شد

پردازنده 8 هسته‌ای Tiger Lake-H در سال 2021 عرضه خواهد شد

بر اساس اسناد جدیدی که توسط یکی از تولیدکنندگان لپ‌تاپ به بیرون درز کرده است، اینتل در حال آماده‌سازی برای عرضه پردازنده موبایل 8 هسته‌ای خود مبتنی بر معماری 10 نانومتری تایگر لیک است. با توجه به اطلاعاتی که توسط momomo_us منتشر شده است، اینتل قصد دارد پردازنده 8 هسته‌ای جدید خود در سری Tiger Lake-H را در سه‌ماهه نخست سال 2021 روانه بازار کند.

این خبر در صورتی که صحت داشته باشد، بسیار مهم است، چرا که نخستین پردازنده رده مصرفی اینتل مبتنی بر یک معماری 10 نانومتری محسوب می‌شود که بیشتر از 4 هسته را ارائه می‌دهد. پردازنده‌های سری Ice Lake و Tiger Lake-U که به‌تازگی به بازار عرضه شده‌اند حداکثر 4 هسته‌ پردازشی را در دسترس قرار می‌دهند. اما پردازنده 8 هسته‌ای جدید اینتل احتمالا با توان طراحی حرارتی 35 الی 45 واتی در لپ‌تاپ‌هایی با ضخامت معمولی و همچنین لپ‌تاپ‌های گیمینگ حرفه‌ای و ورک‌استیشن‌های قابل حمل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پردازنده 8 هسته‌ای Tiger Lake-H نشانه مثبتی از این واقعیت است که فناوری ساخت 10 نانومتری اینتل در حال پیشرفت است. تا به این لحظه اینتل از این فناوری در تولید پردازنده‌های سری U و Y با توان طراحی حرارتی 15 وات و پایین‌تر استفاده کرده است تا در دستگاه‌هایی با فرم فاکتور بسیار جمع و جور به‌کار گرفته شوند.

اینتل برای اثرگذاری بیشتر بر روی بازار پردازنده‌های سری Comet Lake-U با فناوری 14 نانومتری را هم به بازار عرضه کرده است. پردازنده‌های سری H تا به این لحظه تنها در اختیار  Comet Lake بوده است و انتظار می‌رود اینتل در ماه‌های آینده پردازنده‌های زئون از سری Ice Lake-SP را نیز به بازار عرضه کند.

به گفته این تولیدکننده لپ‌تاپ، اینتل در نیمه دوم سال 2020 به منظور رقابت با پردازنده‌های رده‌بالایی مانند AMD Ryzen 9 4900H، سعی می‌کند پردازنده‌های 8 هسته‌ای خود در سری Comet Lake-H را در دسترس کاربران قرار دهد و در سال آینده میلادی نیز پردازنده 10 نانومتری Alder Lake را معرفی خواهد کرد.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *