سخت‌افزار

پشتیبانی پردازشگر گرافیکی Gen12 اینتل از موتور بافر وضعیت نمایشگر

پشتیبانی پردازشگر گرافیکی Gen12 اینتل از موتور بافر وضعیت نمایشگر

در جدیدترین وصله‌های منتشر شده برای هسته کرنل سیستم‌عامل لینوکس، اطلاعات جالب توجهی در خصوص معماری پردازشگرهای گرافیکی Gen12 یا همان Xe مشاهده شده‌اند که توانایی این تراشه در پشتیبانی از ویژگی‌های منحصر به فرد را نمایانگر می‌باشند. بر طبق اطلاعات فوق، پردازشگر گرافیکی Gen12 کمپانی اینتل از موتور جدیدی تحت عنوان “بافر وضعیت نمایشگر” یا به عبارتی دیگر “Display State Buffer” برخوردار می‌باشد که در عملیات سویچینگ محتویات می‌تواند بهبودهای بیشتری را با خود به ارمغان آورد.

رسانه Phoronix برای اولین بار از اطلاعات فوق در خصوص وصله‌های عرضه شده برای سیستم‌عامل لینوکس پرده برداشت. پچ‌های منتشره سرنخ‌های بیشتری را در خصوص قابلیت اشاره شده در دل خود جای داده‌اند که با بررسی جزئیات می‌توان به آن‌ها دریافت. موتور فوق که تحت عنوان اختصاری DSB نیز شناخته می‌شود به‌عنوان قابلیتی سخت‌افزاری توسط ریز معماری Gen12 مورد پشتیبانی قرار گرفته و لذا در قالب محصولاتی نظیر پردازنده‌های Tiger Lake (و احتمالاً Rocket Lake) و همچنین کارت‌های گرافیک مجزای Xe کمپانی اینتل در سال 2020 قابل دسترس می‌باشد. موتور بافر وضعیت نمایشگر همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شده به‌عنوان یک قابلیت سخت‌افزاری شناخته شده و فقط برای سناریوهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد آن بر مبنای محتوا بوده و پس از فعالسازی و اتمام کار خود، مجدداً به حالت غیرفعال تغییر وضعیت داده و خاموش می‌شود.

موتور فوق با یاری رساندن به واحد پردازنده سیستم از طریق کاهش زمان بارگذاری و گستره فعالیتی، فرآیند سویچ محتویات را با افزایش سرعت بیشتری همراه می‌سازد. به عبارتی دیگر، موتور مذکور با برداشتن برخی از سربارهای پردازشی از پردازنده، به واحد مرکزی سیستم در این زمینه یاری بیشتری می‌رساند. رسانه Phoronix در ماه ژوئن سال جاری میلادی در طی گزارشی اظهار داشته است که اولین به‌روزرسانی پردازشگرهای گرافیکی پردازنده‌های Tiger Lake به هسته کرنل سیستم‌عامل لینوکس افزوده شده و بچ‌های بیشتری در ماه آگوست مورد انتشار قرار می‌گیرند.

منبع: TomsHardware

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *