سخت‌افزار

پلتفرم جدید Rocket Lake-S اینتل؛ پشتیبانی از PCIe 4.0 و گرافیک Xe

پلتفرم جدید Rocket Lake-S اینتل، پشتیبانی از PCIe 4.0 و گرافیک Xe

پلتفرم جدید پردازنده‌های دسکتاپ Rocket Lake-S اینتل طی ماه‌های آینده رسما معرفی خواهد شد اما تا به این لحظه جزییات زیادی در خصوص این پلتفرم در دسترس قرار نداشت. خوشبختانه با توجه به اطلاعاتی که وب‌سایت VideoCardz از طریق منابع موثق خود در اینتل بدست آورده اکنون می‌توانیم درک بهتری نسبت به این پلتفرم جدید داشته باشیم.

پلتفرم RKL-S اینتل مبتنی بر چیپست سری 500 خواهد بود. این سری جدید در واقع نسخه بهبود یافته از چیپست‌های سری 400 اینتل بوده و انتظار عملکرد به مراتب بالاتری از آن می‌رود. مادربردهای مبتنی بر چیپست سری 500 از سوکت LGA 1200 برخوردارند که از نظر تعداد پین‌ها نسبت به سوکت LGA 1151 ارائه شده در چیپست سری 300 بهبود یافته‌اند.

پلتفرم جدید Rocket Lake-S اینتل، پشتیبانی از PCIe 4.0 و گرافیک Xe

اما بهبود اصلی در پلتفرم جدید Rocket Lake-S اینتل در واقع در مورد خود پردازنده است، جایی که با فناوری تولید 14 نانومتری و ابعاد تراشه بزرگ، اکنون از رابط اتصال بسیار سریع PCIe 4.0 نیز پشتیبانی می‌شود. بنابراین کاربران می‌توانند از سرعت اس‌اس‌دی‌های مبتنی بر این رابط اتصال که در حال حاضر به 7 گیگابایت بر ثانیه نیز می‌رسد بهره‌مند شوند.

به طور کلی در پلتفرم جدید 20 مسیر اختصاصی PCIe 4.0 در نظر گرفته شده که 4 مورد از آن در اختیار درایوهای PCIe 4.0 NVMe قرار گرفته و 16 مورد دیگر نیز به اسلات‌های PCIe مربوط به کارت‌های گرافیک تخصیص می‌یابد. علاوه بر این، نکته جالب دیگر در خصوص Rocket Lake-S پشتیبانی آن از تراشه گرافیکی مجمتع نسل جدید اینتل موسوم به Xe است. این تراشه جدید که احتمالا بر پایه دوازدهمین نسل از تراشه‌های iGPU اینتل توسعه یافته از پورت‌های HDMI 2.0b و DisplayPort 1.4a پشتیبانی می‌کند.

اینتل در پلتفرم جدید پردازنده‌های دسکتاپ خود همچنین علاوه بر استاندارد سریع USB 3.2 20G، از فناوری ثاندربولت 4 که در نمایشگاه CES 2020 رونمایی شده بود نیز پشتیبانی خواهد کرد. همچنین به علت حذف Software Guard Extensions (SGX) اینتل بسیاری از آسیب‌پذیری‌های امنیتی از بین رفته و می‌توان امنیت بالاتری را در این پلتفرم انتظار داشت.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *