سخت‌افزار, نمایشگاه ها و رویدادها

کامپیوتکس 2019: مشخصات نهایی PCI Express 5.0 زودتر از انتظار منتشر شد

کامپیوتکس 2019: مشخصات نهایی PCI Express 5.0 زودتر از انتظار منتشر شد

موسسه PCI-SIG برخلاف انتظار عموم، مشخصات نهایی پروتکل جدید PCI Express 5.0 خود را اعلام کرد. این فناوری ارتباطی قادر است سرعتی در حد 32GT/s را ارائه دهد که تقریبا دو برابر سریعتر از استاندارد PCI Express 4.0 به حساب می‌آید. این فوق‌العاده است که تنها پس از گذشت 18 ماه از معرفی استاندارد ارتباطی قبلی، این موسسه مشخصات نسل جدید آن را اعلام می‌کند.

رونمایی از مشخصات نهایی پروتکل ارتباطی PCI Express 5.0 که قادر است بیت‌ریت بالای 32GT/s را ارائه دهد بسیاری از کاربران و حتی کارشناسان را غافلگیر کرد. سرعت ارتباطی در این فناوری جدید با استفاده از یک لینک x16 به 128GT/s نیز می‌رسد که در حالت استفاده از لینک‌های x8 و x4 به ترتیب می‌توان به سرعت‌های 64GT/s و 48GT/s دست یافت.

اگرچه تغییراتی به منظور بهبود سیگنال و کارایی مکانیکی این رابط‌های اتصال جدید صورت گرفته است اما پروتکل PCI Express 5.0 همچنان با پروتکل‌های PCIe 4.0، 3.0، 2.0 و 1.0 نیز سازگاری خواهد داشت. برخی از ویژگی‌های مهم این پروتکل ارتباطی جدید شامل بهبودهای الکترونیکی صورت گرفته برای یکنواختی بیشتر سیگنال‌ها و کارایی فیزیکی بهتر کانکتورها می‌شود.

کامپیوتکس 2019: مشخصات نهایی PCI Express 5.0 زودتر از انتظار منتشر شد

این پروتکل جدید و پیشرفته می‌تواند در مصارف مرتبط با هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، پردازش بصری، ذخیره‌سازی اطلاعات و شبکه به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد، اما علاوه بر این حوزه‌ها، بخش گیمینگ نیز می‌تواند شاهد به کارگیری این استاندارد جدید در تجهیزات عملکرد بالا و حرفه‌ای باشد.

همان طور که می‌دانید فناوری PCI Express 4.0 به تازگی مورد توجه بازار قرار گرفته و نخستین پلتفرمی که از آن به صورت رسمی پشتیبانی می‌کند در سه‌ماهه سوم سال میلادی جاری معرفی خواهد شد. همچنین اینتل نیز با پلتفرم Sapphire Rapids Xeon خود از فناوری جدید PCI Express 5.0 پشتیبانی خواهد کرد که البته طبیعتا برای کاربران خانگی و حوزه گیمینگ جذابیتی نخواهد داشت.

منبع: wccftech

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *