سخت‌افزار, نمایشگاه ها و رویدادها

کامپیوتکس 2019: Arm از پردازنده‌ و پردازشگر گرافیکی جدیدش رونمایی کرد

کامپیوتکس 2019: Arm از پردازنده‌ و پردازشگر گرافیکی جدیدش رونمایی کرد

کمپانی Arm امروز از چیپ‌های جدید شامل Cortex-A77 با طراحی هسته جدید و معماری گرافیکی جدید Valhall خود رونمایی کرد. این تولیدکننده تراشه همچنین یک پردازنده جدید در حوزه یادگیری ماشینی را نیز معرفی نموده است.

پردازنده جدید Cortex-A77 در واقع جانشین مدل A76 محسوب شده و احتمالا امسال آن را در گوشی‌های هوشمند رده بالا شاهد خواهیم بود. A76 از عملکرد خوب و کارایی بهینه‌ای برخوردار بوده و به گفته ARM پردازنده Cortex-A77 نیز بر پایه همین معماری بهینه طراحی شده و IPC هر هسته را نیز تا 20 درصد افزایش می‌دهد.

پردازنده جدید این کمپانی همچنین قابلیت یادگیری ماشینی را تا 25 درصد نسبت به مدل قبلی بهبود داده است. طراحی جدید صورت گرفته بر روی هسته‌های A77 قادر است عملکرد به مراتب بهتری را در بحث پردازش دستورات مربوط به یادگیری ماشینی ارائه دهد.

Arm پیش‌تر اعلام کرده بود که A76 از عملکرد در حد پردازنده‌های PC بهره برده و این در حالیست که کوالکام نیز ادعای مشابه ای را در خصوص پلتفرم جدید Snapdragon 8cx اظهار داشته است. این پلتفرم بر پایه هسته‌های Cortex-A76 طراحی شده و قادر است با پردازنده رده اصلی Core i5 اینتل رقابت نموده و در عین حال مصرف انرژی به مراتب کمتری را نیز ارائه دهد. به گفته ARM هسته جدید Cortex-A77 با فناوری تولید 7 نانومتری می‌تواند 4 برابر عملکرد بهتری را نسبت به هسته Cortex-A15 با فناوری 28 نانومتری که در سال 2013 عرضه شد، ارائه دهد.

پردازشگر گرافیکی جدید Mali-G77، پردازنده یادگیری ماشینی

ARM همچنین از پردازشگر گرافیکی جدید خود تحت عنوان Mali-G77 نیز رونمایی کرد که مبتنی بر معماری Valhall طراحی شده است. به ادعای این کمپانی، پردازشگر گرافیکی جدید قادر است عملکرد 1.4 برابر بهتر را نسبت به Mali-G76 از خود نشان دهد.

این کمپانی اکنون نسل دوم از طراحی پردازنده یادگیری ماشینی یا ML خود را نیز معرفی کرده که دو برابر بهینه‌تر از نسخه قبلی محسوب می‌شود. کارایی این پردازنده در حالت حداکثر از 4.6 به 5 تریلیون عملیات در هر ثانیه افزایش و مصرف آن نیز از 2 وات به 1 وات کاهش یافته است.

کامپیوتکس 2019: Arm از پردازنده‌ و پردازشگر گرافیکی جدیدش رونمایی کرد

پردازنده ML جدید همچنین تکنیک‌های فشرده‌سازی حافظه را نیز تا سه برابر نسبت به نسل قبل بهبود بخشیده است. این پردازنده اکنون قادر است تا حداکثر 8 هسته مقیاس‌دهی شده و عملکردی معادل 32 تریلیون عملیات بر ثانیه را از خود نشان دهد.

ARM اوایل ماه می از یک پردازنده بصری جدید تحت عنوان Mali-D77 رونمایی کرد که امکان به کارگیری در هدست‌های واقعیت مجازی با طراحی کوچکتر و وزن کمتر را میسر می‌کند. این پردازنده همچنین می‌تواند در هر دستگاه مجهز به صفحه نمایش نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

این کمپانی همچنین در رقابتی جدی قصد دارد بازارهای در حال توسعه در بخش چیپ‌های جاسازی شده بسیار بهینه را به تسخیر خود در آورد. علاوه بر این، این تولیدکننده تراشه به دنبال کسب سهم بیشتری از بازار پردازنده‌های دسکتاپ و سرور نیز هست.

منبع: tomshardware

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *