سخت‌افزار

کاهش قیمت تراشه‌های حافظه DRAM و NAND در سال 2019 میلادی!

کاهش قیمت تراشه‌های حافظه DRAM و NAND در سال 2019 میلادی!

خبر خوب برای مصرف‌کنندگان؛ بر طبق جدیدترین گزارش منتشره از جانب رسانه DRAMeXchane، قیمت تراشه‌های حافظه دینامیک (DRAM) و NAND در نیمه چهارم سال جاری کاهش یافته و سیر نزولی خود را در سال 2019 نیز همچنانی ادامه می‌دهد. داده‌های فراهم آورده شده توسط رسانه مذکور حکایت از آن دارند که میانگین قیمتی تراشه‌های نامبرده بنا به چندین دلیل در سال 2019 با کاهش 15 تا 20 درصدی همراه می‌شود.

کاهش میزان عرضه تلفن‌های همراه هوشمند در سال آینده و همچنین تأثیر کمبود پردازنده‌های مرکزی اینتل بر بازار دستگاه‌های لپ‌تاپ و نوت‌بوک‌ها از جمله عوامل موجود در کاهش قیمت تراشه‌های مذکور محسوب می‌شوند. توسعه‌دهندگان تراشه‌های حافظه DRAM بر این باورند که دلایل مذکور در سال آینده منجر به عرضه بیش از حد و افزایش 22 درصدی خروجی محصولات می‌شود که خود در سیر نزولی قیمت بسیار تأثیرگذار می‌باشد.

تراشه حافظه NAND

کاهش 10 درصدی تراشه‌های حافظه NAND در نیمه سوم سال جاری و نزول 10 تا 15 درصدی آن در نیمه چهارم منجر شده است تا گمانه‌زنی‌های موجود شرایط تراشه‌های DRAM را شبیه‌سازی کند. علاوه بر آن انتظار می‌رود تا روند کاهش قیمتی حافظه‌های NAND در سال 2019 همچنان برابر با 25 تا 30 درصد ادامه داشته باشد (با توجه به افزایش گنجایش تولید حافظه‌های سه‌بعدی NAND و رقابت تنگاتنگ کمپانی‌های فعال در طراحی و تولید حافظه‌های جامد). رسانه DRAMeXchange به جنگ تجاری شکل گرفته بین دو کشور بزرگ ایالات‌متحده آمریکا و چین و میزان فاصله موجود در بین تقاضا و عرضه محصولات به بازار نیز هشدار داده و اظهار داشته است که این مهم با عنایت به عقب انداختن خروجی تولید و همچنین حرکت به سوی دستگاه‌های مبتنی بر تراشه‌های سه‌بعدی 96 لایه NAND می‌تواند تا حدودی مورد اجتناب قرار گیرد.

منبع: TechPowerUp

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *