سخت‌افزار

کاهش 50 درصدی فروش هارد دیسک نسبت به سال گذشته

هارد دیسک

با رایج شدن درایو های اس اس دی و در دسترس قرار گرفتن آنها با قیمت و ارزش خرید بالا و همچنین تغییراتی که در گرایش کاربران برای ذخیره سازی اطلاعات از درایوهای جانبی به فضاهای ابری، به نظر می‌رسد تا پایان سال 2019 باید در انتظار یک روند کاهشی محسوس در میزان فروش انواع هارد دیسک‌ باشیم.

کمپانی ژاپنی Nidec که تولید تقریبا 85 درصد از تمامی موتورهای DC مورد نیاز برای صنعت هارد دیسک را برعهده دارد، پیش بینی می‌کند که در سال میلادی جاری میزان فروش هارد دیسک‌ها نزدیک به 50 درصد افت خواهد داشت. این پیش بینی به نوبه خود می‌تواند دورنمایی از وضعیت آینده صنعت تولید هارد دیسک را نیز مشخص نماید.

موتور DC به کار رفته در این نوع از درایوهای ذخیره سازی اطلاعات جزو اجزایی محسوب می‌شود که توسط کاربر قابل تعویض نمی‌باشند. برای دسترسی یافتن به این قطعه باید هارد دیسک باز شده و ریسک معیوب شدن آن را به جان خرید.

هارد دیسکهارد دیسک

در سال 2010، کمپانی Nidec تقریبا چیزی حدود 650 میلیون عدد موتور را به فروش رساند که این تعداد در سال 2018 با یک افت محسوس به 375 میلیون عدد کاهش یافت. این موضوع به خوبی روند نزولی موجود در صنعت هارد دیسک را نشان می‌دهد.  این کمپانی انتظار دارد در سال میلادی جاری تعداد 290 میلیون موتور را به فروش برساند. به پیش بینی این کمپانی میزان فروش سال به سال این نوع از ذخیره سازها تا 50 درصد کاهش خواهد داشت.

اگرچه دیتاسنترها هنوز هم از هارد دیسک‌های با ظرفیت بالای 10 ترابایت برای ذخیره سازی گرم و سرد خود بهره می‌برند اما در بازار کلاینت‌ها و مشتریان مصرفی شاهد حضور تاثیرگذار و برجسته اس اس دی‌ها هستیم که حتی در لپ‌تاپ‌ها نیز به طور محسوسی محبوب‌تر شده‌اند.

کمپانی‌های تولیدکننده انواع HDD نظیر سیگیت، وسترن دیجیتال و توشیبا نیز در حال انجام سرمایه‌گذاری‌های سنگین بر روی محصولات SSD هستند.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *