سخت‌افزار

AMD از ریزمعماری جدید Zen 4 رونمایی کرد

AMD از ریزمعماری جدید Zen 4 رونمایی کرد

کمپانی AMD از نسل چهارم پردازنده‌های EPYC رده سازمانی خود رونمایی کرد. این پردازنده‌ها که قرار است در سوپرکامپیوتر El Capitan نیز به کار گرفته شود، به احتمال زیاد در سال 2022 میلادی به بازار عرضه خواهد شد. این پردازنده‌های جدید با اسم رمز Genoa بر پایه ریزمعماری Zen 4 توسعه یافته و متاسفانه AMD هنوز جزییات زیادی را در خصوص این نسل جدید ارائه نکرده است.

ریزمعماری جدید AMD نسبت به نسل قبلی نرخ IPC بالاتری را ارائه داده و با توجه به فناوری تولید 5 نانومتری چگالی ترانزیستورهای قرار گرفته بر روی تراشه به طور محسوسی نسبت به نسل قبلی افزایش یافته است. Zen 4 به احتمال زیاد همزمان با دو معماری گرافیکی جدید AMD یعنی RDNA3 و CDNA2 روانه بازار خواهد شد و به لطف نسل سوم اتصال میانی AMD تحت عنوان Infinity Fabric سوپرکامپیوترها را قادر می‌سازد کارایی به مراتب بالاتری را ارائه دهند.

علاوه بر این، AMD از عرضه سومین نسل از پردازنده‌های رده سازمانی سری EPYC با اسم رمز Milan تا پایان سال 2020 خبر داد. بنابراین انتظار می‌رود نسل جدید پردازنده‌های مبتنی بر ریزمعماری Zen 4 حداقل در سال 2021 یا به احتمال زیاد اواخر آن به بازار عرضه شوند. این کمپانی در پردازنده‌های جدیدش از فناوری پکیجینگ جدیدی بهره خواهد برد که به عملکرد بهتر و همچنین بهبود عملکرد به ازای وات مصرفی را نسبت به نسل‌های قبلی منتهی خواهد شد.

بدین ترتیب پردازنده‌های Rome تقریبا برای 18 ماه به عنوان پرچمداران AMD در بازار پردازنده‌های سازمانی حضور خواهند داشت. این پردازنده‌ها در حال حاضر نیز سهم زیادی از این بازار را در اختیار خود قرار داده‌اند و انتظار می‌رود پردازنده‌های Milan نیز این مسیر را ادامه دهند.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *